Atelectase

29-07-2022 om 21:40 uur

Wie kan mij vertellen wat dit inhoud ? Ik kreeg vandaag een longfoto ( zittend). De longarts zag niets geks ( zie aanvulling ), ik kreeg advies prednison kuur en evt ademhalingsoefeningen.
Nu zie ik online opeens staan dat er sprake is van Atelectase. Als ik daarop Google kom je zaken als tumoren tegen?

Aanvulling:
Adequate inspiratiestand. Prominente corgrootte. Slank mediastinum superius. Normaal aspect van de hili. Diafragmakoepels scherp afgrensbaar, met geringe hoogstand van het rechterhemidiafragma. Heldere sinus pleurae. Geen overtuigende consolidaties. Geen pleuravocht. Geen pneumothorax. Geen bijzonderheden aan het afgebeelde skelet en weke delen. Ruime met lucht gevulde darmlissen projecterend t.h.v. de linkerbovenbuik.

Conclusie:
Geen aanwijzingen voor infiltraat. Geen pneumothorax.Wells 4 en D-dimeer laag (<270) dus LE/DVT uitgesloten - Troponine <3 en normaal ECG met 2 dagen klachten dus geen aanwijzingen ACS - Voldoet niet aan criteria myo-/pericarditis - Geen aanwijzingen pneumonie of pneumothorax - DD astma exacerbatie overigens geen reactie op eigen inhalatie medicatie / vernevelingen - DD atelectase . - DD astma exacerbatie

Login of registreer om te reageren
29-07-2022 om 23:13 uur

Beste Anique,

Atelectase betekent dat een deel van je long niet belucht is, bv door slijm. Je hebt een astma-exacerbatie gehad, dus mij lijkt dit echt niet zorgwekkend. Het lijkt mij zelf dat dit niet uit het verslag komt van de radioloog, maar reeds aangegeven door je longarts. Ik hoop dat dit je wat gerust stelt.

Hopelijk knap je snel op!

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 07:19 uur

Dankjewel voor je reactie Tamia!

Dus zoals ik het begrijp , had de longarts dit in gedachte na bijv beluisteren longen, maar laat de Röntgenfoto dit niet zien?( staat id niet vermeld bij uitslag longfoto) . Ik las dat dat atelectase veroorzaakt kan worden door bijv ook een tumor of vergrote lymfeklieren. Maar ik neem aan dat deze gezien moeten zijn op de röntgen?

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 07:27 uur

Er staat DD atelectase. Dat staat voor differentiaal diagnose. Dat is een mogelijke oorzaak voor de klacht waarvoor de arts de foto heeft aangevraagd.

Er staat dus niet dat je atelectase hebt, maar dat dat een verklaring voor je klachten zou kunnen zijn, net als astma exacerbatie.

Voor je arts is dit verslag een van de puzzelstukjes om te weten wat er aan de hand is en welke behandeling nodig is. Soms is het interessant om dat zelf te kunnen lezen, maar als je niet weet wat het betekent zorgt het vooral voor verwarring.

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 08:50 uur

Dankjewel Emma.

Ik heb ook spijt dar ik het online ingezien heb , daardoor ben ik weer gaan opzoeken, en ja dan Kom je dingen tegen die je niet wilt weten ( tumor, kwaadaardige lymfeklieren etc)

En gezien de longfoto niet staand maar zittend is gemaakt, Pieker ik direct of de röntgenfoto wel betrouwbaar genoeg was..

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 09:05 uur

@Anique , dat is het lastige van online je dossier bekijken, je komt altijd iets tegen wat lastig is te begrijpen en zodra je het opzoekt op Miss Google lijkt alles eng.
Niet langer piekeren, gewoon maandag je arts even bellen of de assistente voor uitleg hierover, deel je zorgen wat dit betreft dat snappen ze echt wel.
Sterkte en bedenk dat de longarts zei, niets geks te zien, dat zegt hij niet zomaar, dan had hij echt wel verder gekeken of id.. een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest 🤗

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 10:03 uur

@goudvisje , dankjewel voor je reactie. Ik was nu bij een ander ziekenhuis op de eerste hulp . Mijn eigen longarts en eigen huisarts zijn met vakantie helaas .

Ik denk dat ik na de bloedonderzoeken ( onderzocht op ddmeer en ontsteking), zittende longfoto , ecg en echo van de thorax , er maar moet vanuitgaam dat alles in orde is, en me niet moet laten leven door mijn angst

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 12:47 uur
Reactie op Anique

Ik denk dat ik na de bloedonderzoeken ( onderzocht op ddmeer en ontsteking), zittende longfoto , ecg en echo van de thorax , er maar moet vanuitgaam dat alles in orde is, en me niet moet laten leven door mijn angst

Beterschap Anique!!
Denk dat je een goede zelfreflectie doet in bovenstaand citaat.
Je bent goed onderzocht en t is je astma dat opspeelt en daar heb je pred voor gekregen.
Hopelijk knap je gauw weer op! Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-08-2022 om 14:28 uur

beste anique
het is inderdaad zo dat de longfoto als normaal wordt omschreven. er is denk ik tekst bij de conclusie terechtgekomen die bij de overwegingen van de aanvrager vooraf thuishoren

Login of registreer om te reageren