Histamine Astma

27-07-2022 om 14:45 uur

Hoi ik heb astma matige 95% long inhoudt ik heb gereageerd op histamine provocatie test, ik vroeg mij af als je op histamine reageert bij astma. Kan je daar ook allergie of intolerantie hebben op histamine in voeding? ik vroeg mij af of dit nuttig is om te laten testen om bij de huisarts aanvraag voor te doen ?

Login of registreer om te reageren
02-08-2022 om 07:58 uur

De diagnose astma wordt gesteld op het verhaal (de klachten), en liefst bevestigd door longfunctieonderzoek. Bewijzend voor astma is een geknepen longfunctie die na luchtwegverwijdende medicijnen normaliseert. Soms is de longfunctie echter normaal bij astma. In dat geval vindt er een longfunctie provocatie test plaats met histamine of methacholine. hiermee wordt als het ware een astma aanval nagebootst. Als er bij deze test niets gebeurd, dan is astma minder waarschijnlijk.

voor de relatie tussen astma en voeding zie de volgende link:
https://www.longfonds.nl/de-link-tussen-voeding-en-astma#:~:text=Het%20….

Voedingsallergie is relatief zeldzaam. Weinig voedsel bevat zoveel histamine dat iemand met astma dat merkt.

Login of registreer om te reageren
02-08-2022 om 09:16 uur

Als aanvulling op de longarts, bij mij is histamine intolerantie vastgesteld door een homeopaat die ook regulier arts is. Als je echt volledig zonder hisramine vrijmakers wil eten is dat ongezond! Maar afhankelijk van het soort voedsel zitten er veel of weinig histamine vrijmakers in. In pinda’s en paprika zitten bijvoorbeeld veel histamine vrijmakers en in watermeloen weinig.

Je kan het proberen, maar ik raad aan om een diëtiste te zoeken die er verstand van heeft om te kijken hoe je de histamine vrijmakers kan beperken. Ik merk zelf niet veel verschil, maar kwam erachter dat ik sowieso al weinig eet waar veel histamine vrijmakers in zitten en ben er meestal al allergisch of overgevoelig voor.

De meeste zitten in toevoegingen en smaakversterkers. Ik heb een heel pdf bestand van 11 pagina’s met ook opties wat wel kan en wat af te raden is etc van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Ik doe er overigens niks meer mee aangezien ik echt geen verschil merk

Login of registreer om te reageren