Samenwonen met partner en geparfumeerde spulletjes.

16-01-2023 om 20:19 uur

Hallo forumleden,

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie met elkaar omgaan met het gebruik van geparfumeerde producten binnen een relatie waarbij 1 van beide astma heeft.
Is er begrip binnen de relatie ? Zijn er bijvoorbeeld afspraken gemaakt omtrent parfumgebruik? Gebruikt je partner bijvoorbeeld parfumvrijeproducten, zoals parfumvrije deodorant in huis. Of ontstaan er geregeld eindeloze discussies en irritaties met je partner ?
Ik vraag dit eigenlijk omdat ik veel pijn en benauwdheid ervaar als ik in aanraking kom met parfums. Het gaat dan om geparfumeerde deodorant, geparfumeerde luchtjes, geurkaarsen enz. Hoe vaker, en hoe langer ik in aanraking kom met de parfumstoffen des te langer duurt de hersteltijd om van die pijnen achter op m'n longen (rug) en tussen de schouderbladen af te komen. Hoe gaan jullie hiermee om ? is er begrip ?

Groet Capt

Login of registreer om te reageren
16-01-2023 om 22:11 uur

Heb geen ervaring qua die relatie. Wel met een broertje die het irritant vond en vergat. Gebruikte axe deodorant, heftiger kan bijna niet voor je longen, maar aangezien hij vaak de reactie erna zag schrok hij wel en kwam er meer begrip.
Ik denk dat het heel goed is om het echt bespreekbaar te maken, eventueel filmpjes van de astmavereniging: https://youtube.com/playlist?list=PLS9pjYa6T3A5694KsO5YzeKEfYYowknF_
Hier de playlist met de animatiefilmpjes die heel goed verwoorden wat het met jou, maar ook een gezin kan doen.

Begrip komt er alleen als er over gepraat wordt, stel het gesprek wel uit tot je niet hoog in de emotie zit. Schrijf het desnoods uit wat het met je doet, wat je verlangt van de ander en hoe deze persoon jou kan helpen. Want ik kan me voorstellen dat je partner niet wil dat je benauwd wordt en pijn hebt en het echt uit onbegrip gebeurt.

Wij hebben bijvoorbeeld in de zomer dat mijn moeder zich buiten of in de keuken insmeert met zonnebrandcreme als ze weggaat en niet meer langs mij hoeft, ook als ze een keer parfum op wil gaat het pas op het laatste moment op.
Vriendinnen denken er ook aan om geen parfum op te doen, alleen mijn bonus familie niet en dat is wel lastig. Maar het blijven benoemen, vaak zeg ik ook dat ik het een lekker luchtje vind (wat ik vaak ook vind), maar dat mijn longen het minder fijn vinden. Dan schrikken ze en houden we meer afstand en neem ik meer afstand. Ik zie ze niet super vaak dus ik snap dat ze het vergeten, het blijven benoemen is het enige wat helpt en ze hebben wel begrip als ik daardoor eerder wegga oid en voelen zich echt lullig en ik andersom vaak ook.

Maar houdt de emotie die op dat moment bij de frustratie komt buiten het gesprek! Uit emotie reageren is absoluut niet helpend, die emoties mag je echt hebben, alleen het gesprek aangaan met de emotie erbij lokt emotie uit en hierdoor ontstaan irritaties en komt het begrip niet sneller, maar vaak bereik je dan het tegenovergestelde. Het blijft wel echt heel lastig, succes!!!

Login of registreer om te reageren
17-01-2023 om 06:12 uur

Hoi Nckhiie, bedankt voor je berichtje. Het is voor mij herkenbaar wat je schrijft. Fijn dat je dit wilt delen. Niet iedereen heeft hier begrip voor omdat het niet begrepen word.

Login of registreer om te reageren
17-01-2023 om 06:41 uur

Het is ook lastig om iets te snappen waar je je geen voorstelling van kunt maken. Als voorbeeld mensen die buiten roken denken ja het gaat toch de wijde wereld in? Ja de wijde wereld in en zo mijn longen in als je binnen een bepaalde straal staat🤷🏻‍♀️ hierdoor krijg ik een aanval en ben ik de pineut. Als je dan boos wordt (doe ik wel eens omdat het ziekenhuisterrein rookvrij is), dan krijg je irritatie en denken mensen joh zeik niet!
Maar als je het gesprek aan gaat en ze soms mijn aanval zien dan schrikken ze en verontschuldigen ze zich en stoppen ze daar met roken of gaan verderop staan.

Het is handig om ook met eventuele oplossingen te komen, stel hij/zij heeft een luchtje die hij/zij heel lekker vindt, vraag hem om het op te doen voor hij/zij de deur uit gaat ipv net onder de douche vandaan komt bijvoorbeeld. Mensen denken vaak dat het ook nodig is, maar dat is het niet. In mijn puberteit kreeg ik allergische reacties op spuitdeo, ja ga die puber maar eens vertellen dat roldeo beter is en ook werkt haha. Dat kostte maanden voor ik overtuigd was en gebruikte het liefst nog spuitdeo, want na het paardrijden ruik je dan snel lekker. Nou blijk je dan nog keihard te stinken dus die roller kan gewoon heel goed en werkt net zo goed of wellicht beter tegen de zweetlucht (niet tegen de paardenstank zoals sommige dat ervaren haha). Maar het is echt een overstap maken en bewust worden van en dat kost tijd, dus calculeer dat ook in

Login of registreer om te reageren