Mama en mijn astma..

08-04-2011 om 09:04 uur

Zo, even een blogje tussendoor.

Ik had het met m'n vriend er gister over toen we al in bed lagen, over roken.
Hij is nu een aantal weken gestopt, en daar ben ik trots op.
Maar het punt is, hij is degene die gezegd heeft van: 'Neem mij maar een keer mee naar dat ziekenhuis en ik wil wel aanhoren hoe slecht dat roken van mij voor jou nou precies is.' 
Niet dat hij dat zelf niet weet, gezien ik er toch benauwd van word, maar meer puur als extra steun in de rug om te stoppen. Nu is hij inmiddels gestopt, maar het ging mij even om het volgende punt.

Mijn moeder is altijd erg lief geweest en ook mee geweest naar de LA en Lvp.
Nu zei de Lvp de eerste keer tegen mij, en mama zat ernaast, dat een omgeving waarin gerookt werd voor mij momenteel niet goed is, zolang mijn astma onstabiel is. Nu is het natuurlijk altijd slecht voor mij om in zo'n omgeving te zijn, maar met name nu het onstabiel is.
En ik vraag me af, of dat wel tot haar door dringt.

Ik weet dat het haar huis is, en ik er niet meer woon. Maar als je weet dat je je dochter er geen plezier mee doet ( lichamelijk dan ) om in een rokerige ruimte los te lopen.. Dan hou je daar toch rekening mee?
Is dat heel egoïstisch om van me te denken?
De reactie hierop van mijn vriend, was voor mij iets om over na te denken.
Hij zei: Dan vertel je toch aan je moeder dat het niet goed voor je is als je langskomt. In zo'n mate dat je zo weinig mogelijk langskomt.

Maar is dat niet lullig? Ik bedoel, het is wel mijn moeder.
Ik voelde me dom, dat ik er nu pas achter kwam.. dat hij gelijk had. Nadat hij dat gezegd had.
Want het is natuurlijk niet goed voor me, en hierdoor ( ze heeft 3 katten ) moet ik al een extra aeriustabletje slikken..
Dus dit word een punt, wat ik wel eerst aan de LA ga voorleggen.
Is het voor mij verstandig, om bij mijn moeder op bezoek te zijn, zolang mijn astma onstabiel is?

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:19 uur

Hallo Ilona,

Tsja, dit is geen prettig dilemma! Je moeder in haar eigen huis natuurlijk vrij om te doen en te laten wat ze wil . Als ze in haar huis geen rekening met jou kan of wil houden is het dan misschien een idee om je moeder bij jou thuis uit te nodigen en daarbij aan te geven dat als ze toch wil roken ze dat buiten moet doen? Of wellicht een middagje samen de stad in, dan kan ze ook buiten roken. Je moeder vanwege het roken niet meer bezoeken lijkt mij geen goed idee. Er moet toch zeker ergens wel een mouwtje aan te passen zijn? Heel veel succes met de zoektocht naar een oplossing!!! Alvast een heel fijn weekend!

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:25 uur
Reactie op spinner

Hallo Ilona,

Tsja, dit is geen prettig dilemma! Je moeder in haar eigen huis natuurlijk vrij om te doen en te laten wat ze wil . Als ze in haar huis geen rekening met jou kan of wil houden is het dan misschien een idee om je moeder bij jou thuis uit te nodigen en daarbij aan te geven dat als ze toch wil roken ze dat buiten moet doen? Of wellicht een middagje samen de stad in, dan kan ze ook buiten roken. Je moeder vanwege het roken niet meer bezoeken lijkt mij geen goed idee. Er moet toch zeker ergens wel een mouwtje aan te passen zijn? Heel veel succes met de zoektocht naar een oplossing!!! Alvast een heel fijn weekend!

