Langdurig hoesten en longpijn.

16-12-2022 om 19:25 uur

Hoi allemaal.

Al weken ben ik aan het sukkelen met mijn gezondheid en inmiddels echt radeloos. Ik voel me niet serieus genomen door de huisartsen, maar weet ook niet wat ik nog meer kan doen.

4 weken geleden kreeg ik voor de 2e keer covid. Ondanks de vaccinaties en boosters ben ik er flink ziek van geweest. Met name hoesten was echt extreem. Dit verbeterde na anderhalve week ongeveer. Helaas kreeg ik een week later een longontsteking op basis van een virale infectie. Na een paar dagen kreeg ik enorme pijn in mijn rechterborst. De huisarts gaf aan dat mijn spieren door het hoesten overbelast waren en het vanzelf over zou gaan. Ik gebruik nu 4 dagen 6x per dag ventolin, maar ik merk hier geen verschil bij. Daarnaast is de pijn zo extreem dat ik niet rechtop kan zitten of kan liggen. Soms verkrampen de spieren waardoor ik geen lucht krijg. Vandaag Na 3 dagen koortsvrij, wederom koorts gekregen. Het hoesten is ook weer toegenomen. Mijn CRP is wel gezakt van 45 naar 15 Na een antibioticakuur van een week. Maar de pijn is inmiddels zo erg dat ik aan de morfine zit. Mijn huisarts zei dit weekend af te wachten en dan weer verder te kijken. Maar ik ben zo benauwd (ondanks goede saturatie), vermoeid, niet lekker en de pijn in mijn borst beperkt mij in alles.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips wat ik nog kan proberen? Huisarts wil pas na het weekend eventueel foto's maken. Als kind wel longinfiltraat al gehad, geen astma patiënt.

Dank je wel alvast!

Login of registreer om te reageren
16-12-2022 om 20:14 uur

Heftig!
Ja je kunt niet heel veel meer dan afwachten. Maar als je t echt niet vertrouwt toch de huisartsenpost bellen denk ik…Je eigen gevoel is belangrijk, beter een keer teveel bellen als te laat
Sterkte en beterschap

Login of registreer om te reageren
17-12-2022 om 07:57 uur

Geen ervaring met covid maar wel met die pijn. Bij mij was het een pleuritis, dus ontsteking van de longvliezen die over elkaar schuren en dat is enorm pijnlijk, daarnaast inderdaad de spieren eromheen die overbelast zijn.
Je kan proberen als je slecht slaapt om rechterop te slapen, platter slapen kan zorgen dat je benauwd bent met slapen.
Verder is er helaas weinig aan te doen zeker als het viraal is, dat je CRP is gedaald is een goed teken, maar nu die koorts weer kan ook een nieuwe virale infectie zijn. Als het nu erger wordt wel zeker aan de bel trekken!
Verder denk ik vooral rust, veel drinken, mogelijk als je het gevoel hebt dat er slijm zit vragen of iemand fluimicil bruistabletten kan halen en dit in de ochtend nemen. Dit kan iets bijdragen om het slijm beter op te hoesten. Een sjaal om je ribben wikkelen en aantrekken met hoesten zodat je druk hebt dan doet het hoesten minder pijn op dat moment. En hopelijk ben je suf van de morfine en kan je veel slapen waardoor je ook sneller geneest.

Dat je geen verschil merkt met ventolin kan btw verschillende oorzaken hebben, of je inhaleert niet goed, of ventolin doet niks bij je, of je luchtwegen hebben het niet nodig en staan al open.
En probeer ondanks de pijn een rustige buikademhaling te krijgen. Paar keer dag even goed rechtop zitten en 10x rustig zo diep mogelijk (niet heel erg over je pijngrens gaan!) te ademen. Als de lucht dieper in je longen komt, dan komen daar minder snel infecties, die houden namelijk minder van zuurstof.

Ik wens je veel geduld en beterschap, het is echt NIET leuk en kan heel pijnlijk zijn. Om je geen valse hoop te geven, had ik met pleuritis wel echt lang nog pijn, als het echt alleen door de spieren komt (doet ook gigantisch veel pijn) dan gaat dit wel veel sneller over is mijn ervaring.

Dus als je denkt het klopt niet, ik vertrouw het niet, gewoon de hap bellen al is het om jezelf gerust te stellen. Bij verslechtering ook! Bij hoge koorts ook bellen!
En ik hoop dat het beter gaat en je voor de feestdagen een beetje bent opgeknapt en daar hopelijk van kan genieten. Geef het tijd om te genezen en verwacht dat minstens de tijd die je koorts hebt je ook niet moet willen werken en je rustig houden.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
17-12-2022 om 08:39 uur

Beste Maud,

Pijn ter hoogte van de longen kan echt invaliderend werken. Ik leef met je mee! Als het spierpijn is, kan een fysio vaak wel de pijn verlichten. Het lost de oorzaak niet op, maar ik heb veel minder pijn.

Morfine vertraagt wel je ademhalingsfrequentie. Ik ben gestopt ‘s nachts zwaardere pijnstillers te nemen omdat het mijn spieren enkel harder liet werken. Het was totaal contra-productief omdat het enkel maakte dat ik meer pijn had wanneer de pijnstiller uitgewerkt was.

Als het niet betert, zou ik echt je huisarts terug contacteren en eventueel vragen naar een paar sessies fysio.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-12-2022 om 22:26 uur

covid kan nare late klachten geven. het lijkt alsof de huisartsen toch goede acties ondernemen en er serieus naar kijken. sommige dingen hebben tijd nodig. als het slechter wordt moet je toch weer contact opnemen met de huisarts . beterschap!

Login of registreer om te reageren