Hoe doen jullie dit?

18-01-2023 om 23:25 uur

Hoi allemaal,
Maandag ging het helaas mis.
Kreeg het heel erg benauwd en piepen bij elke uitademing ziekenhuis gebeld maar die wilde dat ik even langs mijn huisarts ging om te laten beoordelen. Daar aangekomen zegt mijn huisarts je ben heel erg benauwd dus meteen een verwijzing gekregen en ze had gebeld met het ziekenhuis. Daar kon ik meteen terecht. Bleef piepen onder
foster 4x2
Alvesco 2x2
Spiriva 2x1
Atrovent 6x
Combivent tussendoor
Flixotide 2x
Nacl 2x1
Prednison 40mg

Heb nog pillen voor maag en tegen botontkalking

Na twee dagen gaat het gelukkig weer iets beter. Geen piep meer over de longen. Ben vandaag ontslagen uit het ziekenhuis en moet nu het vernevelen proberen af te bouwen.

Merk tot nu toe dat dat nog niet gaat. Vrijdag laatste dosis prednison kijk even aan hoe het gaat anders bel ik vrijdag maar even met ziekenhuis om afbouwschema te vragen. Hoe doen jullie dat tegen het weekend aan?

Groetjes miss

Login of registreer om te reageren
19-01-2023 om 04:19 uur

Wat een verhaal.

Je vraagt hoe wij dat doen tegen het weekend aan. Het weekend in aantocht kan heel lastig zijn met beslissen om wel of niet te bellen.
Dit is de leidraad die ik voor mezelf aanhou:
- Laten de klachten een toenemende trend zien, inclusief de nacht van donderdag op vrijdag? Is er een contactsignaal zoals vermeld op mijn astma actieplan en/of volgens de laatste instructie van mijn zorgverlener? Voel ik aan dat ik zaterdag of zondag start met een stootkuur en/of antibiotica?
Dan neem ik contact op met de huisarts of longarts.
- Blijven de klachten, inclusief de contactsignalen waarvoor ik eerder in de week al contact opnam, stabiel ten opzichte van de dagen ervoor? Zit ik al aan de maximale medicatie en weet ik dat de arts daardoor niks kan toevoegen dan de tijd zijn werk laten doen?
Dan wacht ik het weekend af.
- Laten de klachten een afnemende trend zien, hoe klein ook?
Dan wacht ik het weekend af.

Misschien kun je hier iets mee. Maar iedereen is anders. Dus ga vooral af op wat jij denkt dat nodig is.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
19-01-2023 om 08:14 uur

Ik heb een kuur voor nood thuis en maak altijd afspraken wanneer ik aan de bel moet trekken en hoe dat in het weekend moet.

Laatst kreeg ik op zaterdagochtend corona, HAP gebeld maar die wilden dat ik de SEH zou bellen zodat ik toch met een dienstdoende longarts kon overleggen.

Login of registreer om te reageren
19-01-2023 om 17:45 uur

Ow, wat fijn dat je weer thuis bent!
Nu maar verder opknappen.

Ik heb even na moeten denken over je vraag.

Dat je na een drukke dag vandaag niet voelt dat je vooruit gaat lijkt me logisch, achteruit mag t niet gaan.

Maar ik ik mis is een plan hoe je thuis verder moet gaan.
Afbouwen snap ik, maar vanaf wanneer. En hoeveel

Hiervoor zou ik idd morgen t ziekenhuis bellen.

Login of registreer om te reageren
19-01-2023 om 22:31 uur

Hoi allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst afbouwen met combivent dan Flixotide en daarna atrovent. Moet er eigenlijk zo snel mogelijk van af maar dat gaat nog niet. Merk dat ik nog rustig aan moet doen. Ben snel benauwd,heb thuis gelukkig ook nog prednison liggen mag dit eventueel pakken. Wel even melden bij Longarts natuurlijk. Heb wel een controle afspraak over 5 weken en als slechter gaat kan ik altijd bellen.

Login of registreer om te reageren
20-01-2023 om 11:06 uur

Mag je nu ook prednisolon pakken, nu je al net 1 kuur gehad hebt?
De eerste kuur mag ik zelf nemen, 2e erachteraan moet ik eerst overleggen, teveel doet ook niet goed.

Rustig aan met afbouwen!
Succes 🙂

Login of registreer om te reageren
20-01-2023 om 12:42 uur

Wanneer je nu toch blijft twijfelen gewoon even bellen en overleggen, beter dan in het weekend met andere artsen en hap te overleggen.
Afbouwschema kan soms een nieuwe kuur voorkomen, bij mij na iedere kuur een Afbouwschema anders kakt 't zooitje zo weer in...
Sterkte en helemaal niet vreemd om even extra te bellen na een opname, ze zeggen het niet voor niets.... 🍀

Login of registreer om te reageren
12-03-2023 om 19:20 uur

Jeetje, wat is het bij jou heftig. Wat mij heel erg helpt zijn twee luchtreinigers in de huiskamer en twee naast mijn bed. Daarnaast zo veel mogelijk houtrook mijden en als de wind uit zee komt, veel langs het strand wandelen. Hoop dat je daar wat aan hebt. Sterkte in ieder geval.

Login of registreer om te reageren
22-03-2023 om 22:18 uur
Reactie op Gitta

Jeetje, wat is het bij jou heftig. Wat mij heel erg helpt zijn twee luchtreinigers in de huiskamer en twee naast mijn bed. Daarnaast zo veel mogelijk houtrook mijden en als de wind uit zee komt, veel langs het strand wandelen. Hoop dat je daar wat aan hebt. Sterkte in ieder geval.

 Dankje wel!

Login of registreer om te reageren