normale longinhoud/volume + flixotidegebruik voor test

03-04-2006 om 12:23 uur Gesloten

Beste Frans,

Vanochtend heb ik voor het eerst een longfunctietest gedaan in het ziekenhuis (plus longfoto's), en nu vroeg ik me af hoe het precies zit met longinhoud, ik heb al gezocht op internet, maar daar kom ik allerlei verschillende gegevens tegen. Wat ik me afvroeg is,

- wat is een 'normale' longinhoud (voor een man en vrouw)? Of is dit heel erg verschillend door verschillen in gewicht en lengte?
- is longinhoud iets anders dan longvolume?
- en zegt het aantal 'liters' dat je kan uitademen iets, of worden de uitslagen op een andere manier uitgedrukt?

Ik heb drie testen moeten doen, spirometrie (vergelijking ook zonder en met ventolin), diffusietest en in de bodybox. Aangezien ik ook nog naar de allergoloog moet (in mei pas) vroeg ik me af of ik geen histamineprovocatietest had moeten doen?

Alvast bedankt,
groetjes,
wendy

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
03-04-2006 om 18:36 uur

Longinhoud of longvolume is hetzelfde.

Al dit soort waarden worden vergeleken met "normale" mensen van hetzelfde geslacht, leeftij en lengte. Dat is jaren geleden eens in een heel groot bevolkingsonderzoek uitgezocht.

Zo kunnen we uitrekenen wat de totale longinhoud (TLC = Totale longcapaciteit) moet zijn. Kun je meten in een bodybox.
Of hoeveel lucht je maximaal kunt in en uitademen (VC = Vitale capaciteit)
en hoeveel lucht je in 1 seconde moet kunnen uitblazen (FEV1 = forced expiratory volume in 1 second). Deze laatste 2 meet je bij een spirometrische manoeuvre.

Een histamine provocatietest doe je bij verdenking op astma en overgevoelige luchtwgeen.

15-04-2006 om 14:08 uur

Hoi Wendy,

4 uur van tevoren stoppen met Flixotide zal géén verschil maken c.q. invloed hebben op de werking van de Ventolin; het is immers een ontstekingsremmer.
In het bericht twee keer histaminetest 2 verschillende uitslagen?? geeft Dr. Krouwels aan dat je longen nog beschermd zijn als je niet minimaal 14 dagen bent gestopt met het gebruik van in dit geval Flixotide.
Ik neem aan dat je oom 4 uur van tevoren geen luchtwegverwijder als Ventolin of Bricanyl mocht gebruiken?

Groet,
Mark

09-04-2006 om 11:57 uur

Beste Frans,

Bedankt voor je antwoord, hopelijk kan ik de uitslag nu beter volgen. Ik had alleen nog een vraag, want ik heb vaker op deze site gelezen dat mensen een longfunctietest hebben gedaan en dat daar uit kwam dat ze geen astma hadden, een (of twee) van hen had geloof ik ook Flixotide gebruikt tot aan de test.

Ik heb dat ook gedaan, omdat in de folder stond dat dat kon, en omdat de longarts zei dat ik het gewoon moest gebruiken. Maar nu vraag ik me af, als ik 's ochtends nog Flixotide heb gebruikt, en ik een uur later de test doe, heeft dat dan geen invloed op de werking van de Ventolin (als wordt getest hoe je longinhoud is voor en na de Ventolin)? Of sowieso op de uitslag van de test? Mijn huisarts zei namelijk dat longartsen je liever zo 'schoon' (zonder medicijnen) mogelijk zien, of maakt dat met (evt.) nieuwe apparatuur niet meer zo veel uit? Mijn oom (die zware astma heeft) stopt ook vier uur van te voren met zijn medicijnen en hij zit bij hetzelfde ziekenhuis (EG, Haarlem), alleen wel bij een andere longarts.

Alvast bedankt,
Groetjes,

Wendy

18-04-2006 om 09:54 uur

Beste Mark,

Mijn oom stopt inderdaad 4 uur van tevoren met zijn Ventolin, maar ik dacht eerst dat het gebruik van Flixotide een uur voor de longfunctietest misschien de test zou beinvloeden. Maar nu snap ik dat het helemaal niets uitmaakt, omdat ik niet 14 dagen van te voren hoefde te stoppen.

Ik heb vandaag ook éindelijk de uitslag  *O*.

Groetjes,
Wendy

18-04-2006 om 13:18 uur

Ik gebruik Seretide en ik heb maandag een longfunctiemeting, dit moet ik toch gewoon blijven gebruiken en er niet mee stoppen voor de meting? Met mijn ventolin moest ik 24 uur voor de test stoppen met ventolin gebruiken maar hoe zit dat met seretide?

18-04-2006 om 15:02 uur

Hoi Daantje,

Als ik jou was zou ik even naar het ziekenhuis bellen waar je de testen krijgt hoe of wat. Die kunnen meteen antwoord geven op jou vraag.

Heb je geen instructieboekje meegekregen trouwens?

Groetjes
Miranda

18-04-2006 om 19:32 uur

Ik heb niets gehad ervan. Vorige keer had ik nog gevraagd hoe dat zat met Ventolin en daar moest ik mee stoppen maar volgens mij had de longverpleegkundige nu gezegd dat ik niet hoefde te stoppen maar ik ga altijd weer zo twijfelen.

En bellen is lastig want ik zit nu op mijn kamer en mijn huisarts zit bij mijn ouders.

18-04-2006 om 21:21 uur

Hallo Daantje,

Mijn zoontje moest onlangs voor de longfunctie 24 uur van tevoren stoppen met de Seretide en Ventolin.
In de Seretide zit tenslotte een langwerkende luchtwegverwijder.....
Zou er dus gewoon mee stoppen. Mocht je dat niet aandurven, dan zul je toch de moed bijeen moeten rapen en de longverpleegkundige even moeten bellen.

Succes meid,
Syl

18-04-2006 om 22:02 uur

Heb net mijn moeder even gesproken, ze moest de huisarts toch bellen en ze zou gelijk even vragen hoe dat nou zit met mijn medicijnen dus waarschijnlijk kom ik er dan nog wel achter. Als ze het vergeet bel ik zelf nog wel even want anders zou het zonde zijn, gebruik ik acht weken seretide en is die test straks niet goed.

18-04-2006 om 22:07 uur

Hoi Daantje

Ik heb ook een longfunctietest gehad en moest 24 uur van te voren stoppen met de seretide en ventolin.
Later toe ik de uitslag te horen kreeg van "lichte astma"zei de longarts wel dat doordat ik al medicijnen gebruikte de test er beter uitziet dan wanneer ik helemaal geen medicijnen had gebruikt.