Het verband tussen ideopatische pulmonale fibrose en hartfalen

09-11-2022 om 23:50 uur

Beste mensen,

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat het verband is tussen hartfalen en ernstige long fibrose?

Mijn moeder heeft vorig jaar hetzelfde meegemaakt. Zij werd opgenomen met ernstige benauwdheid, pleura vocht en oedeem in haar voet. Zij heeft de bocht uiteindelijk niet gehaald want een pneumonie gooide roet in het eten.

Kan het zijn dat vanwege verminderde longfunctie capaciteit, het hart harder moet pompen wat uiteindelijk resulteert in hartfalen?
Door hartfalen, probleem pleura vocht en dat bepaalde organen zoals de nieren, vocht vasthouden. Dit resulteert weer in opgezette voeten en dikke enkels.

Een groot deel van mijn vragen zijn al door de longarts in het CWZ beantwoordt. Echter, deze vraag ben ik vergeten te stellen en roept vraagtekens bij mij op.

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite.

Groet,

Matthyn Van den Broek.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2022 om 11:32 uur

Beste Matthyn

Nog gecondoleert met het overlijden van je moeder. Bij longfibrose is er litteken weefsel dat ervoor zorg dat zuurstof niet goed wordt opgenomen in de kleine bloedvaatjes die om de longblaasjes zitten. Door de verlaagde zuurstof in de bloedvaatjes gaan de spiervezels die in de wand van de kleine bloedvaatjes zitten samenknijpen. De doorgang van de kleine bloedvaten in de longen wordt kleiner waardoor de druk in de bloedvaten van de longen oploopt. Je krijgt dan wat we noemen pulmonale hypertensie. De rechter hart helft pompt het bloed naar de longvaten. Door de hoge bloeddruk in de longvaten moet het hart, de rechter harthelft harder werken om tegen de hoge druk op te kunnen. In het begin kan het hart zich aanpassen door groter te worden en een dikkere spierwand te maken. Maar uiteindelijk lukt dat niet meer en dan ontstaan hartfalen. Je gaat vocht vasthouden, en omdat je minder bloed rond pompt gaat er ook minder bloed naar de nieren waardoor je ook nierfalen krijgt. De hartslag gaat omhoog en de bloeddruk omlaag. Uiteindelijk leidt dat tot overlijden. Hopelijk heb je wat aan deze uitleg.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
11-11-2022 om 12:35 uur

Serge, oprecht hartelijk dank en tegelijkertijd ook een schok omdat mijn vader gediagnostiseerd werd met dezelfde klachten: C.P.F.E. met P.A..
Wat sigaretten niet allemaal kunnen aanrichten…..

Login of registreer om te reageren