Benauwd door kurkvloer?

24-08-2022 om 11:07 uur

Geachte long experts,

Mijn naam is Edwin en ik heb een kleine geschiedenis van chronische bronchitis toen ik minderjarig was, en vanaf mijn 16de flink allergische klachten gerelateerd aan hooikoorts. Ik heb hiervoor immunotherapie gehad, 3 jaar op rij. De klachten zijn draaglijk.

Mijn vraag betreft een benauwdheid die ik voel in ons nieuwe huis. We hebben met pijn en moeite een nieuwbouw huis kunnen kopen en hebben er een kurk vloer in laten leggen beneden en op verdieping 1. Op verdieping 2 ligt marmoleum.

Ik voel me benauwd beneden en op verdieping 1, niet op verdieping 2. Het voelt alsof de lucht zwaar is om te ademenen, ik moet om de 10 inhalaties een keer diep inademen om genoeg zuurstof te krijgen, en als ik daar niet bewust op let, bv als ik in gesprek ben, dan krijg ik een steek in mijn borst. Het voelt niet prettig en ik vroeg me af of dit aan de kurkvloer (of de lak?) kan liggen? En zoja, hoe werkt dat dan? Is het ook slecht voor mijn longen, mijn lichaam?

Een ander verschil tussen beneden en de 2de verdieping is de ruimte: beneden is het plafond 3.7m, op zolder is het 2.6 en staan de ramen open op gezichtshoogte. Beneden hebben we alleen heel hoog in de ramen ventilatie roosters en de mechanische ventilatie zijn 2 kleine roosters in het plafond in de keuken (is wel 1 ruimte met de woonkamer). Als we alles openzetten (de voor- en achterdeur bedoel ik, de ventilatie staat voortdurend op maximaal) is het minder, maar lijkt het niet helemaal weg. Als we straks in de winter niet alles helemaal open kunnen zetten ben ik helemaal bang dat ik me niet meer prettig voel in ons eigen huis door de benauwdheid.

Hoe kan ik erachter komen waar mijn longen op reageren? Als ik even bij de buren ben lijken de klachten minder (zonder kurkvloer), maar ik ben daar natuurlijk niet heel lang.

Ik heb dit al een keer eerder in een huis gehad, deze benauwdheid, en toen lag er geen kurk, maar misschien een soortgelijke vloer met iets wat mijn longen prikkelt?

Ik voel me erg onzeker over dit probleem, en wil er graag iets aan doen omdat ik me niet fijn voel als ik benauwd ben en al helemaal geen leuke gesprekspartner voor mijn partner en kinderen..

Met veel dank voor uw tijd en moeite bij voorbaat,

Edwin

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 12:14 uur

Een kurk tegel van de kurkvloer bestaat uit meerdere stukjes kurk wat verlijmt en geperst wordt en gelakt,dit moet allemaal uitwasemen . Ik heb in het lang verleden ook kurk op mijn vloeren gehad en zelf gelegd, in het begin ruik je het ook wel maar verdwijn ook weer snel. Voor ieder mens is dat weer verschillend of je er tegen kan.

Login of registreer om te reageren
14-09-2022 om 07:39 uur

Beste Edwin,

Een kurkvloer is meestal geschikt voor mensen met luchtwegklachten.
Kurk heeft een antistatische werking, waardoor het geen stof aantrekt en zich er dus niet in opstapelt.
Ik begrijp uit u verhaal dat deze afgewerkt is met een laklaag. Het zou kunnen dat u longen reageren op de samenstelling van deze lak.

Daarnaast kunnen klachten ontstaan bij niet juiste ventilatie.
Bij nieuwbouwhuizen wordt nog eens gebruik gemaakt van mechanische balansventilatie (er wordt evenveel lucht aangevoerd als afgevoerd).
Uit onderzoek is gebleken dat hierdoor ook luchtwegproblemen kunnen ontstaan.

Als u begeleid wordt door een longverpleegkundige, kan u vragen of er een saneringshuisbezoek bij u thuis kan plaatsvinden, deze kunnen u advies geven over onder andere juist ventileren en stofvrij makken van u woning.

Met vriendelijke groet,
Miriam Hoogendijk
Longconsulent

Login of registreer om te reageren