Bij ons thuis, bij mijn vriend en ik dan.. word al niet meer gerookt in huis. Dat wilde ik graag. Vandaar dat ze nu dus ook 7 verdiepingen naar beneden moet om te roken.
En op verjaardagen bij mijn schoonouders word er ook buiten gerookt.
Dus dat weet ze al, en ik respecteer ook dat het haar huis is, maar ik wil eigenlijk ook een beetje respect ( misschien niet het goede woord ) naar mij toe.
Even goed luchten en stofzuigen voordat ik kom, zou toch niet zo moeilijk moeten zijn?

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:30 uur

Nee, daar heb je wel gelijk in hoor, dat moet toch gewoon kunnen! Luchten en stofzuigen kosten inderdaad niet zo heel veel tijd en moeite! Kop op meid, je komt hier zeker samen uit!!

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:33 uur
Reactie op spinner

Nee, daar heb je wel gelijk in hoor, dat moet toch gewoon kunnen! Luchten en stofzuigen kosten inderdaad niet zo heel veel tijd en moeite! Kop op meid, je komt hier zeker samen uit!!

Dat weet ik, dat gaat ook gewoon goed komen.
Maar het is gewoon het idee, dat ze meer houdt van der verslaving aan nicotine dan van mijn gezondheid. Om het heel even oppervlakkig en egoïstisch neer te zetten.

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:35 uur

Zo herkenbaar! Heb thuis dezelfde discussie. Mijn ouders zijn zo ver dat ze niet in dezelfde kamer roken als waar ik ben. Maar zodra ik op bed lig of een paar uutjes het huis uit ben wordt er binnen gerookt. Ze lijken niet te snappen dat dat blijft hangen en dat het me niet gaat om de stank maar wel om het feit dat ik er zo benauwd van word. Mijn LA en HA hebben het hen al verscheidene malen gezegd, zonder resultaat. Heb het hen maandag nog gevraagd, maar toen ik 's avonds ging slapen rook ik de rook alweer tot boven. Was echt teleurgesteld! Ik denk niet dat het egoïstisch is om te vragen dat ze er rekening mee houden. Ze zouden eens moeten weten hoe het voelt om benauwd te zijn!

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 10:38 uur

Erg he, het lijkt me afschuwelijk om zo verslaafd te zijn aan zoiets smerigs als roken...!

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 11:59 uur

Lastig dilemma. :X
Vroeger rookte mijn moeder ook behoorlijk in huis nb. maar gelukkig had ik er weinig last van weet niet hoe het nu geweest zou zijn daar mijn longen veel gevoeliger zijn geworden voor prikkels van buitenaf.
Hier wordt ook niet in huis gerookt vind het gewoon vies als alles naar rook ruikt vind het al vreselijk als mijn buren die allen roken op de trap en in het portaal beneden roken. Kan er zelf redelijk goed tegen vind het alleen vies als mijn onderbuurman zijn sigaar al aansteekt voordat hij naar buiten gaat om te roken bah wat stinkt dit.
Hopelijk komen jullie gezamelijk tot een oplossing zodat jij gewoon naar je moeder kunt zonder dat je last hebt van de rook en de stank.
Succes met het oplossen van dit probleem.
Fijn weekend gewenst.

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 12:47 uur

Ga het gesprek aan.
Je haalt je nu al scenario's in je hoofd waarvan je niet weet of het ook daadwerkelijk zo gaat lopen.
Je zegt, maar het is toch mijn moeder.
Jij bent toch haar dochter, als ze voor jou zich al niet kan aanpassen, voor wie dan wel.

Waarschijnlijk is de ernst inderdaad nog niet tot haar doorgedrongen,
Het gaat vast wel goedkomen allemaal.

Maar het feit blijft dat het een lastige situatie is.

Succes.

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 13:04 uur

Kan je je moeder niet vragen om bij jou te komen?
Roken is een verslaving. Niet leuk voor je dat ze niet stopt, maar ik zou het niet te persoonlijk maken.

Login of registreer om te reageren
08-04-2011 om 13:50 uur

Dit is echt een hele lastige situatie. Ik zit in net zo situatie met mijn moeder.

Login of registreer om te reageren