Second opinion

26-08-2022 om 06:53 uur

Goedemorgen,

Ik kreeg deze uitslag van de longarts. Ze vond een heel klein bolletje en vroeg of ik volgend jaar nogmaals een CT scan wilde doen om te kijken of het gelijk bleef. Ik zou graag een second opinion willen of dit nodig is. Dit is wat ze schreef:
Goed contrastaanbod in pulmonaalarterien. Geen vullingsdefecten suspect voor longembolie. Truncus pulmonalis binnen de norm, onopvallende morfologie cor, geen pericardvocht.
Micronodus perifeer linker onderkwab (Series 4, Image 222) en lingula (Series 4, Image 173). Perifissurale nodus links (Series 4, Image 153). Geen pleurale afwijkingen, geen pleuravocht.
Geen ossale afwijkingen.

Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
26-08-2022 om 07:03 uur

Welkom op dit forum, Radiologie.

Ik ben geen deskundige. Maar voor zover ik weet zijn de deskundigen op dit forum niet bedoeld om een second opinion te geven. Dat kan ook haast niet, want ze kennen je niet. En hebben dus geen context van jou en jouw situatie. Je huisarts kent jou en jouw situatie wel. Die kun je ook vragen voor een nadere duiding van deze uitslag.
Als je echt een second opinion wil, kun je je longarts of huisarts vragen om je hiervoor te verwijzen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-08-2022 om 11:11 uur

Zonder de afbeeldingen zelf gezien te hebben is het altijd lastig om een goed oordeel en advies te geven.
We vinden heel vaak bij toeval op een CT-scan van de longen plekjes en vlekjes zoals deze.
De verwachting is dat dat nog veel vaker gaat gebeuren als de plannen voor longkankerscreening waarover nu veel te doen is worden doorgezet.
Er bestaat een protocol voor de follow-up waar de meeste longartsen zich aan houden. Meestal is het advies om de scan na verloop van tijd te herhalen. Hoeveel tijd ertussen moet zitten hangt af van de grootte van de plekjes en van risicofactoren zoals roken.
Dat betekent inderdaad enige onzekerheid en ongerustheid, maar de ervaring heeft geleerd dat afwachten meestal minder kwaad kan en betere uitkomsten biedt dan direct erop af gaan. Immers, meestal is het geen kanker, en nader onderzoek heeft ook risico's.
Een second opinion aanvragen kan natuurlijk altijd, maar aangezien alle longartsen met hetzelfde protocol werken zal de uitkomst waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Login of registreer om te reageren