Al maanden wat meer last van astma, wanneer naar de huisarts

30-08-2022 om 12:16 uur

Ik heb 2 keer corona gehad. De laatste keer in maart van dit jaar. Dit voorjaar had ik wat meer last van mijn astma, maar niet extreem. Ik ben naast de Ventolin weer begonnen met Symbicort. Meestal wordt de astma in de zomer minder (na de hooikoortsperiode). Dit keer niet. Ik blijf kortademig. Na een nacht met veel rookoverlast door een brand in de buurt, is het nu nog erger geworden. Bovendien ben ik nu neusverkouden, wat ook niet helpt qua ademhalen. Wat kan ik nog meer doen naast Ventolin (6 keer per dag) en Symbicort (2 keer per dag)? Of is er toch wel reden om naar de huisarts te gaan. Ik heb overigens zojuist nog een coronatest gedaan, maar die is gelukkig negatief.

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 13:26 uur

Lijkt me slim idee om dit met de huisarts te bespreken, want je hebt behoorlijk klachten en 6x Ventolin op een dag nodig hebben is beetje veel om
dat zonder eens even te bespreken met een arts maar te accepteren. Een overleg lijkt me wijs !

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 13:31 uur

Ik sluit me aan bij Edelweiss
Een advies wat ik zelf vaker op mag volgen: bij twijfel gewoon bellen! Ik twijfel vaak moet ik bellen ja of nee en wacht dan vaak en ik krijg vaak terug je had eerder “moeten” bellen.
Hopelijk knap je snel op

Login of registreer om te reageren
31-08-2022 om 08:26 uur

als er bij mij een patiënt komt van wie de astma niet onder controle is denk ik altijd aan TIP.

TIP staat voor therapietrouw, inhalatietechniek en prikkels.

Therapie(trouw): Als je echt astma hebt is een luchtwegverwijder (ventolin) alleen onvoldoende. In oude richtlijnen mocht het wel, maar enkel als je de ventolin minder dan 2x/week zou gebruiken. Anders is altijd een luchtwegbeschermer nodig. Tegenwoordig is een combipreparaat met luchtwegbeschermer en luchtwegverwijder de eerste keus, ook zonodig. De symbicort is dus OK, mag wel 3dd2 puffjes.
Inhalatietechniek: het is lastig om goed te inhaleren, dat moet af en toe gecheckt worden, door apotheek of praktijkondersteuner.
Prikkels: vermijd prikkels als rook, indien mogelijk. Denk bij astma ook aan de bovenste luchtwegen als de neus en de holtes. Waarom heb je daar niks voor? Spoelen met zout water is ook a goed.

Ga maar bij huisarts langs

Login of registreer om te reageren
31-08-2022 om 14:48 uur

Bedankt voor de reactie! Zojuist bij de huisarts geweest en in plaats van de poederinhalator nu een aerosolvariant gehad voor de beschermende functie. Neusspray had ik al, dus komt goed.

Login of registreer om te reageren
31-08-2022 om 19:45 uur

Nog een tip de nasofree gebruik ik dagelijks en helpt mijn astma beter onder controle te houden naast de neusspray. Hierdoor voorkom je dat slijm van je bovenste luchtwegen naar de onderste verplaatst

Login of registreer om te reageren
31-08-2022 om 20:34 uur

Goed dat je naar huisarts bent geweest
Dosisaerosol is effectievere manier van inhaleren als poederinhalator, dus hopelijk werkt t beter bij je!

Login of registreer om te reageren
01-09-2022 om 07:33 uur

Geen idee of je bekend bent met een aerosol-puffer. Anders nog deze tips.
In theorie hoor je zowel bij de eerste keer als jaarlijks een medicatieinhalatiecheck te krijgen. Dat kan bij de apotheek of via de huisarts. De moeite waard.
Daarnaast de vraag of je een voorzetkamer hebt gekregen bij de aerosol. Dat vergroot de kans op het beter binnen krijgen van de medicatie.

Hopelijk nemen je klachten snel af met deze medicatiewissel.

Login of registreer om te reageren