Gestopt met roken

21-08-2022 om 09:57 uur

Hallo door mijn astma heb na 2 keer proberen 7 weken geleden opnieuw beslist te stoppen met roken het gaat goed met de Nicorette spray .

Maar sinds 3 weken hoest ik vooral smorgends en na mijn eerste 2 pufjes redelijk wat slijm omhoog is vooral taai grauw/wit met vuile stipjes erin soms ook eens wat minder taai geel ...

Hierdoor is m'n astma terug wat verergerd maar is dit nu een goed teken dat mijn longen zich terug van het oude vuil zuiveren of zoudit gewoon zo zijn omdat dat de astma weer erger aanwezig is en dus gewoon door de ontsteking?

Bedankt !

Login of registreer om te reageren
21-08-2022 om 11:01 uur

Grote kans dat dit het opschonen is van je longen, er heeft zich veel rottigheid verzameld in je longen, ook ik heb maanden meer gehoest na 't stoppen, lang geleden, ook vies slijm.
Toch bij twijfel even een belletje naar je huisarts, zeker bij extra benauwdheid en /of koorts.
Heel goed van je dat je gestopt bent, kanjer ben je 👍🍀

Login of registreer om te reageren
21-08-2022 om 11:53 uur
Reactie op Juno92

Bij twijfel altijd de dokter bellen

Ik heb dit al tegen dokter ,la gezegd maar zij zeggen dat er weinig op mijn longen te horen valt .. toch heb ik zo een gevoel dat er een laagje in m'n longen zit en benauwd ben .... Longarts blaastest was redelijk vc 120% fev1 100% wel met medicatie enkel feno was iets hoger van 14 naar 26 daarom terug meer medicatie

Nu achteraf dacht ik eraan mss dat door de rookstop komt....

Login of registreer om te reageren
12-09-2022 om 09:46 uur

Nu is het al een 7 tal weken zo en het is nog steeds hetzelfde. In tussen tijd nog bij longarts geweest medicatie verhoogd maat blijft hetzelfde longarts zei het is normaal met astma maar op het feit dat ik zei dat dit nooit zo geweest is antwoorden hij toch niet echt.... Smorgends taai slijm grauw spikjes erin lijken groen zwart soms wat gelig .... Na puffen met foster krijg ik het makkelijk opgehoest en door de dag is het wat minder maar de dag erop begint het smorgends weer begin toch te twijfelen dat dit door rookstop komt.... En gewoon m'n astma weer erger geworden is...

Login of registreer om te reageren
12-09-2022 om 12:01 uur

Dit kan zeker door de rookstop komen, 7 weken is niet lang als je een stevige roker was, dit kan maanden duren voordat 't slijm minder wordt, hoeft niet maar is niet bijzonder.
Ook ik heb na het stoppen lang slijm gehad en ook benauwder, ineens ging het beter al ging mijn copd alsnog hard achteruit, roken had het nog slechter gemaakt.
Nogmaals vertrouw je het niet dan altijd extra overleg met huisarts of longarts, het is vooral doorgaan met gestopt blijven, heel knap van je.
Je huisarts zal hier ook mee kunnen helpen, ze weten welke klachten je kunt krijgen na 't stoppen.
Succes en sterkte, gebruik je fluimucil tegen 't slijm of tijmsiroop, kan ook helpen en vooral oefeningen om slijm op te hoesten, huffen of met zo'n apparaatje (flutter dacht ik dat dit heet) om slijm makkelijker omhoog te krijgen.
Sterkte 🍀

Login of registreer om te reageren
13-09-2022 om 08:25 uur

Hey goudvisje bedankt voor antwoord.... Ja ik rookte toch wel een pakje per dag en dat zo een 24jaar lang ben er nu 39.Ik heb t begin september nog eens met m'n huisarts besproken ook de extreme vermoeidheid en het feit dat ik dit niet had aan tot augustus hij antwoordde iedereen maakt slijm aan ja daar zat ik dan. Ik neem wel zo een natuurlijk siroopje met den en Tijm en eucalyptus soms ook wat echte hoestsiroop... Het valt me gewoon op dat t smorgends is en een beetje door de dag heen eens gepuft met Foster trekt het naar de achtergrond en hoest ik een paar taaie grauwe brokken op ....

Login of registreer om te reageren
13-09-2022 om 09:57 uur

Herkenbaar hoor, ik was ook een stevige roker, ong 20 per dag en na zoveel jaren moeten de longen eerst opschonen, zo zie ik het een beetje en is mij ook verteld door arts.
Jammer dat je huisarts niet met iets komt, al is het een stuk geruststelling, je zou nog kunnen vragen of fluimucil kan helpen, dit maakt het ophoesten makkelijker.
De foster doet gelukkig z'n werk en nogmaals vertrouw je 't niet dan opnieuw aan de bel trekken bij huisarts of longarts.
Maar ik had ook echt meer dan 3 maanden veel viezig slijm.
Sterkte en bedenk dat je heel goed bezig bent, stoppen met een verslaving is hard werken, echt super knap van je!!
Ga vooral zo door, ook al voelt 't ff minder goed er is licht aan de tunnel.
Fijne dag 🍀

Login of registreer om te reageren