Even voorstellen

23-09-2022 om 18:10 uur

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Al vanaf mijn jeugd (12) bekend met astma maar nu sinds dat ik 50 ben gepasseerd enorm meer last. Op dit moment weer prednison ( van 30 naar 60) en voel me beetje heen en weer geslingerd tussen ziekenhuis en huisarts. Klachten moeten bij huisarts besproken worden omdat mijn jaarlijkse controle bij longarts pas in april 2023 is. Huisarts heeft wel praktijk ondersteuner maar die heeft mij vorige keer verkeerde inhalator geadviseerd. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee. Gr. Claar22

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 19:13 uur

Als je bij de longarts loopt dan is dat je hoofdbehandelaar en zou ik die bellen bij verergering van klachten. Zorg voor duidelijke afspraken dat er 1 kapitein op het schip zit. Dit geeft jezelf rust, maar ook de artsen weten wie waar over gaat.
Heb je geen longverpleegkundige in het ziekenhuis ik zou daar eens naar informeren dat is weer een schakel en lagere instap tussen de longarts en jouzelf. Die kan ook makkelijker met de longarts overleggen.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 19:24 uur

Welkom op het forum.

Als je eigenlijk altijd alleen maar jaarlijkse controle had bij de longarts, en de rest bij de huisarts, is het wel logisch dat je nu bij de huisarts moet zijn. Althans, ik denk dan dat je huisarts de hoofdbehandelaar is. En dat je daar misschien geen longfunctie kan blazen en dat dus bij de longarts doet. Geen idee wat de situatie is bij jou natuurlijk, dus ik maak er maar wat van op basis van wat ik denk.
Wel moet de huisarts je zo nodig tijdig verwijzen naar de longarts om eerder dan de jaarlijkse controle bij de longarts terecht te kunnen.
Misschien een idee om dat eens te bespreken met je huisarts, bij wie je wanneer moet zijn?

Verkeerde medicatie kan altijd een keer gebeuren (waar mensen werken worden fouten gemaakt) maar is wel reuze vervelend. Niet bepaald leuk om daarmee te dealen. Maar dat is nu opgelost begrijp ik.
Is de praktijkondersteuner ook longverpleegkundige? Zo niet, dan zou ik voor medicatie je huisarts raadplegen in plaats van de praktijkondersteuner.

Voor nu beterschap en rustig aan!

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 21:10 uur

Dank je wel voor je goede adviezen!

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 21:12 uur
Reactie op Juno92

Als je bij de longarts loopt dan is dat je hoofdbehandelaar en zou ik die bellen bij verergering van klachten. Zorg voor duidelijke afspraken dat er 1 kapitein op het schip zit. Dit geeft jezelf rust, maar ook de artsen weten wie waar over gaat.
Heb je geen longverpleegkundige in het ziekenhuis ik zou daar eens naar informeren dat is weer een schakel en lagere instap tussen de longarts en jouzelf. Die kan ook makkelijker met de longarts overleggen.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
23-09-2022 om 21:21 uur

Dank je wel Nckiie. Ik ga dat toch proberen bij het ziekenhuis. Navragen of ik naar longverpleegkundige mag. Misschien dat ik dan ook weer meer informatie kan krijgen (actieplan), over wat ik moet doen als ik luchtweginfectie krijg. Mijn medicatie met de inhalators Foster en Ventolin, doen dan te weinig. Ik ga dan zelf verhogen wat achteraf ook wel het advies is geweest. Maar je doet, voor je gevoel maar wat…. Ik werk in het basisonderwijs en kinderen hebben vaak virusjes onder de leden, waardoor ik altijd in najaar, bij weeromslag problemen heb. De griepprik is er nog niet, maar denk dat ik nu een ander vervelend virus heb opgepikt helaas.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 07:44 uur

