Voorstellen

20-10-2022 om 07:01 uur

Dag mensen, ik wil graag mijn gebruikersnaam wijzigen. Hoe doe ik dat?

Login of registreer om te reageren
20-10-2022 om 09:02 uur

Niet helaas, een nieuw account aanmaken dat zou wel kunnen

Login of registreer om te reageren
06-08-2023 om 15:32 uur

Dag allen

Even voorstellen:

Man, 69, 10 jaar geleden verdacht van beginnend astma door longarts. Na twee weken wandelen door eucalyptus bos in Spanje klachtenvrij. Pas toch weer eens meting laten doen en puffer gekregen maar niet nodig gehad. Wel een keer antibiotica gehad van de huisarts op mijn verzoek want door verstopte neus had ik flinke problemen met slapen met cpap apparaat tegen apneu. Die antibiotica hielp en de neus blijft gelukkig open. Groen keelslijm was een tijd weg.  Klachten zijn mild. Alleen slijmvorming en wat hoesten.

Strotklepje gaat wel eens fout bij eten. Verslikken, voedsel in luchtpijp soms. 

 

Vraag 1 Is dat verslikken slijtage de leeftijd of komt het door Astma?  

Vraag 2

Ik hoor dat het slecht is keelslijm op te hoesten maar wat dan? 

Ook merk ik recent dat ik vrij plotseling na traplopen zeer buiten adem ben met benauwd/wat pijn op de borst. Lastig te onderscheiden wat nu wat is omdat ik al langere tijd moe ben. Soms middagdutje nodig heb, wandelen doe ik elke dag zo’n 45 a 60 min

Maar de eerste helft is net of ik door stroop loop. Pas veel later gaat t soepeler.ik ben wat gewicht aangekomen, tussen 5 en 10 kilo. Dit Kan goed door de antidepressiva komen. Dat aankomen verklaart wel de moeite met wandelen denk ik. Of kan astma er een rol in spelen? Ik heb geen gepiep of benauwdheid bij wandelen

 VRaag 2

Hoort die plotse moeite mee met traplopen bij astma? Of toch meer bij long COVID (1x  besmet geweest).  Of bij depressie? Of hart insufficiëntie? Of nog iets anders? Soms heb ik ineens minder last bij traplopen. De lucht is hier in Bergen op Zoom ook niet geweldig schoon Vanwege de Belgische industrie……dat wisselt. 

Ik merk dat piekeren ook zo z’n weerslag heeft op m’n gevoel in de luchtwegen. Lijkt allemaal samen te hangen. Verdwaal er nu een beetje in. Hoop dat de situatie stabiel is nu.

Wie wil hier eens iets zinnigs over zeggen svp?

Login of registreer om te reageren
Moderator
06-08-2023 om 21:23 uur

Hoi Han19,

Welkom op deze site. Dat zijn best wel concrete vragen die je stelt. Ik hoop dat een van de deelnemers die bekend is met astma je hier meer duidelijkheid over kan geven. Wat heerlijk dat je je zo goed voelde in het eucalyptusbos! Dat was weer even opladen denk ik. 

Login of registreer om te reageren
06-08-2023 om 23:41 uur

Hallo Han19,

Dat klachten afwisselend zijn herken ik zeker. Soms is het bij mij stabiel maar er zijn ook periodes dat ik niet snap waar mijn klachten vandaan komen.

Een aantal dingen kan de arts nakijken bijvoorbeeld je hart. Sowieso kun je de vragen die je hebt aan je arts stellen. Een goede uitleg en begrip over wat er met/in je lijf gebeurt kan jezelf meer zekerheid geven.

Zelf kun je een dagboekje bijhouden met welke activiteit je gedaan hebt, welke klachten er eventueel ontstaan zijn en wat je gedaan hebt om de klachten minder te maken. Soms kun je (of je arts) dan ontdekken waardoor de klachten ontstaan. En kan er eventueel een andere behandeling gestart  worden of weet je welke prikkels je beter kunt ontlopen. 

Piekeren kost veel energie. Overleg met de huisarts wie je kan helpen om beter om te kunnen gaan met het piekeren.

Maak een lijstje met dingen, die je leuk vindt om te doen en plan er per dag minstens 1 van om te doen. Zelf heb ik ook een lijstje met makkelijke dingen, die ik 's middags kan doen omdat ik dan de minste energie heb. 

Ook kun je een ergotherapeut om advies vragen hoe je je dagelijkse activiteiten plant om zo goed mogelijk met je energie om te gaan.

Fijn, dat het wandelen goed gaat. Daar heb ik meer moeite mee en ben aan het oefenen om verder te kunnen lopen. Trap lopen lukt juist meestal aardig.

Groetjes Spirit

 

 

Login of registreer om te reageren
Moderator
07-08-2023 om 14:52 uur

Hi Han

Nog even terugkomend op je eerdere vraag heb je gezien dat je nu wel je gebrukersnaam kan aanpassen?

Login of registreer om te reageren