biologicals

27-07-2022 om 14:38 uur

goedemiddag, graag wil ik weten wat er bekend is over langer termijn effecten biologicals en of er meer zijn dan tot nu toe bekend alleen ik in omgeving Rotterdam.Ik lijk keer op keer resistent te worden van de injecties en lab uitslagen kunnen niet kloppen volgens mijn artsen. ik zit nu aan 2 biologicals tegelijk. Graag hoor ik jullie teactie hierover.

NB.
Eosinofiel astma, lange tijd ging mepo supergoed. Tot niet meer. Daarna Benra gekregen met eind vorig jaar onverklaarbare slechte lab uitslagen en (nooit eerder gehad) hoge NO meting. Ernaast nu ook Dupi erbij om te injecteren.

mvg Eelke Kischemoller

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-08-2022 om 11:45 uur

Beste Eelke Kischemoller

Biologicals voor astma zijn > 10 jaar op de markt. Op de langere termijn zijn ze veilig en effectief. Soms zijn de injecties niet meer effectief. Dit kan komen doordat de onderhuidse laag waar je het medicijn inspuit met een naald verhard en daardoor het medicijn niet meer goed opneemt. Dit kan je voorkomen door te wisselen van injectie plek. Ook kan het gebeuren dat je antistoffen tegen het medicijn ontwikkeld. Dat is het niet meer effectief. Er is nog een andere biological die je niet noemt: Reslizumab. Die zou je ook nog kunnen proberen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren