Onrustige longen en Covid er bovenop gekregen

29-12-2022 om 15:20 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Vrouw van 29jr. Voorgeschiedenis met veel longontstekingen. Als baby zijnde al luchtwegproblemen waar ik overheen was gegroeid. Vaak bronchitis die niet vanzelf overging. Maar waar ik nu tegen aan loop is het volgende.

Ca. Een maand geleden ben ik weer eens gegrepen door een simpele griep die naar m'n longen is geslagen. Bronchitis was de diagnose en hiervoor AB gekregen. Na een paar dagen werd ik nog benauwder en hoorde ik het woord longaanval vaak vallen en ze willen als m'n longen rustig zijn een longfunctietest doen. Uiteindelijk prednison en ventolin gekregen als boost. Voor m'n gevoel ging het iets beter, maar m'n longen zeggen wat anders bij de huisarts. Ze gaf aan dat ik er nog lang niet was.

Nu ben ik op 2e kerstdag (bleek achteraf) in contact geweest met iemand met Corona. Vannacht weer heel benauwd en keelpijn, dus ik wist al hoelaat het was. Vanochtend was de test uiteraard hartstikke positief. Direct de huisarts gebeld en heb extra prednison gekregen en daarbij nog Flixotide. Ze gaf aan dat dag 7 het zwaarst zal zijn en als ik nóg benauwder word, moet ik weer aan de bel trekken.

Ik vind het eerlijk gezegd heel spannend allemaal, omdat ik nog nooit zo veel medicatie voor m'n longen heb gebruikt en ik mij nog nooit zo zwak heb gevoeld door m'n longen. En dan nog Corona wat er bovenop is gekomen kan ik er eigenlijk niet bij hebben. Ik weet dat niemand het verloop kan voorspellen 🤣 maar ik ben wel erg benieuwd naar ervaringsverhalen van Corona bovenop een andere ontsteking

Login of registreer om te reageren
30-12-2022 om 15:24 uur

Je schrijft dat je onrustige longen hebt, en dat je nu corona hebt. En je hoort graag ervaringen van lotgenoten met vergelijkbare problemen.
Tja. De ervaringen van lotgenoten zijn in dit geval vrees ik ontoereikend. Iedereen is anders. En iedereen doorloopt zijn eigen ziekteproces. Je zult zelf dus moeten ervaren wat corona met jou doet.

Ik ben ruim ervaringsdeskundige in jouw situatie. Voor mij geldt dat ik elke keer de volle 21 dagen klachten heb. En het venijn hem bij mij altijd in de staart zit.
Niet alle keren had ik dezelfde klachten. Maar na alle keren samen kan ik wel stellen dat 99% van de inmiddels bekende klachten één of meer keer voorbij kwamen.

Wat betreft restverschijnselen: ook dat is per keer anders. Over het algemeen herstel ik van corona op zichzelf goed. Soms duurt dat een paar jaar, soms een weekje. Als herstel wat langer duurt, dan is dat bij mij altijd het gevolg van onderliggende lijden. Niet van corona zelf.
Met geduld en rust kom ik er telkens weer bovenop.

Verder was ik van de eerste corona het ziekste. Alle keren daarna ben ik er steeds wat minder ziek van.

Hopelijk verloopt corona bij jou mild en hou je er geen restklachten aan over.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
01-01-2023 om 22:16 uur

Hi, @MdeVries ik heb COPD gold 4 met ernstig longemfiseem.
In 2021 longreductie gehad aan mijn linkerlong, helaas niet het gewenste resultaat als het jaar ervoor van mijn rechterlong. Andere chirurg, andere methode en veel te vroeg uit het ziekenhuis ontslagen heeft me tot ver in 2022 problemen opgeleverd, inclusief een longaanval. Rond de zomer ging het beter, gelukkig maar want toen zijn we verhuisd.
Het liep eindelijk allemaal een beetje toen ik eind oktober (herfstvakantie) Corona kreeg, pech was dat we (echtgenoot en ik) enkele dagen ervoor onze vijfde prik hadden gehad, hierdoor zijn we waarschijnlijk zieker geweest, zeker mijn echtgenoot. Maar na 10 dagen mochten we eigenlijk niet klagen en zijn we weer rustig aan van alles gaan doen. Tot ik een week of anderhalf later een paar vreselijke hoestbuien had, zo erg dat mijn man mijn zuurstof aan moest geven omdat ik geen lucht kreeg. Dat gebeurde de volgende dag weer en daarna bleef mijn saturatie zakken als ik iets anders deed dan zitten. Wat niet normaal is voor mij.
Om een lang verhaal kort te maken, het bleek een nasleep van de Corona volgens ha en longarts. Inmiddels zit ik aan mijn tweede Prednisonkuur en gaat het eindelijk een beetje beter en ben ik ook niet zo vreselijk moe meer als ik ook maar iets gedaan heb.
Maar dat gezegd te hebben wil ik je waarschuwen dat dat bij jou natuurlijk totaal niet zo hoeft te gaan, kan je alleen de raad mee geven om heel goed uit te zieken en te luisteren naar je lichaam, zeker de eerste weken na Corona kun je zomaar heel moe zijn en geef daar dan aan toe.
Hoop dat alles voor je mee zal vallen, beterschap.

Login of registreer om te reageren
03-01-2023 om 17:17 uur

Beterschap.
Corona bij astma is niet fijn maar hoeft niet per definitie dramatisch te zijn
Jezelf goed in de gaten houden en bij twijfel overleggen met de huisarts lijkt me beste! En verder goed uitzieken en jezelf
de tijd geven
Beterschap

Login of registreer om te reageren