Beklemd gevoel maar niet per se benauwd

19-12-2022 om 16:19 uur

Wie herkent het volgende: ik heb een beklemd gevoel onder mijn borstbeen, alsof de luchtwegen daar wat worden afgeknepen. Het voelt als benauwdheid, en ik denk ook regelmatig dat ik benauwd ben, maar bij activiteiten waarbij je dat echt zou moeten merken (zoals traplopen), is er weinig aan de hand. Piekflow is in orde. Als er slijm zit, is het niet veel en zit het super vast. Wel ben ik erg moe.

Weet niet zo goed wat ik ermee moet. Vanmorgen na een "benauwde" nacht meteen bij de huisarts naar de longen laten luisteren, geen afwijkingen. Advies om het aan te kijken met maximale medicatie, daarna evt aan de bel trekken bij de longarts (waar ik eigenlijk net weg was, maar op zo'n korte termijn nemen ze me wel terug, zei de huisarts) als ik het niet vertrouw. Nou, ik vertrouw het ook niet, maar ik moet toegeven dat de klachten nogal vaag zijn. Geen echte alarmsignalen in ieder geval. Maar een huisarts is geen longarts ;)

Ook goed om te vermelden: ik ben verkouden geweest. Dat kan astma ontregelen zoals iedereen hier wel weet, maar dan komt het wel erg laat. Ik had bijna twee weken geleden de eerste symptomen en sinds afgelopen woensdag klachtenvrij op een beetje hoesten na. Ik heb zelfs longfunctietest gehad donderdag als reguliere controle (ja, zo kort ben ik er nog maar weg bij de longarts). Was wat minder dan vorige keer, maar dat is normaal voor mij in de winter. Wel heb ik gisteren, toen ik de klachten nog niet had, in de kou gewandeld, wel met dikke sjaal voor de mond. Leek goed te gaan, maar kou is normaal wel een trigger.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 16:57 uur

Je hebt een beklemd gevoel, maar je bent niet benauwd. Eventueel sputum zit supervast en je bent erg moe. En je bent verkouden geweest.

Ik ga even hardop denken. Ben niet zo fit, dus geen energie om heel zorgvuldig te zijn in hoe ik het opschrijf.
Maar misschien heb je er wat aan, misschien niet. Zo niet, dan laat je het voor wat het is.

Vermoeidheid na verkoudheid kan best. Misschien spierpijn van het hoesten? Misschien wat hyperventilatie erbij (kan ook zonder dat je dat weet, en is bij astma echt niet zomaar "tussen de oren")?
Al met al zou ik denken: je piekflow is goed, je bent net terug van een verkoudheid, je longfunctie was wat voor jou gebruikelijk is, je herkent de kou als trigger. En je huisarts heeft meegekeken en goed advies gegeven. Alles samen: zeker tot het nieuwjaar je medicatie volgens instructie nemen. Dus niet verlagen, tenzij je arts iets anders heeft gezegd. En tot die tijd afwachten.

Ben je bekend met sputumretentietechnieken, zoals huffen of bronchiaal toilet? Met zulke technieken kun je vastzittend slijm vaak wat makkelijker ophoesten.

Bellen kan altijd nog. Ik zou zelf tijdens kantooruren bellen bij meerdere signalen, zoals je piekflow die > 20% daalt. Rillerig of koorts. Benauwd zijn en je luchtwegverwijder gebruik je maximaal, maar helpt onvoldoende. Bij geel of groen sputum. En verder bij signalen die je met je huisarts hebt afgesproken. Of wanneer je echt serieuze zorgen hebt, dat je denkt: ik loop schade op als ik dit aanzie tot kantoortijden.
Je lijf kan veel aan, en zelf klaren is, als het enigszins kan, altijd het beste voor je lijf. Daarnaast lost de tijd ook veel op. Geduld en rust zijn voor longpatiënten sleutelwoorden. De theorie is makkelijk, de praktijk vaak niet helaas.

Als je longarts je heeft overgedragen naar de huisarts, dan ga ik er vanuit dat dat verantwoord is. Zeker als je er onlangs nog was voor een longfunctie. Een huisarts kan astma prima begeleiden, normaal gesproken.
Een longarts weet meer van longen dan een huisarts, maar een huisarts heeft over het algemeen een bredere kijk op jouw situatie. Die kent jouw context beter dan de longarts. Dat kan ook veel meerwaarde hebben boven de "eenzijdige" kennis van een longarts.

Verder, en misschien heb je dat, dat weet ik natuurlijk niet. Maar zorgen dat je voldoende medicatie hebt dat je de feestdagen door kunt komen met zo nodig de maximale hoeveelheid puffers. Een huisartsenpost is niet blij als je komt voor een herhaalrecept van een luchtwegverwijder of andere puffer die je dagelijks gebruikt.

Dus ja. Ik zou me met jouw klachten me geen zorgen maken en het rustig durven afwachten. Maar ik ben ik, en jij bent jij. Dus je zult voor jezelf moeten afwegen wat voor jou fijn is hoe te handelen.

Beterschap en succes!

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 17:48 uur

Beste Suus,

Heel fijn hoor, dat je even meedenkt. Klinkt ook allemaal heel redelijk wat je zegt. De kernpunten die je aanstipt zijn denk ik: a) loop ik nu schade op als ik het aankijk? -> nee, dat lijkt me sterk en b) rustig durven afwachten -> dat is best een uitdaging voor mij, deels vanwege mijn karakter, en deels omdat ik zoiets nog niet bij de hand heb gehad. Dit is mijn eerste verkoudheid sinds ik onder behandeling ben voor astma dus geen idee wat er dan zoal kan gebeuren. Zoiets moet je ook een beetje leren hè.

