Astriddeniet

08-01-2023 om 07:24 uur

Mijn man heeft meerdere onderzoeken gehad, en hoest al 12 jaar de hele dag door. Bij hoest veel slijm op. Wat is het advies zodat hij minder gaat hoesten. We dachten aan longkruid, is dit veilig om dit te gebruiken?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-01-2023 om 09:26 uur

beste Astrid
chronische hoest is een lastig probleem. ik begrijp dat het al heel lang bestaat en dat er onderzoeken zijn gedaan. het beste is natuurlijk om de oorzaak aan te pakken maar wellicht is er geen specifieke oorzaak gevonden. vaak heeft hoest ook met prikkels van buiten te maken. roken is hier een grote boosdoener. als je man (nog) rookt is stoppen met roken wat hij er zelf aan kan doen, alsook zoveel mogelijk bewegen. met inspanning ga je meer hijgen en hou je je luchtwegen beter schoon. helaas is het zo dat rokers die hoesten en weten te stoppen met roken niet altijd zo goed beloond worden dat de hoest helemaal verdwijnt. soms toch gaat er wat meer tijd overheen en wordt in ieder geval de hoest wel minder.
wat te doen als er vodoende onderzoek is gedaan naar een oorzaak en de oorzaak niet kan worden weggenomen of is niet gevonden? er zijn een aantal middelen die geprobeerd kunnen worden. ik zou dat vooral met zijn arts bespreken. wat in mijn ervaring kan helpen en waaraan niet altijd wordt gedacht is hoest logopedie, of montelukast, een astmamedicijn in tabletvorm.
over het nut van longkruid is mij niets bekend, als dat het ei van columbus zou zijn zou de medische wetenschap dat hebben omarmd lijkt me. als alle reguliere opties onwerkzaam blijken zoek je wellicht naar natuurlijke middelen en alternatieve geneeswijzen. helaas zitten daar vrijwel nooit mogelijkheden tussen waarvan het effect ooit is aangetoond, en kunnen sommige middelen ook kwaad aanrichten. baat het niet dan schaadt het niet klopt dus niet altijd. soms kost het ook een paar centen dus wees waakzaam.

Login of registreer om te reageren