Verwarming aan ?

11-01-2023 om 00:57 uur

Ik kon er niks over vinden .. Maar zal vast al behandeld zijn .
Hoe gaat en of ging men om met de energie kosten .
Wij zetten als het even kan de verwarming niet aan .
Niet altijd goed voor mijn conditie .. Maar meer als de helft van het in komen kwijt zijn aan energie ?

De voor geschotelde maand bedrag ? Was hier gewoon niet op te brengen .
We zouden een bij betaling van meer als 2000 euro krijgen ( uitgaande wat we elke maand te min zouden betalen )
Van af 15 graden staat er zo wie zo geen kachel meer aan .
Blij dat we het gedaan hebben .. nog geen 200 euro moesten wij bij betalen .
We hadden een App waar je de meterstanden op door kon geven , zo dat je maandelijks kon zien hoe je der voor stond ..
De verklaring was dat het maar een ruige schatting was ..
Maar meer als 2000 of nog geen 200 ??? Das toch wel heel ruig geschat .
Terwijl men toch steeds de meterstanden op vroegen voor een juiste schatting !
De maand bedrag wou men steeds verhogen ! Waar we niet op in gingen.
Je weet wel dat wel goed komt .. maar het houd je wel uit je slaap .

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 09:03 uur

Dit onderwerp is hier niet behandeld, zeker niet onder longen algemeen. Ik zou hem persoonlijk onder off topic plaatsen, maar dat is persoonlijk.

Er zijn infrarood panels die je bijvoorbeeld op je plafond kan bevestigen boven de bank/stoel en dan daar de warmte afgeven of een elektrisch kacheltje vlakbij plaatsen, hierdoor krijg je plaatselijk de warmte het is niet voldoende om het hele huis te verwarmen, maar maakt het wel aangenaam.
Verder een kruik en dekentjes als tip.

Oh en overstappen was laatst ook een tip, omdat de prijzen weer gedaald zijn, als bestaande klant profiteer je er niet van door de voor jou al ingekochte gas- en energie, maar als nieuwe klant wel, omdat die voor de nieuwe prijzen voor zijn ingekocht

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 16:11 uur

Nu maakt het zo wie zo niet veel uit omdat we niet boven het plafon uit komen .
Overstappen al uit gerekend maar zie geen schokkende verschillen .
Die ik alleen zie als ik boven het plafon uit kom
De lagere temp dat went wel .. krijg alleen last van de vocht als kachel hellemaal niet aan gaat .
Mijn inziens is dit wat mijn als longpatiënt erg bezighoud .
Het was/ is afwegen . Conditie en of de stook kosten .

Als het puur om de uit gave ging .. dan was ik ten eerste gewoon nog aan het werk geweest .
Ik heb het nooit koud gehad .. Daar heb je kleding voor .
Ook vandaag ging die aan om het vocht uit huis te jagen .
Lees veel over omgaan met de hoge stook kosten .
Had daar niet zo veel aan .. Houd kachel aan schaffen ?? dat soort zaken !

Dus daarom vraag ik het bewust hier onder lotgenoten .
Ooit zette ik de kachel al lager op advies van mijn consulent .
17 graden ... en dat had een gewenning nodig en vernam dat ik toch zo beter de winter door kwam .
Hoe doen andere long patiënten dit ? ..

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 16:47 uur

Zelden tot nooit heb ik een verwarming aan. Dat ervaar ik als prettiger voor mijn gezondheid.
Ik zet de verwarming wel iets aan als het overdag en 's nachts vriest. Zodat ik zeker weet dat er geen leidingen springen.

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 17:49 uur

Het is tegen het vocht belangrijk om in de ochtend even een kwartiertje te luchten, daardoor word je huis ook beter verwarmd als de verwarming aan gaat met verse lucht en niet met vochtige lucht. Deze tips werden laatst gedeeld op tv. Moet het terugkijken om het exact te weten hoe het nou zat. In ieder geval was het in de ochtend alles even 15 minuten luchten.
Houtkachel is absoluut niet de oplossing zeker niet voor longpatiënten aangezien je dan zelf direct bijdraagt aan de luchtvervuiling en de schadelijke effecten bij mensen met een longaandoening op korte termijn en het ontwikkelen ervan op lange termijn ongeacht hoe “goed” het hout is wat je stookt.

Ik vond het persoonlijk niet zo duidelijk wat de boodschap achter dit bericht was, vandaar dat ik zei waar ik het zou posten:) en dat ik bespaartips gaf😅

Ik heb een hygrometer en nu ik ben verhuisd is de verwarming nog geen een keer aan geweest en het is 21 graden elke dag. In het oude huis ging die wel gewoon aan, dat huis was vochtiger en moest je echt goed luchten, de condens stond elke ochtend op de ramen gedurende de herfst/winter/lente. Ik merk dat ik er last van heb als het te koud is voor mij in huis, maar zoals je al ziet is dit voor iedereen verschillend.

Login of registreer om te reageren
12-01-2023 om 12:25 uur
Reactie op Suus01

Zelden tot nooit heb ik een verwarming aan. Dat ervaar ik als prettiger voor mijn gezondheid.
Ik zet de verwarming wel iets aan als het overdag en 's nachts vriest. Zodat ik zeker weet dat er geen leidingen springen.

