Fev1 verbeteren

23-08-2022 om 10:50 uur

Hallo, mijn diagnose van mijn longarts is esonofiel astma. Een fev1 met medicatie tussen de 102 procent en 90procent vc ligt tussen Da 110 en 122 procent mijn tf index is nooit meer boven de 70 uitgekomen sinds de diagnose vorig jaar op slechte dagen zit ik zelfs maar aan 63...

Nu mijn vraag is kan mijn geval nog verbeteren door mijn rookstop ? Nu 7 weken. Kan ik de fev 1 nog verbeteren zonder medicatie bv door te sporten of fitnessen.

Alvast bedankt !

Login of registreer om te reageren
23-08-2022 om 15:56 uur

Hoi Pukkie

K snap je vraag, je longfunctie verbeteren is altijd een goed doel en streven!

Maar ik denk dat je je niet zo zorgen hoeft te maken

De tiffenau index is een waarde die bepaald wordt door bepaalde deling van de vc en fev1

Omdat jouw vc relatief, gemiddeld hoger is, 120% tov van de 90-100% fev1, valt ‘automatisch’ je tiffenau wat lager uit.

Dat is niet erg. Want of je astma erg onrustig is en of je een beperkt longvolume hebt, wordt -in de regel- bepaald door de waarden van de vc en de fev1

Die zijn in jouw geval met 90% iets verlaagd, maar anders prima in orde.
Hiermee zeg ik pertinent niet dat je geen klachten zou hebben of je je aan zou stellen! Met stelligheid

Alleen dat je je niet zo zorgen hoeft te maken als je merkt merkt dat de tiffenau wat verlaagd is. Want de waarden waar het eigenlijk om gaat zijn niet zorgwekkend laag.

Maar natuurlijk wil je dat zo lang mogelijk zo houden, dus tips zijn en blijven welkom in dit topic :)

En stoppen met roken is t allerbeste wat je kunt doen! Dapper van je!

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 07:37 uur
Reactie op Edelweiss

Hoi Pukkie

K snap je vraag, je longfunctie verbeteren is altijd een goed doel en streven!

Maar ik denk dat je je niet zo zorgen hoeft te maken

De tiffenau index is een waarde die bepaald wordt door bepaalde deling van de vc en fev1

Omdat jouw vc relatief, gemiddeld hoger is, 120% tov van de 90-100% fev1, valt ‘automatisch’ je tiffenau wat lager uit.

Dat is niet erg. Want of je astma erg onrustig is en of je een beperkt longvolume hebt, wordt -in de regel- bepaald door de waarden van de vc en de fev1

Die zijn in jouw geval met 90% iets verlaagd, maar anders prima in orde.
Hiermee zeg ik pertinent niet dat je geen klachten zou hebben of je je aan zou stellen! Met stelligheid

Alleen dat je je niet zo zorgen hoeft te maken als je merkt merkt dat de tiffenau wat verlaagd is. Want de waarden waar het eigenlijk om gaat zijn niet zorgwekkend laag.

Maar natuurlijk wil je dat zo lang mogelijk zo houden, dus tips zijn en blijven welkom in dit topic :)

En stoppen met roken is t allerbeste wat je kunt doen! Dapper van je!

Bedankt, maar mijn longarts heeft me vertelt dat mijn fev1 normaal een stuk boven de 100 procent zou moeten uitkomen aangezien m'n grotere long inhoud.... idd waardes zijn niet slecht maar ook niet goed en dit is dus met een hoop medicatie hoop dat t nog verbeterd...Daarom de vraag kan je zonder medicijnen bij Eosinofiel astma de fev 1 nog vergroten...

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 08:46 uur

De uitleg van @Edelweiss sluit ik mij helemaal bij aan.
Je vraagt of de fev1 nog kan verbeteren door de rookstop, dat kan zeker heel goed helpen, maar kan even duren,je longen zijn zich nu aan het "opschonen", eerst moeten ze rustiger worden na het stoppen, dit kan even duren maar dit zal haast met zekerheid veel kunnen gaan helpen.
Sporten en bewegen uiteraard ook, wie weet kan er zelfs wat medicatie ooit af zodra het verbeterd, dit blijft afwachten natuurlijk en behandelt je longarts.
Voorlopig heb je de medicatie nog nodig, dus vooral gestopt blijven en gaan bewegen/sporten, plus het de tijd gunnen.
Sterkte en succes 🍀

Login of registreer om te reageren
24-08-2022 om 11:51 uur

@pukkie1983: ja dan begrijp ik je vraag beter
Hopelijk heeft iemand een antwoord voor je! Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-08-2022 om 20:00 uur

beste pukkie. stop met roken is het beste wat je er zelf aan kan doen. heel goede actie dus van je. hou vol! de fev1 gaat misschien nog verbeteren hierdoor maar dat is niet zeker. met sporten doe je ook heel goede zaken. niet zozeer om de longfunctie te verbeteren maar om optimaal te functioneren en weerbaar te zijn bij je astma. staar je niet blind op de longfunctie. die is goed en daarmee kun je 100 worden. bij sommige mensen is de groei van luchtwegen en van de longblaasjes niet gelijk opgegaan. dan kan de vc groter zijn dan voorspeld bij een normale fev1 van 100% . dat heet dysanapsis. de fev1 hoeft dus niet altijd gelijke tred te houden met de vc.....

Login of registreer om te reageren