Een astma actieplan kan inderdaad enorm helpen
Alvast wat tips: kijk wat je kan als je zo min mogelijk last hebt, schrijf dat op, welke klachten heb je altijd
Wat zijn triggers, wat zijn valkuilen, wat kan je als je in oranje zit en welke klachten heb je dan en ook qua rood en dan kan de arts en lvk helpen met de medicatie waar je die kan ophogen. Kijk ook waar je extra rust kan inbouwen als het slechter gaat. Qua werk is dat vaak moeilijker, maar kijk hoe je dingen makkelijker kan maken voor jezelf.
(Ik ben al een tijd bekend hiermee dus sorry als ik een stormvloed op je af stoot🙈)

En ja in het onderwijs werken vraagt bij astma extra van je lichaam, omdat je hele dagen werkt met wandelende ziektemakers😅 heb een moeder in het onderwijs en ik pik alles op via haar🙈🙈🙈
De griepprik is hier (bij mijn huisarts) eind oktober zei mijn huisarts van de week dus dat is nog even wachten, maar er gaat een virus rond wat lijkt op de griep hoorde ik al inderdaad.

Succes en beterschap!

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 17:40 uur

Dank je wel voor je tips en wat fijn dat ik van jou hoor hoe zo’n actieplan kan werken. Stel je dit samen met lvk op of doe je dit zelf door voorbeeld van internet te halen. En helemaal geen stortvloed hoor, daarom ben ik op het forum gegaan. Om net iets te kunnen met de tips van anderen. Ik heb nu 60 mg prednison maar ik slaap slecht en hoest veel zonder dat ik het slijm kan ophoesten. Blijft hangen in bovenste gedeelte luchtpijp. Ik heb daar van die bruistabletten acetylcysteine voor gehaald maar dat helpt nog niet zo. Ik zit nu al ruim een week thuis. Eerst opknappen heeft HA gezegd maar hoe lang duurt het voordat die prednison echt gaat werken….? Ik heb nu 4x 2 putjes Foster 200/6 en ventolin 100 ook 4 x 2 pufjes. En nog cortison neusdruppels. Mijn handen trillen van de verhoging van medicijnen en heb van die zwabberbenen. Van iedere inspanning nog vermoeid. Maar ik ben altijd ook zo ongeduldig, wil dat ik meteen beter word en dat is geen realiteit natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 18:45 uur

Voor het slijm kan je huffen, dat is een bepaalde ademhalingstechniek die de fysio je kan leren maar ik denk dat je op youtube ook wel kan vinden.

De astma vereniging Nederland -Davos heeft een voorbeeld astma actieplan op hun website wat je dan idd samen met de longverpleegkundige in kan vullen.

Van prednison kan je slecht slapen, ik heb dat ook altijd. Zo waardeloos. Als je twijfelt of de prednison wel goed genoeg aanslaat, zou ik na het weekend gewoon weer contact opnemen. Na een week zou je wel al wat moeten merken maar echt opknappen doe ik meestal pas na de kuur.

Login of registreer om te reageren
24-09-2022 om 20:09 uur

Prednisolon is bij mij per kuur anders. Soms heel veel bijwerkingen, soms ervaar ik niks.
Volledig herstel met prednisolon mag je 6-8 weken voor uittrekken.

Astma actieplan kun je ook zelf maken door alle adviezen en tips en eigen ervaringen die je in de loop der jaren krijgt op een papier bij elkaar te zetten.
Het format van een actieplan is wel heel overzichtelijk.
Maar op zich kun je dus zelf al veel invullen, zolang je nog geen afspraak hebt met een longverpleegkundige.
Hou er wel rekening mee dat een actieplan een levend document is. Maar het kan zeker een prettig houvast zijn.

Wel even goed navragen in het ziekenhuis of je longarts daadwerkelijk hoofdbehandelaar is.
Er zijn ook veel mensen die een constructie hebben waarbij de huisarts hoofdbehandelaar is. En je bij de longarts enkel een jaarlijkse longfunctie blaast en bespreekt.
Als je huisarts hoofdbehandelaar is, heeft die misschien naast een praktijkondersteuner ook een longverpleegkundige in dienst waarbij je terecht kunt. Is sowieso handig voor heel veel vragen en als eerste aanspreekpunt als je dat fijn vindt.

Succes!

Login of registreer om te reageren