Astma en sporten

23-10-2022 om 16:25 uur

Hello 👋,

Ik had eens een vraagje 🙋‍♂️
Hoe doen jullie het met je kinderen bij het sporten en fietsen (Mountainbiken)?
Ik heb zelf een vorm van astma en inspanningsastma en zou graag weten hoe jullie het doen en tips krijgen

Login of registreer om te reageren
23-10-2022 om 18:53 uur

Als er sprake is van inspanningsastma, zonder gekke dingen lijken er mij geen beperkingen te zijn voor sport met of zonder kinderen.
Vooraf een puf van een luchtwegverwijder, als je denkt dat dat nodig is. Zo nodig tussendoor al dan niet gekoppeld aan een korte rust. En verder lekker sporten, zo intensief als je fijn vindt. Na het sporten voldoende rust in acht nemen. Dus bijvoorbeeld geen twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep(en) trainen. Dus ook geen twee dagen achter elkaar dezelfde sport.

Astma op zichzelf zou geen enkele belemmering hoeven te zijn om intensief te sporten. Hoe meer beweging en sport hoe beter voor je longen en hoe minder last je astma geeft. Altijd binnen je grenzen blijven natuurlijk, maar dat geldt voor iedereen.

Veel sportplezier!

Login of registreer om te reageren
24-10-2022 om 11:52 uur

Belangrijker dan bij gezonde mensen is de warming-up, dat is mijn enige toevoeging aan het verhaal van Suus waar ik me verder bij aansluit.
Zorg voor een goede warming-up om eventuele problemen te minimaliseren en als je gaat opbouwen wellicht moet het iets rustiger dan bij andere mensen, maar dit is zo individueel en ook luisteren naar je lichaam en hoe snel je herstelt.

Login of registreer om te reageren