Astma en zingen

05-12-2022 om 18:56 uur

Hoi lotgenoten,

Vraagje: ik hou heel erg van zingen en zit sinds dit voorjaar op zangles. Ik had in het blad van longfonds gelezen dat dat goed is voor het benutten van je longinhoud en ademhaling. Nu hoest ik steeds van infecties en dat wordt veel erger als ik zing. Eigenlijk kan ik de hele herfst al niet zingen zonder dat het hoesten verergerd. Herkennen jullie dat? Ik word er nu een beetje moedeloos van en zing maar even helemaal niet maar dat vind ik wel erg jammer. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaringen mee heeft?

Login of registreer om te reageren
05-12-2022 om 20:11 uur

T kan zijn dat je juist door te zingen beter ademt en daarmee dus aan “slijmevacuatie” doet en daardoor hoestprikkel krijgt en je je longen “schoon” maakt. Dat het dus op zich goed teken is en je viezigheid wegwerkt. Maar tijdens het zingen zelf is t natuurlijk niet fijn want dan lukt dat zingen idd dus niet

Misschien kan je dus ruim voor het zingen ademoefeningen doen (Huffington, houdingsdrainage, te leren bij fysiotherapie) en je longen vast schoon maken en daarna je zangmoment beter doorstaan?

Ik weet t ook niet natuurlijk. Als je een kriebelhoest hebt is het anders.
En meer infecties in de herfst is wel verklaarbaar omdat virussen meer rondgaan en we allemaal
meer binnen zitten. Ja misschien is onderhoudaantibiotica een idee.

Succes, en hopelijk hoef je t zingen niet echt op te geven; want is veel te leuk en mooi. Vind ik ook!

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 16:43 uur

Leuk, zingen! Ik had ooit een zanglogopedist. Veel van geleerd. Daardoor kon ik nog een jaar langer doorgaan met zingen. Uiteindelijk hield het toch op.
Hopelijk komt het voor jou niet zo ver, en kun je binnenkort weer meedoen!

Login of registreer om te reageren
07-12-2022 om 08:58 uur

Dank jullie wel voor de goede tips! Ik neem het allemaal mee in mijn gesprek met de longarts in januari. Ben benieuwd. Wat rot dat het bij jou ook ophield @Suus01

Login of registreer om te reageren
07-12-2022 om 09:41 uur

Voor een logopedist heb je geen verwijzing nodig. Als je dat tenminste zou willen.
Of misschien een zangdocent zoeken. Die van mij was het beide. Daar zocht ik ook naar.
En ja, het duurde jaren voordat het gemis van het koor weg was.

Login of registreer om te reageren