Astma medicijnen en zwangerschap

21-01-2023 om 12:28 uur

Ik heb tijdens mijn eerste twee zwangerschappen geen budesonide gebruikt de eerste trimester. Het was heel heel zwaar maar het was me gelukt. Nu ben ik opnieuw zwanger maar mijn astma is erger geworden waardoor ik genoodzaakt ben het te gebruiken. Ik voel mij nu schuldig tegenover de baby in mij.
Ik weet dat budesonide veilig zou zijn, maar ik zit toch met angsten. Ik ben op zoek naar ervaringen van moeders die dit ook de eerste trimester gebruikt hebben en waar het goed bij is gegaan en de baby gezond (mind en body) geboren is. Dit geeft mij namelijk hoop en kan de angsten doen verminderen.

Login of registreer om te reageren
21-01-2023 om 19:53 uur

Er is op YouTube een serie astma en zwangerschap van de astmavereniging Nederland en Davos, hierin leggen 2 jonge vrouwen uit wat hun astma met de zwangerschap doet onder andere en een stukje van de bevalling en daarna wordt gedeeld. Wellicht kan je ook contact opnemen met de vereniging om zo mogelijk met de moeders in contact te komen.

Heel veel medicatie is veilig om te gebruiken, voel je dan ook totaal niet schuldig naar je kind. Het is goed voor jezelf zorgen en daardoor goed voor je kind zorgenđź’–
Ik heb zelf de ervaring (nog) niet, maar hoop ooit wel veilig zwanger te mogen worden.
Het voordeel van veel medicatie is dat er ondertussen al zoveel resultaten zijn, ik hoop ook voor je dat je antwoorden krijgt hier en gerustgesteld kan worden. Bespreek het ook met je artsen, die kunnen wellicht ook kennis en ervaringen delen je doorverwijzen naar plaatsen waar je mensen kan vinden die hetzelfde hebben meegemaakt en eventueel twijfels hebben gehad of juist niet en dit met je kunnen delen.

Succes en ik gun je de rust en het vertrouwenđź’–

Login of registreer om te reageren
22-01-2023 om 08:35 uur

Beste Lisaislief,

Ik heb een vriendin die budesonide gebruikt heeft tijdens haar 2 zwangerschappen. Ze heeft nu 2 leuke kindjes en er lijkt niets op dat de kindjes nadeel hebben van haar medicatiegebruik! Budesonide is ook een van de enige astmamedicatie wat getest is en haar werd het daarom aangeraden. Slecht gecontroleerde astma is ook niet goed voor je ongeboren kind en je loopt het risico dat je zwaardere medicatie nodig hebt dat slecht is voor je kind. Ik heb op forums reeds verhalen gelezen van vrouwen die reeds biologicals gebruikt hebben tijdens hun zwangerschap!

Als je angstig bent, zou ik het me je arts bespreken. Je bent zeker niet de eerste vrouw met astma die zwanger wordt! En medicatie is vaak niet getest op zwangere vrouwen voor financiële en ethische redenen, maar meestal zijn er wel dierenexperimenten geweest.

Proficiat en het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren