Mei 2011 - Waar moet ik aan denken als ik met vakantie ga?

11-05-2011 om 13:25 uur

Waar moet ik aan denken als ik met vakantie ga?

Als je met een chronische aandoening gaat reizen is het altijd heel belangrijk goed voorbereid te zijn. Neem voldoende medicijnen mee op vakantie en altijd in de originele verpakking. Zorg er ook voor dat je tijdens de reis voldoende medicijnen in je handbagage hebt.

Wij adviseren een medisch paspoort mee te nemen. Dit is een document waarin de behandelend arts medische gegevens kan invullen, welke medicijnen men moet gebruiken en in welke dosering. Laat de arts geen merknamen noteren, maar de internationaal gebruikte namen van de werkzame stoffen, het liefst in het Engels.

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft de brochure ' Wijs op reis ' uit. Hierin staan tips en adviezen voor reizen naar het buitenland of http://www.wijsopreis.nl .

Onderstaand vind je nog een aantal algemene tips van particulieren, geplukt van berichten van het Longforum:

- allergiehoezen (huisstofmijt) mee
- slaapzak mee (in huisjes/hotels zijn vaak stoffige dekens/dekbedden)
- antibiotica en prednison uit voorzorg mee
- niet naar een land met veel luchtvervuiling
- medicijnen in handbagage en in koffer
- vooraf bekijken: waar naar toe voor medische hulp
- bij voorkeur naar een land gaan met rookvrije horeca en rookvrije openbare gebouwen
- een talenboekje, staan vaak handige dingen in als je naar de dokter moet en je spreekt de taal niet
- warm land: koeltasje met koelelementen + zoek camping/huisje met vriezer
- waterdichte her afsluitbare plastic zakje(s) voor medicijnen onderweg
- piekstroommeter mee
- ik verdubbel de medicatie, in overleg met de (long)arts, meestal 3 dagen voordat de vakantie begint.
- Een extra kopie van je medische paspoort in een andere tas
- Bij hooikoorts: hou rekening met het bloeiseizoen. Dit kan per seizoen verschillen.

Het is van te voren altijd moeilijk te voorspellen wie met gevoelige longen wanneer ergens last van gaat krijgen. Het welbevinden is mede afhankelijk van de prikkels waarop iemand reageert. Aangezien dit zeer verschilt per persoon zal een ieder een aantal zaken zelf moeten afwegen. Bij twijfel is het altijd verstandig even te overleggen met de behandelend arts. Hij/zij kan goed beoordelen of het verantwoord is de reis te maken. Verder is het zaak om op de plaats van bestemming goed de tijd te nemen om te acclimatiseren.

We wensen iedereen een goede voorbereiding en een fantastische vakantie.

De Astma Fonds Advieslijn

Login of registreer om te reageren
02-06-2011 om 11:58 uur

bedankt voor de handige info

nu had ik nog een vraag voor alle forumlezers die allergisch zijn.
Zelf neem ik altijd een slaapzak mee, maar die is af. heb dus een nieuwe nodig.
De verkoper in de outdoorzaak zei vanmorgen, koop een deken en een mitecarehoes, dan ben je altijd klaar. Maar dat is me weer te groot en zwaar. Ga dus toch voor een slaapzak. Nu zijn er speciale slaapzakken voor allergie mensen (met zilver)

mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie dat slapen in de huisjes/hotels etc (tent is voor me niet haalbaar inv allergie voor grassen)
en heb je een slaapzak mee, wat voor een heb je en bevalt die?

Login of registreer om te reageren
02-06-2011 om 15:47 uur
Reactie op emsepems

nu had ik nog een vraag voor alle forumlezers die allergisch zijn.
mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie dat slapen in de huisjes/hotels etc (tent is voor me niet haalbaar inv allergie voor grassen)

Ook ik slaap nooit in een tent/caravan ivm vochtigheid.

Bij een huisje neem ik altijd mijn eigen allergiehoes mee die om het matras gaat (niet degene die om mijn matras van mijn eigen bed gaat, dat is echt een betere, en met rits, das niet zo handig voor op vakantie).
Voor op vakantie neem ik zo'n allergiehoes die als een hoeslaken om het matras gaat.

Eigen antihuisstofmijtslaapzak (al was ik die elke keer toch op 60 graden).

En mijn eigen kussen (die neem ik wel letterlijk van thuis mee, dus eigen allergiehoes met daarover eigen kussensloop.)

Login of registreer om te reageren
10-06-2011 om 14:10 uur

inmiddels heb ik een slaapzak 'nomad bronco' gekocht.
hij is anti-allegisch (voor wat het waard is), was niet duur, goed te wassen en volgens de verkopen lekker warm.
t enige nadeel is dat hij wat zwaar is en dus groot, maar sja, je kan niet alles he (een mummymodel is of duur of zweterig voor binnen).

Login of registreer om te reageren