verbetert Zithromax COPD en emfyseem?

29-07-2022 om 14:49 uur

Ik heb ernstig emfyseem en diffussie stoornissen met longinhoud van 26%.
Ben onlangs afgewezen voor ventieloperatie in Groningen. Heb geen enkele ontsteking.
Nu wil mijn longarts mij een kuur van 3 maanden dagelijks Zithromax (of Azithromycine) geven. Dat zou mijn longen aanzienlijk verbeteren. Maar omdat ik in het verleden PDS kreeg van vele antibioticakuren, neem ik zo min mogelijk antibiotica ( al 3 jaar niet meer en door dieëten van alternatieve artsen is dit erg verbeterd). Maar de longarts zegt dat het mijn darmfuntkie juist zal verbeteren.
Bij navraag bij alternatieve artsen, wordt dit middel sterk afgeraden. Bij Google staat op alle bijsluiters als eerste bijwerking vermeld Maag en darmstoornissen, misselijkheid en diarree en komt voor bij 10%.
Mijn longarts probeert mij steeds medicijnen aan te smeren, vaak ook prednison, wat ik steeds weigerde, maar mijn klachten verdwenen steeds ook zonder prednison. In het verleden kreeg ik veel medicijnen die niet hielpen, maar wel veel bijwerkingen gaven. Een arts noemde mij ooit medicijn resistent.
Wat moet ik nu geloven? Is Zithromax mijn laatste kans? Of zal het juist mijn PDS gaan verergeren?

Login of registreer om te reageren
30-07-2022 om 12:41 uur

Of het je PDS verergert is op voorhand niet te zeggen. Ik heb PDS en slik dit middel al een paar jaar en het is er bij mij niet erger op geworden.
Wel raad ik je aan om een goede pre- en probiotica erbij te slikken en dan niet de yakhult of iets dergelijks maar echt een goede, is wel even een zoektocht overigens. En dan niet de ab en de probiotica tegelijk nemen.

Overigens snap ik wel dat sommige alternatieve artsen het afraden, maar ze kunnen ook kijken hoe ze je lichaam erbij kunnen ondersteunen. Alternatieve en reguliere geneeskunde kunnen prima samenwerken en hoeven niet tegen elkaar te zijn.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
08-08-2022 om 08:42 uur

dag dona
azitromycine wordt bij longaandoeningen veel gebruikt. het helpt het beste als er hoest of slijmklachten zijn of vaak infecties. het effect op de darm is afwachten en zou kunnen meevallen. ik neem aan dat je longarts erover heeft nagedacht dus je zou kunnen starten en kijken wat er gebeurt.

Login of registreer om te reageren