Sotalol en bronchiectasie

24-10-2022 om 09:07 uur

Ik heb boezemfibrilleren en in april ben ik geableerd. De ritmestoornissen zijn 5 maanden weggebleven. Zijn weer in volle hevigheid aanwezig.
Ik heb van de cardioloog Sotalol gekregen. Nu lees ik dat dit middel invloed heeft op mensen met ademhalingsproblemen. Is dit met bronchiectasie ook zo?
Inmiddels ook twee kuren antibiotica op en een stootkuur prednison. Ik knap iets op maar hou die benauwdheidsaaanvallen. Ik vernevel met hypertone zout en nu ook met Atrovent. Dat doe ik na elkaar.
Ik weet niet of dit het juiste is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-10-2022 om 15:12 uur

Sotalol is een medicijn dat invloed heeft op de luchtwegen. Om de luchtwegen zitten spieren. Medicijnen zoals salbutamol of atrovent relaxeren de spieren zodat de luchtwegen wat open gaan. Sotalol werkt juist andersom. Om deze reden kunnen mensen met ademhalingsproblemen meer benauwd worden van sotalol. Met name patienten met astma kunnen hier last van hebben. Als de oorzaak van de bronchiectasie astma is bent u extra gevoelig voor die bijwerking. Het vernevelen van hypertoon zout is een goede behandeling bij bronchiectasieen. Het maakt het slijm los zodat het makkelijker op te hoesten is. Mijn advies is dan vooraf te vernevelen met atrovent zodat de luchtwegen wat meer open gaan en het slijm er makkelijker uit komt.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts Zaans medisch centrum

Login of registreer om te reageren
02-11-2022 om 08:16 uur

Dank u wel voor uw antwoord. Ik ben inmiddels gestopt met de sotalol omdat ik het verschrikkelijk benauwd had en lage bloeddruk 70/40 en hartslag van 45. Met de ambulance meegenomen naar de hart bewaking. Ik had alle bijwerkingen van de Sotalol.
Inmiddels heb ik weer een aanval van atriumfibrilleren. Het hoesten triggert mijn boezemfibrilleren.
Nu heb ik nog een vraag, ik heb in het verleden hoge oogdruk gehad. Is genormaliseerd na een staarlensoperatie en ik er is een gaatje gelaserd in mijn oog.

Ik heb nu Atrovent maar ik ben daar huiverig voor. Met inhaleren krijg je (als je uitademt) toch wat nevel in je ogen. Of kan ik het gerust gebruiken?
Op de bijsluiter staan allemaal waarschuwingen.
Ik hoop dat u mij weer een antwoord kan geven.
Met. Vriendelijke groet,
Mieke Coumou

Login of registreer om te reageren
02-11-2022 om 09:36 uur

Als je een nieuwe vraag hebt voor een dedskundige, dan moet je deze vraag als nieuwe vraag stellen. Een deskundige reageert nooit twee keer in hetzelfde topic.

Overigens kun je deze vraag ook aan je apotheker stellen.
Of, heel simpel, je ogen dicht doen tijdens inhaleren. Dan voorkom je dat het in je ogen terecht komt.

Login of registreer om te reageren