Revalidatie na longembolie?

14-08-2022 om 14:59 uur

Heeft iemand ervaring met revalidatie in verband met het post embolisch syndroom? Biedt dit meer dan alles wat ik al gedaan heb; (long)fysiotherapie, ergotherapie, maatschappelijk werk, revalidatie arts? Ik zie de meerwaarde van (poli)klinische revalidatie nog niet zo.

Login of registreer om te reageren
14-08-2022 om 17:29 uur

Er is een een (poli)klinisch revalidatietraject aangeraden. Zoiets is altijd spannend en roept altijd vragen op.
Om welke longziekte het gaat is denk ik niet zo relevant. Er zijn meer dan 100 verschillende longziekten. En hoewel je vaak longpatiënten met astma en/of copd treft, zitten er in iedere groep vrijwel altijd mensen met een hele andere longaandoening.

Bij (poli)klinische longrevalidatie wordt als het ware je hele leven onder de loep genomen door één multidisciplinair team. Er is dus geen sprake van versnippering zoals je in de eerste lijn wel hebt.
Vanwege de korte lijnen weet iedereen gelijk wat er speelt. Daar wordt dan ook gelijk op ingespeeld.

Je longziekte wordt zo mogelijk nader gediagnosticeerd. Je krijgt enorm veel tips. Je werkt aan acceptatie. Aan (anders) leren omgaan met je longziekte. En je kunt herkenning vinden bij lotgenoten. Iedereen heeft weliswaar zijn eigen longziekte, maar er zijn zeker veel overeenkomsten.
Aan het eind van je revalidatie krijg je over het algemeen van iedere discipline mogelijke vervolgstappen mee voor je huidige zorgverleners. Daardoor kun je in de eerste lijn soms weer meer bereiken.

Succes met je keuze om wel of niet te revalideren!

Login of registreer om te reageren
15-08-2022 om 07:37 uur

Als aanvulling op suus: bij mijn eerste revalidatie zaten er mensen met allerlei longaandoeningen ook die een longembolie hadden gehad en verder geen astma of copd oid hadden. Zijn er wel minder maar het is individueel je programma en ongeacht welke longaandoening is er altijd herkenning en veel overlap van symptomen

Login of registreer om te reageren