Wat houdt restrictieve longfunctiestoornis in?

28-11-2022 om 23:01 uur

Goedenavond,
ik heb al best een hele lange tijd een vraag, maar die heb ik nooit durven stellen.

Ik ben een jongedame van 26 jaar oud, Ik ben zogezegd met 29 wkn geboren. Hierdoor had ik bronchopulmonale dysplasie opgelopen, en in mijn jeugd vaak ziek en verkouden geweest met astmatische verschijnselen. En hier had ik toen een vernevelaar voor met bepaalde medicatie. Naar mate je ouder wordt ( in mijn geval) ging ik over op de gewone puffers/ inhalatoren gewoon via de HA. Verder geen specifieke longartsen meer.

Een aantal jaar geleden ik denk dat het 2015 en 2018 was kreeg ik een oproep van het ziekenhuis waar ik ben geboren of ik mee wilde doen met een long onderzoek om te kijken hoe het verloop is gegaan qua longrijpingsspuiten voor de geboorte en het verloop van de bronchopulmonale dysplasie. Ik liet alles over mij heen komen, de testen vooraf gingen altijd met Ventolin 400 mg en 15+ minuten wachten

uit deze testen kwamen toen deze uitslagen, waar ik nog altijd niet veel van snap en er destijds niets achter zocht, want ja je leert er gewoon mee leven en je bent niet anders gewend situatie"

uitslagen:
AANVULLEND ONDERZOEK

Longfunctie: techniek is onvoldoende PEF lukt niet beter
DLCO Is onderschat ( lage vin)
LNGF geblazen na 400 mcg ventolin + 15 mim inwerkingstijd

CO Diffusie capaciteit waarschijnlijk normaal
VC: 4,8 L; 63% pred
FEV1 (L): 2.13 L; 55% pred
FEV1/ FVC (%) 80.85%

Dit zegt mij natuurlijk helemaal niets, en was toen ook niet snugger genoeg om het te vragen aan de desbetreffende arts, misschien weten jullie wat dit een beetje inhoud of het normaal is en zo?

De conclusie van die arts was toen dus restrictieve longfunctiestoornis. Waarschijnlijk door spierzwakte.

het boekje is toen weer dicht gegaan, ze hadden alle informatie die ze nodig hadden voor het onderzoek en ik ben nog niets wijzer van deze informatie uit 2018.

Zo nu en dan houdt het me nog wel eens bezig dus was benieuwd of iemand iets meer weet over deze uitslagen en of dat ik eventueel nog verder onderzoek zou moeten laten doen?

Met vriendelijke groet,

alvast bedankt voor het mee denken.

Login of registreer om te reageren
28-11-2022 om 23:14 uur

Welkom op het forum E_Z_1996.
Jij hebt van jongs af aan veel meegemaakt zo te lezen.
Goed dat je je vragen hier durft te stellen. Als je antwoord wilt van een deskundige, dan zou ik je vraag verplaatsen naar 'Vraag het de deskundige'. Dan krijg je waarschijnlijk antwoord van een longarts. De deskundigen werken als vrijwilligers voor dit forum. Dus soms duurt het even voor je antwoord hebt. Maar vroeg of laat komt dat altijd goed.
Je kunt je vraag natuurlijk ook voorleggen aan je huisarts. Het lijkt me een heel legitieme vraag hoor.
En, als je dat allemaal nier zou willen, dan hoop ik dat iemand op dit forum je vraag kan beantwoorden. Daarmee kan ik je helaas niet verder vooruit helpen dan dit.

Hopelijk heb je snel een antwoord waarmee je verder kunt.
Succes!

Login of registreer om te reageren
29-11-2022 om 20:10 uur

@Suus01
Goedenavond,

Ik heb mijn vraag inderdaad ook nogmaals gesteld bij het topic 'deskundige' misschien krijg ik daar inderdaad een antwoord. Zo niet dan kan ik uiteindelijk als nog bij mijn huisarts om raadt vragen, maar op een of andere manier vindt ik dat weer een hele stap waar ik me mentaal dan weer even op voor moet bereiden :)

Ja dat heeft u inderdaad goed, heb al het een en ander mee gemaakt, maar ja. Je bent het ondertussen gewend en je leert er uiteindelijk ook wel mee omgaan, daar kan u vast wel over mee praten.

Met vriendelijke groet,
E_Z

Login of registreer om te reageren