Uitslag spirometrie

14-01-2023 om 23:07 uur

FVC 71%
FEV1 59%
FEV1/FVC 73%
PEF 51%
Ik ben 58 jaar .
Matig ernstige obstructie .
Astma of copd ?

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 06:00 uur

Als ik je goed begrijp wil je weten of je astma of conditie hebt, naar aanleiding van de uitslag van je spirometrie.
Ik ben geen arts, dus dat kan ik je niet vertellen.
Wel kan kk je de tip geven km je vraag te stellen aan de arts die de spirometrie voor je heeft aangevraagd. Die kent jou en jouw context. Dus die kan deze uitslag goed duiden. De moeite waard om het aan hem te vragen, lijkt me.

Hopelijk weet je snel meer.

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 10:21 uur

Heb je geen uitleg gehad van je arts? Of is die afspraak op een ander moment...
Altijd lastig, gelukkig krijg ik altijd direct na longfunctie een afspraak met m'n longarts .
Alleen je longarts of huisarts kan deze vraag beantwoorden.
Sterkte en succes 🍀

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 21:34 uur

Neen , geen uitleg gehad . Ze zei alleen dat ik moest stoppen met roken en moest beginnen puffen .
Ik dacht dat het op de uitslag spirometrie zou staan maar daar staan alleen maar cijfers op , zag ik als ik thuis kwam . En er stond wel matig ernstige obstructie . Ik kan hier geen formulier ofzo bijvoegen anders zou ik mijn uitslag hier plaatsen .

Login of registreer om te reageren
16-01-2023 om 06:00 uur

O, dat is bijzonder, dat je arts geen diagnose heeft genoemd. En altijd vervelend als je zelf vergeet doe vraag te stellen.
Gelukkig heeft je arts wel goede adviezen gegeven.
Je kunt dus ook bij de volgende afspraak je vragen stellen.
Je kunt ook in je elektronisch patiëntendossier kijken. Maar het kan zijn dat je dan veel termen of andere tekst ziet staan waarvan je schrikt. Omdat je dossier toch vaktaal bevat waarin zorgverleners onderling communiceren.