pO2 versus saturatie

07-11-2022 om 15:29 uur

Ik meet al jaren mijn saturatie met een goede saturatiemeter van de Vegro. Afhankelijk van de situatie meet ik tussen de 89-97. Ben echter nu een beetje in de war omdat afgelopen vrijdag het zuurstofgehalte(pO2) in mijn slagader gemeten is en dat geeft een totaal andere beeld nl 8,59 kPa terwijl de waarde moet liggen tussen 11 - 14.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil in beeld is en hoe je dit moet interpreteren?

Login of registreer om te reageren
07-11-2022 om 15:49 uur

Zuurstof gemeten in je slagader is betrouwbaarder dan aan je vinger. Als je koude vingers hebt of slecht doorbloede vingers dan geeft hij vaak lager aan. Ook kan het zijn dat je saturatie aan je vinger normaal lijkt en in het slagaderlijk bloed niet helemaal goed is, dit heb ik zelf meerdere keren gehad. Saturatiemeters zijn niet 100% betrouwbaar, maar geven wel een indicatie.

Overigens is de pO2 de zuurstofspanning in het bloed en niet de saturatie dat is de sO2, de zuurstofspanning vertelt hoeveel zuurstof er in het bloed is opgelost. Het kan zijn dat de zuurstofspanning lager is en de saturatie goed, omdat de saturatie vertelt hoeveel zuurstof er aan het bloed gebonden is.
Best een technisch en ingewikkeld verhaal om het helemaal goed en duidelijk uit te leggen en wellicht kan een arts met een tekeningetje het goed en duidelijk uitleggen aan u. Gewoon volgende consult vragen of bij de huisarts als u daar eerder bent.
Ik heb dus zelf wel eens gehad tijdens een astma-aanval dat mijn pO2 te laag was en mijn sO2 was goed. Ze nemen verschillende dingen waar in het bloed en maken op basis daarvan dus een inschatting hoe het zit met uw gas uitwisseling, zuurstofopname en nog wat andere dingen.

Ik ben overigens geen arts, maar iemand die zich graag verdiept in mijn eigen longaandoening en enige medische kennis heb door opleidingen en zelfstudie.

Login of registreer om te reageren
07-11-2022 om 15:54 uur

Dank je wel voor je snelle en duidelijk reactie. Ik ben zeker van plan om het ook tijdens het volgende consult aan mijn longarts te vragen. Soms gaat een consult te snel en komen vragen later oppoppen.

Login of registreer om te reageren
09-11-2022 om 06:06 uur

Ik maak voor ik ga een lijstje met vragen en ga die af tijdens het consult om dat soort dingen te helpen voorkomen. Mijn longarts moet dan soms lachen, omdat hij denkt klaar te zijn en ik zeg: nope ik heb nog een lijst met vragen😅 maar wel enorm helpend!

Login of registreer om te reageren
09-11-2022 om 08:01 uur

Goede tip, deed ik ook voor het consult bij de longarts over alpha-1. Diverse gerenommeerde websites, zoals ook die van het Longfonds, heb ik ‘bestudeerd’.
Longarts vond het ook prettig, hoefde de standaard onderwerpen niet uitgebreid uit te leggen.

Login of registreer om te reageren
09-11-2022 om 14:45 uur

@Loutre dat ervaar ik ook vaak inderdaad dat ze het fijn vinden. Je kan ook zelf gerichte vragen stellen en soms ook aan dingen denken of hebben gelezen met bijvoorbeeld medicatie en dat je arts dan denkt ohja! Of soms ook, ohnee…😅

Login of registreer om te reageren