Ik ben in de zomer op mijn best ..
Moest dit jaar de tent afbreken in mijn eentje .
Mijn wederhelft had het echt te warm , tropische warmte !
Zei rustig aan maar ik ben dan een brok energie .
Gebuurde ook eens bij het op zetten .
Dus ja warmte is mijn vriend dus dacht ik ..niet te koud thuis .
Maar dat werkte dan tot mijn verassing toch tegen .
Maar heb daar wel een grens in .. 13 tot 15 graden dat gaat wel .
Daar onder gaat het wel tegen werken .. als vriest ben buiten en ik beweeg niks aan de hand .
Maar stil zitten of staan kan ik me niet tegen kleden . Het is of ademhalen dan pijn gaat doen .

Maar wel tegen beter weten in de reken machine als raad gever gebruikt .
Gezondheid gaat voor ? Ja zeker .. maar als er elke maand meer uit gaat dan dat er binnen komt ?
Daar knap je ook niet echt van op . Heb een WAO uit kering volledig afgekeurd .
Tot mijn 37 kunnen werken door steeds weer van baan te veranderen .. MAAR kwam nooit echt ver boven het minimum loon uit . Dus een dikke WAO uit kering heb ik ook niet .

Vandaag staat kachel op 13,5 .. het ging echt niet vandaag . Zonder was het 12 graden .
Lucht vochtigheid 64 % .. dat was veel hoger eer ik de kachel aan zette .
Raampje op kachel even aan . NIKS help beter om te ontluchten !

Login of registreer om te reageren
12-01-2023 om 12:44 uur

Nckiie :
Met vocht ben ik alle dagen bezig .
Zo wel buiten als binnen .. luchtvochtigheid buiten laag .
Lopen fietsen wandelen .. Kort om bewegen .
Nu buiten lucht vochtigheid Hoog ..En koud
Thuis blijven ..
Onze verhuurder liet wel eens weten blij te zijn geen schimmel vorming te zien .
Dat komt door dat we veel luchten .. Maar ook op de juiste manier .
Maar luchtvochtigheid heeft altijd al veel interesse gehad .
Ook voor mijn elektronica .
Ben gek bv op oude audio en door ruimte gebrek is de verzameling beperkt .
Maar gaat bij mijn ook nooit stuk . Heb apparatuur wat nu klassiekers zijn .
Maar zelf in de vorige eeuw nieuw kocht .

Hoe krijg je het voor elkaar vraagt men weleens ... en dan wijs ik naar een van de hygrometers in huis .
Moest ooit een gitaar weg brengen omdat die bol stond . was net een jaar oud ..
Ja zei men in de zaak waar ik hem kocht , Das je eigen schuld .. Mensen hebben het allemaal te vochtig in huis. Naar een gesprekje met de importeur was het geregeld .. even verteld wat ik alle dagen doe en hoe .
Moet ik een advocaat bellen vroeg ik ? Nee meneer morgen kunt u een nieuwe op halen .

Als het BV lekker droog weer is en ik ga op bed .. Raampjes open .. ( kachel wel uit ) .
Maar als het vies nat weer is ..JUIST dan raampjes open als kachel aan zet in de morgen .

Login of registreer om te reageren
12-01-2023 om 21:20 uur

Ik ben t beste als de temp in alle ruimtes ongeveer gelijk is. Tussen de 18-20 graden

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 11:29 uur
Reactie op emsepems

Ik ben t beste als de temp in alle ruimtes ongeveer gelijk is. Tussen de 18-20 graden

Ik krijg dan altijd een beste dreun als ik naar buiten ga .
Hadden ook honden vroeger . En mooiste daar aan was lange wandelingen .
Zo beetje doelloos achter die kont van de hond aan lopen zei ik vaak .
De laatste hond werd bijna 17 jaar . En de laatste 3 jaar vond die een dagje over slaan niet altijd even erg . Kon een jonge hond niet meer de beweging geven die het mijn inziens nodig heeft . En werd me te vaak onder weg gevraagd gaat het wel . Het hoesten nam bizarre vormen aan . We besloten toen deze 16 werd na deze geen hond meer .

Ik hebt ook liefst 20 graden in huis . Maar die luxe is al een 10 jaar te duur .
Maar 3 jaar terug besloten op advies kachel nog lager te zetten als 18 graden . 17 daar na 16 nu 15 laatste weer door de kosten .
Vorig jaar voor het eerst geen behandeling hoeven hebben op wat de dokter kinkhoest noemt .
Januari februari zijn mijn minste maanden . Conditie ebt weg en vaak om deze tijd van het jaar begon het hoesten eindeloos door . Eind Januari begin februari moet ik mij dan elk jaar weer melden .
Vorig jaar kwam ik er zelf af en dit jaar ( afkloppen) nog geen last .

Maar zie wel uit naar het voor jaar . Zou weer zo een zomer worden als vorig jaar las ik .
Maar laat maar komen .

Login of registreer om te reageren
06-03-2023 om 20:57 uur

ik heb veel last van de kou, ik heb het snel koud de laatste tijd, krijg nauwelijks eten naar binnen dus dat helpt niet echt met het warm krijgen maar weinig eten ben ik gewend gelukkig, dat spaart enorm in kosten.

ik woon in een appartementen complex waar ik 1 prijs betaal voor gas en elektra, me verwarming kan aan zoveel als ik wil, niet dat het echt een verschil maakt want er komt tocht door de onderkant van me ramen heen en ik heb nauwelijks isolatie in me appartement, maar ik heb wel een dak boven me hoofd dus daar moet ik blij mee zijn, dat is lang anders geweest, het is vaak 8-5 graden in mijn appartement en ik gebruik kleding om warm te blijven, merk dat ik meer moeite heb met ademen met de verwarming aan.

ik merk dat me conditie vele malen minder is in de winter, ieder jaar zo geweest.

geef mij maar zomer!

Login of registreer om te reageren