Spontane klaplong

12-08-2022 om 05:33 uur

Ik (vrouw) heb eenmalig een spontane klaplong gehad als tiener. Ik vroeg me af als er nog zwakke plekken op het longweefsel zouden zitten (wat destijds misschien de klaplong heeft veroorzaakt ivm kinkhoest en bronchitis in kindertijd, niet chronisch), of er dan wsl al een herhaling/recidive had plaatsgevonden. Of dat er nog steeds kans is op een recidive (22 j later) wat ik uiteraard niet hoop. (Ook ivm het doormaken van een corona infectie, weliswaar zonder complicaties).

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 05:50 uur

U maakt zich nu zorgen of u ooit weer een klaplong zult krijgen net als 22 jaar geleden.

Er is door een arts aangegeven hoe het zit met kans op herhaling (kans het grootst in het eerste jaar na episode en mensen met longaandoening mn copd verhoogde kans).

U maakt zich al langer zorgen aangezien u al sinds maart op dit forum hierover vragen stelt.

Het lijkt mij dat geen enkele arts met zekerheid zal kunnen zeggen of het bij u ooit weer zal gebeuren. Echter, eenmalig 22 (!) jaar geleden en geen longziekte, zou ik me er niet al te druk over maken.

Misschien verstandig om het er een keer met uw eigen arts over te hebben om uw zorgen weg te nemen.

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 07:23 uur

Bij wat EmmaW zegt, sluit ik me wel aan. Je zo lang zoveel zorgen maken over mogelijk opnieuw een klaplong lijkt me erg vervelend voor je.
Misschien is het een idee om over deze angst met je huisarts te praten? Die kent jouw situatie veel beter dan de longartsen hier. Die kan jouw vraag dus in een bredere context plaatsen, en gerichter antwoord geven op je zorgen. Dat is voor de longartsen hier op het forum toch lastiger.

Overigens valt me op dat je hier zegt dat je waarschijnlijk een corona-infectie hebt gehad:
https://longforum.nl/discussion/12947593/invloed-corona-longweefsel#lat…
Terwijl je hier:
https://longforum.nl/discussion/12947904/spontane-klaplong#latest en in dit topic suggereert dat je daadwerkelijk corona hebt gehad.
Geen idee hoe relevant deze informatie is voor de deskundige op het forum. Wat ik wel weet is dat als je verschillende informatie geeft, je dan mogelijk verschillende antwoorden krijgt. Gezien de zorgen die je je maakt, lijkt me dat vervelend.
Daarnaast denk ik dat je jezelf daarmee tekort doet, en dat lijkt me zonde.

Ik hoop van harte dat je niet opnieuw een klaplong of andere longziekten krijgt. En dat je je snel je zorgen los kunt laten.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 09:15 uur

Ook ik sluit me aan bij bovenstaande forumleden. Het is ook beter om de longartsen die hier vrijwillig werken alleen te gebruiken voor vragen die over aandoeningen of narigheid in de hedendaagse tijd zijn. En u heeft al antwoord gekregen op een vraag over iets wat 22 jaar geleden speelde. Met zijn allen moeten wij de longartsen die het ongelofelijk druk hebben in hun werk beschermen.

Probeer het los te laten, ik zou bijna denken dat het uitglijden over een bananenschil en daarbij uw arm pijn doen eerder voorkomt🙈.

Heel veel sterkte. Fijn weekend. Geniet in het moment, pluk de dag, goed drinken en pas goed op u zelf.

Groet jippie

Login of registreer om te reageren
12-08-2022 om 12:40 uur

Wijze mensen met advies. Ik kan er niks asn toevoegen.

Dus: laat het los, en pluk de dag ☀️

Login of registreer om te reageren
13-08-2022 om 09:18 uur

Ik maak mij niet al een lange tijd zorgen hoor maar vroeg me wel af hoe het nu zit met een mogelijk recidief ivm de longziekten/infecties in de kindertijd en het doormaken van Corona. Aangezien mijn vraag hier niet goed werd begrepen en ik een reactie had geplaatst op de deskundige, kreeg ik het advies van het longforumteam mijn vraag opnieuw te stellen. Dit wordt er idd niet overzichtelijker van en was eigenlijk niet de intentie... 🙈

Login of registreer om te reageren