gedeeltelijk zuurstof

10-01-2023 om 13:46 uur

kan er iemand mij iets vertellen over gedeeltelijk zuurstof in de volgende situatie:
/mijn saturatie is in ruste overdag tussen 94 en 96
/'s morgens bij het opstaan is het een en al ellende; bij de minste beweging de saturatie onder de 90
/ik wil bewegen en bezig zijn overdag met teruglopende saturatie tot soms wel 83
/de norm om zuurstof te krijgen is 88 via een arterieprik in ruste
/hoe kom ik aan zuurstof 's morgens en in noodsitutaties overdag ?
/graag een reactie, jacques

Login of registreer om te reageren
10-01-2023 om 14:45 uur

Je zou graag zuurstof willen 's morgens en in noodsituaties overdag.
Voor zover ik weet schrijft de longarts je zuurstof voor. Het lijkt mij verstandig om dit met hem te bespreken.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-01-2023 om 15:45 uur

Ja dat moet je bij de longarts bespreken en hij/zij kan de nodige onderzoeken uitvoeren en indien nodig zuurstof voorschrijven wat dan door een zuurstofleverancier geleverd wordt en door de ziektenkostenverzekeraar vergoed wordt.
Het is geen goed idee om zelf een apparaat aan te schaffen (wat via internet wel kan) want je weet dan niet wat en hoeveel te gebruiken. Zuurstof is ook een medicijn en moet dus op artsvoorschrift gebruikt worden

Login of registreer om te reageren
12-01-2023 om 11:09 uur

ja klopt, maar meting in ruste levert nooit de gehanteerde waarde van 88 op

Login of registreer om te reageren
12-01-2023 om 12:04 uur

Beste Kwestie,

Ik begrijp je ongerustheid en ik heb het idee dat je vindt dat je saturatie je enorm beperkt. Voel je ook die drop in saturatie of doe je het enkel rustiger aan omdat de meting laag is? Ik zou dit echt met je longarts bespreken en duidelijk de invloed van de saturatie op je leven uitleggen.

Zuurstof gebruiken kan in sommige gevallen helpen, maar het blijft een medicijn en kan ook schade aanbrengen. Ernaast is zuurstofgebruik niet goedkoop waardoor er strikte voorwaarden voor terugbetaling aanhangen. Zoals zo vaak bij medische behandelingen, zijn er uiteraard ook situaties waarin zuurstofgebruik wel helpt ondanks dat je (nog) niet in aanmerking komt voor terugbetaling.

Ik ken je situatie niet, maar ik zou dit echt met je longarts proberen te bespreken. Je longarts zou je moeten kunnen uitleggen waarom in jouw situatie zuurstofgebruik wel of niet medisch aangeraden is (onafhankelijk van de terugbetalingsregels).

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
15-01-2023 om 10:30 uur

Ga in gesprek met je longarts en leg goed uit waar je tegen aanloopt, het kan ook nog zijn dat je snachts juist saturatie dips hebt , of apneu, dit kan alleen door een nachtmeting worden bekeken.
Dan sta je ook in de ochtend benauwder en erg moe op.
En bedenk ook dat zuurstof niet zaligmakend is, ik heb 24/7 zuurstof maar nog steeds erg benauwd, het geeft wel wat verlichting en je organen krijgen meer zuurstof maar het is geen wondermiddel....

Login of registreer om te reageren