Ik ga het dus gewoon even aankijken. Rustig aan op het werk tot de vakantie.

Hartelijk dank en jij ook beterschap, aangezien je niet fit bent.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 18:07 uur

O, astma net nieuw. Een jaar dan heb je alle seizoenen gehad. Dan ken je een beetje je prikkels.

Heb je een longverpleegkundige? Die kan je goed begeleiden om je alle ins en outs te leren.
Anderzijds: "vroeger" bestonden die niet. En door schade en schande word je ook wijs. En zelfs ook zonder schade op te lopen.
Schrijf alle tips en adviezen die je krijgt op. Van je artsen en andere betrokken longzorgverleners. Print dat papiertje uit, en werk het zo nodig bij. Dan heb je automatisch je eigen astma actieplan. En altijd een leidraad bij de hand. Heel fijn, als je twijfelt wat je moet doen en wanneer je belt.

En zelfs dan ... iedere fase vqn het jaar, van je leven, of iedere verkoudheid verloopt anders. Astma is levenslang leren. Dus je kunt het nooit 100% vangen in een actieplan of protocol.

Maar je staat er voor open om te leren als ik het zo begrijp. Goed teken. Je komt er wel, met je astma.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 18:11 uur

O ja, dagelijks rekken en strekken wil ook nog wel eens helpen.
Even serieus tijd voor nemen. Gewoon tijdens tv kijken of zo, 10 minuutjes of tijdens een reclameblok.
Minimaal 30 seconden per houding, daarvan worden spieren daadwerkelijk langer en soepeler.
Scheelt soms een hoop pijnstillers, meer lucht en minder benauwd. Is gratis en geeft geen schade.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 19:45 uur

Ik heb volgens mij 'winterastma': ik reageer heel sterk op vochtige en/of koude lucht. In de zomer was mijn longfunctie normaal voor mijn leeftijd, met medicatie. Vanaf oktober ging het merkbaar dichter zitten en vorige week was de obstructie van vorige winter weer terug. Niet meer naar het werk fietsen, niet meer douchen om de benauwdheid en het slijm weg te houden.

Maar de kou van vorige weken, dat had ik nog niet meegemaakt in astmatisch zin. En de bekende wintervirussen ook niet, vanwege de coronamaatregelen.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 20:00 uur

Ik herken het wel dat je niet perse kortademig hoeft te zijn terwijl je longen toch niet lekker voelen
Vaak helpt bij mij iets als Ventolin dat beklemde gevoel weg te nemen

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 20:13 uur

Haha, de term winterastma kende ik nog niet. Leuk bedacht.

Blijven fietsen. Of wandelen of welke sport en beweging dan ook. Juist longpatiënten hebben heel veel beweging nodig. Geeft een betere doorbloeding en betere longconditie.
Hoe erg je astma ook is, bewegen kun je altijd. Alleen als je echt heel extreem ziek bent, kan het zijn dat je arts voorschrijft dat je helemaal niet mag bewegen. Maar dat gebeurt uiterst zelden, dat is echt een uitzondering. Bij een fractie minder ziek wordt zelfs al aangeraden om oefeningen te doen zittend of op bed.

Je kunt preventief je luchtwegverwijder nemen bij sport, bewegen, douchen, koken enz. En zo nodig halverwege nog een keer. Geldt voor alle prikkels waarvan je weet dat je er mogelijk op reageert: vooraf je luchtwegverwijder.

Tijdens douchen een raam open zetten en/of de douchedeur open laten.
Eventueel een douchekruk gebruiken. Dan is douchen minder inspannend. En heb je kans dat je minder hoest.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 20:48 uur

Buiten fietsen gaat echt niet, zit ik de volgende dag helemaal vol. Douchen idem, tenzij ik de badkamer warm zou stoken. En dat ga ik niet doen met deze prijzen. Preventief luchtwegverwijder heeft geen zin, want het duurt zeker een halve dag voordat ik last krijg van de prikkel. Daar valt dan niet tegenop te puffen. Longarts vond het ook beter om die dingen dan maar niet te doen.

Verder blijf ik uiteraard bewegen! Heb een hometrainer, wandel veel en pak altijd de trap op mijn werk, 8 verdiepingen. Alles om in het voorjaar weer zo fit mogelijk op de racefiets en mountainbike te stappen. Merk ook dat ik nu enorm profiteer van de ijzersterke conditie (al zeg ik het zelf) die ik heb opgebouwd in de warmere maanden. Vorig jaar was het hijgen na 2 trappen, nu gaat mijn hartslag er amper van omhoog.

Login of registreer om te reageren
19-12-2022 om 21:34 uur

O, als het bij jou zo werkt, dan doe je het voor jou goed dus.
Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen referentiekader heeft van waaruit hij tips en ideeën aanreikt, haha.
En ook dat iedereen zijn eigen astma heeft.

Goed alternatief, die trappen! Slim om in de betere maanden extra aandacht te besteden aan kracht en conditie.
Lekker bezig!

Login of registreer om te reageren
20-12-2022 om 06:49 uur

Wat ook zou kennen is dat je verkeerd/ te hoog ademhaalt.
Dan krijg je ook last van een beklemd gevoel.
Tijdens mijn revaludatie leerde ik dat (bijna) iedere astma patient dat diet.

Een fysio kan je leren lager te ademhalen.

Login of registreer om te reageren