‘Long’ time ago….

27-09-2022 om 04:02 uur

Lang geleden…. alweer dat ik problemen kreeg met mijn luchtwegen, maar nog niet eerder op dit forum. Dus even voorstellen!

Hallo ik ben Rudolf, 38 jaar en momenteel aan het genieten van opnieuw een slechte nacht met longontsteking! Oh, wat doet het pijn en ik weet niet hoe ik het beste kan liggen.

Maar voor deze longontsteking had ik eerder longproblemen. Als kind heb ik immers vaak last gehad van (astma/) bronchitis. Daarnaast heb ik in 2021 een nachtje doorgebracht in het ziekenhuis vanwege een pleuritis. Echt een naam die goed past in de taal van de stad waar ik loop te wonen 😉, Rotterdam!
Daarna opnieuw onderzocht en vernomen wat mijn longinhoud is en dat ik Astma heb; en sindsdien de nodige puffers gekregen.

En sinds een week heb ik ook ervaring met een longontsteking of iets dat daarop lijkt. Hoe ik hem opgelopen heb is mij nog een raadsel, maar goeie dag wat pijnlijk is dat. In mijn linker long zit een bacterie die eens even flink tekeer gaat. Daarvoor krijg ik nu een antibioticakuur o.b.v. 3x daags Amoxiciline 500 g. Daarnaast slik ik 2x daags pijnstillers van Naproxen 500g in combinatie met paracetamol en omeprezol maagzuurremmers. Erg fijn voor iemand die niet een pillen-liefhebbert is.

Ik hoop dat deze ellende snel voorbij is, zodat ik weer kan wielrennen. Hetgeen dat ik normaal graag doe.
Iemand op dit forum bekend met mijn problematiek? En tips hoe ik beter kan slapen en snel beter word. Dan hoor ik het graag.

Zelf zal ik, nu ik lid ben, ook proberen genoeg mijn kop te laten zien hier en anderen tips geven.

Login of registreer om te reageren
27-09-2022 om 08:17 uur

Welkom Rudolf en welkom bij de club helaas.

Pleuritis in Rotterdam (kom er ook uit de buurt) is inderdaad een leuke, pleuris is ook eigenlijk gewoon pleuritis😅.
Die pijn kan zijn dat de plek van je pleuritis weer triggert, het is op zijn zachtst gezegd gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend…
Wat mij vaak helpt, is omdat de pijn wordt veroorzaakt door spieren rondom je longen dat warmte vaak kan helpen tegen de pijn. Ik slaap dan vaak met een kruik in mijn rug. Ook slaap ik zittend vanwege de benauwdheid, maar iets onder je matras leggen zodat je wat hoger slaapt kan soms ook al helpen.

Heb je ook last van slijm bij je longontsteking? Dan zou je nog ademhalingsoefeningen kunnen doen:
10x een buikademhaling of als dat niet lukt zo diep mogelijk, daarna 3x huffen (google huftechnieken, er zijn 3 verschillende waardoor je het slijm uit de onderste, middelste en bovenste delen van je longen los krijgt) en daarna kan er een productieve hoest komen waarbij je het slijm ophoest.

Verder houd je gedeisd, ga niet lopen te doen alsof je alles kan, ga netflixen ofzo en lichte bewegingen maar niet dat je buiten adem raakt, maar rust afwisselen met est beweging met wat gaat! En echt gaat en niet op zijn Rotterdams gewoon doordenderen😅 en die pilletjes maar gewoon ff slikken, hopelijk knap je snel op!!! En weet dat de pijn nog kan nasudderen ook al is de ontsteking al weg (althans dat is mijn ervaring nadat ik een paar keer pleuritis heb gehad en het blijft een “zwakke” plek🥲)

Login of registreer om te reageren
27-09-2022 om 08:48 uur

Dag Suus en dag Nckiie,
Dank voor je uitgebreide reactie ook. Een kruik had ik nog niet bedacht, maar wel slim. Ik had al wel midalgan op gesmeerd en dat hielp ook.

Ja ik ga nog niet veel ondernemen. Maar hoop niet dat de ontsteking nog 3 maanden door gaat.

Ik ben grafisch ontwerper, dus dat lukt wel aardig nog steeds met de pijn.
Merk dat ik het minste pijn heb wanneer ik voorover gebukt zit.

Login of registreer om te reageren
27-09-2022 om 09:44 uur

Je werk scheelt wel weer dan inderdaad, wellicht kan hij ook in je rug als je zit, probeer ik ook vaak maar hangt van de stoel af.
En als het goed is duurt de ontsteking geen 3 maanden, ik zelf wel in het verleden echt lang last gehad van restverschijnselen van pleuritis. Bij twijfel gewoon aan de bel trekken en proberen een beetje geduld te hebben🙈
Je kan ook als je aanvullend verzekerd bent een fysio benaderen en die laten kijken hoe je welke spieren zo kunt rekken dat je uiteindelijk zo min mogelijk last hebt en soms willen bepaalde ademhalingsoefeningen ook helpen. Ik had laatst een waarbij ik ook voorover op tafel moest hangen op een kussen en dan mijn ribben naar de zijkant ademen en dat hielp wel tegen de pijn👌🏻 Dus wie weet hebben ze nog goede tips😊

Login of registreer om te reageren
27-09-2022 om 18:04 uur

Hallo Rudolf, welkom. Voor mij helpt rechtop slapen ook. Ik heb een bed wat ik qua hoofdsteun heel ver omhoog kan zetten zodat je bijna rechtop zit en anders heel veel kussens in je rug. Ik heb nog nooit (gelukkig) longontsteking gehad maar lijkt me erg pijnlijk. Daarnaast proberen rustig te blijven (is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan) en goed op mijn ademhaling te letten als ik het heel benauwd heb, want s nachts is het bij mij altijd het ergste. En als ik niet kan slapen dan maar zachtjes muziek in mijn oren ter afleiding. En ja, voorover gebukt heb je minste pijn, maar zo slapen is ook niet heel handig. Ik wens je heel veel beterschap en hoop dat je snel weer opknapt.

Login of registreer om te reageren
28-09-2022 om 05:54 uur

Dank weer voor de reacties. Het zouden inderdaad verschijnselen kunnen zijn door de pleuritis.

Vannacht weer geslapen en recht op gezeten in bed. Eindelijk vrij lang weer geslapen. Ruim 5 uur achter elkaar.
Maar toen ik wakker werd had ik ineens flinke hoofdpijn en weer erge pijn op de borst.

Nu heb ik ook last van een Apneu slaap syndroom en daarvoor heb ik een gebitje in. En ik denk dat de boosdoener nog wel eens daardoor kan komen. Doordat er misschien een bacterie in de beugel is terecht gekomen. Iemand ervaring met longontsteking en apneu?

Login of registreer om te reageren