Langdurig hoesten en braken

14-01-2023 om 22:27 uur

Hallo,

Ik ben 30jaar, bekend met astma, 2 jaar geleden gestopt met mijn puffers, omdat geen klachten meer had. Ben geen roker.

Sinds 22-12-2022 tot heden ben ik aan het sukkelen met het hoesten (droge hoest en enkele keren met slijm). Ik hoest mijn lijf uit, moet ook elke dag wel 3x braken dit is tot heden nog steeds. Ook heb ik last van een hees stem en keelpijn, tot heden is dat nog steeds niet over.

Op 22-12 t/m 25-12 heb ik koorts gehad, daarna was het weer gezakt, ik dacht aan een griepje. Echter is het hoesten continue aanwezig tot nu nog steeds. Ik heb last van hoestaanvallen wel 25x per dag, tijdens elke hoestaanval zakt mijn saturatie naar 84-89%. Daarna kom ik weer bij.

Ik heb van 23-12 t/m 29/12 de huisarts 3x gebeld, omdat ik elke dag benauwd had en uitgeput voelde raken, echter moest ik maar uitzieken. Kreeg wel advies om fluimicil 3xdaags te gaan gebruiken, dit heb ik 3dagen lang gebruikt zonder enkele resultaat.

Op 31/12 was de benauwdheid zo erg en ik had nog meer last van hoestaanvallen waar ik moeilijk uit kwam. Uiteindelijk mocht ik naar de huisartsenpost komen, was de eerste zorgverlener die me wilde zien. Bij de huisartsenpost werd mijn CRP geprikt, die was 10. Ik kreeg te horen dat ik waarschijnlijk een exacerbatie astma heb en geen longontsteking.
Ik moest voor 5dagen prednison 40mg 1x daags innemen, salbutamol en alvesco puffers. Na 5dagen netjes te hebben ingenomen echter het hoesten nog meer verergerd.
Na 5dagen mijn eigen huisarts gebeld en mocht komen. Naar mijn longen geluisterd alles was goed, maar kreeg voor de zekerheid voor 5dagen antibiotica kuur amoxcilline mee. Afgesproken indien ik nog niet verbeterde dan weer terug moest komen. Na de kuur nog geen verschil. Ik hoest me zo kapot dat ik ook braak, heel mijn buik en borstkas doet onderhand pijn. Ook heb ik last van pijnlijke gewrichten. Elke ochtend word ik ook zwetend wakker en soms heb ik spoortje bloed, dat was normaal werd het mij verteld kwam door het hoesten.
Ik moest wel nu lab afnemen en longfoto maak. Ook getest op kinkhoest, uitslag was negatief.
Longfoto is geen afwijking te zien.
Labuitslag enkele wel licht verhoogd:
Bezinking 32
Trombocyten 429
CRP 25
De rest zag er goed uit.

Ik vind het allemaal raar. Voor de prednisonkuur en AB kuur was mijn CRP nog goed. Hoe komt het dat het nu wel lichtelijk verhoogd is.

Ik ben zo uitgeput, weet me echt geen raad. Maak me best veel zorgen. Slaap ook haast niet door het hoesten en eten ben ik ook bang, omdat ik weet dat ik ga braken. Eet wel vloeibaar eten.

Mijn vraag is dus of dit allemaal normaal is? Moet ik mij zorgen maken? Hoelang moet ik nog door sukkelen? Is een doorverwijzing naar de longarts nodig?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-01-2023 om 10:38 uur

Blijft een lastig verhaal, maar het klinkt allemaal alsof je klachten hebt overgehouden aan een virus. Dat kan zomaar een maand of 2 aanhouden. Het braken door het hoesten kan komen doordat je je maag als het ware leeg perst naar boven toe of ook een virus gerelateerd ding zijn. Zoals ik het lees heeft je huisarts netjes alles nagekeken. Bij vragen zou ik mij ook daar melden!

Het is een actueel item in het nieuws
https://www.ad.nl/binnenland/griep-blijft-rondrazen-in-nieuwe-jaar-zorg…

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren