Geen Huisstofmijt allergie. Maar gevoeligheid kan dat?

01-11-2022 om 18:05 uur

Hoi ik heb een bloedprik gehad voor huisstofmijt allergie. Maar er komt geen allergie uit maar ik reageer wel op stof als ik stofzuig en of oppervlak schoonmaak of gewoon rustig zit heb ik er hele dag last van kan het ook een gevoeligheid ervoor zijn? . heb jeukende neus constant . Ik heb niet allergisch astma

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2022 om 08:41 uur

Huisstofmijtallergie komt veel voor bij mensen met chronische neusklachten en/of astma.
Je kunt op verschillende manieren vaststellen of er sprake is van een huisstofmijtallergie. Je kunt in het bloed bepalen of er allergeen-specifiek immuunglobuline E te vinden is. Een andere manier is met behulp van huidtesten. Beide zijn nauwkeurig en een negatieve test wil doorgaans zeggen dat er geen allergie te vinden is.
Dat wil niet zeggen dat je van stof of van stofzuigen en poetsen geen last kunt hebben.
Je kunt bijvoorbeeld ook last hebben van vluchtige bestanddelen van schoonmaakmiddelen.
De "echte" huisstofmijtallergie is niet een allergie voor het beestje maar voor de poep van het beestje. Maar in stof kunnen meer zaken zitten waar je allergisch voor bent of last van hebt, bijvoorbeeld katten- of hondenallergenen of pollen. Een allergoloog kan dat uitzoeken.

Login of registreer om te reageren