antibiotica bij prednison

24-07-2022 om 17:24 uur

Vanwege een aanhoudende pleuritis (oorzaak onbekend) krijg ik vanaf nu prednison 30 mg komende maand, daarna 20 mg en dan afbouwen misschien. Ik krijg er ook antibiotica bij preventief.
Ik merk dat ik er wat sceptisch over ben of dat nodig is. Is dat protocol dat je dat erbij krijgt? Ik ben wat terughoudend omdat ik vrijwel nooit antibiotica nodig heb gehad en het niet onnodig wil slikken. Kan iemand hier iets over zeggen?

groeten, Hermien

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 17:35 uur

Als de oorzaak onbekend is, kan ik het me wel voorstellen.

Het is geen ongebruikelijke combinatie. Ik krijg meestal antibiotica erbij als ik sputum heb

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 18:08 uur

dankjewel voor je reactie!
Het longvlies is onderzocht en er zijn geen bacteriƫn aangetroffen tijdens de kweek. Dus ik blijf wel wat vraagtekens zetten bij het langdurig antibiotica moeten gebruiken.....

Reactie op Daantje

Als de oorzaak onbekend is, kan ik het me wel voorstellen.

Het is geen ongebruikelijke combinatie. Ik krijg meestal antibiotica erbij als ik sputum heb

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 18:16 uur

Heb je je vragen ook aan je eigen arts gesteld?

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 18:57 uur

Met welke antibiotica ga je dit combineren? Sommige antiobiotica worden ook als ontstekingsremmers gebruikt.

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 19:44 uur
Reactie op Tamia

Met welke antibiotica ga je dit combineren? Sommige antiobiotica worden ook als ontstekingsremmers gebruikt.

Ik krijg cotrimoxazol

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 19:49 uur
Reactie op Daantje

Heb je je vragen ook aan je eigen arts gesteld?

nog niet, ga ik nog wel doen
Had tot nu toe steeds wisselende longartsen. De longarts die me deze middelen voorschrijft alleen telefonisch gesproken, maar hij is nu met vakantie. Maar ik kan via het ziekenhuis vast ook wel een reactie van een longarts krijgen. Was gewoon benieuwd of iemand op dit forum kon zeggen of er vaker antibiotica met prednison wordt gegeven zonder dat er al een aanwezige bacteriƫle ontsteking aanwezig is.

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 21:02 uur

Beste Herminius,

Lijkt inderdaad puur een antibiotica. Misschien loont het toch een eigen longarts te krijgen die je beter kent, in plaats van steeds wisselende artsen. Voor mij helpt het dat mijn longarts mij best goed kent.

Het beste!

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 08:39 uur

Beste Hermien,

Fijn dat je al wat reacties hebt gehad. Je schrijft dat je via het ziekenhuis ook wel een reactie van een longarts kan krijgen. We raden je aan dat te doen. De deskundigen beantwoorden op het forum vragen voor ons op vrijwillige basis in hun eigen tijd. Het kan daardoor soms langer duren voor je antwoord krijgt. En aangezien de meeste longartsen momenteel op vakantie zijn, zal het zeker langere tijd duren voor je een reactie krijgt. We zullen je vraag dan ook niet doorsturen naar een longarts.

We hopen dat je snel antwoord krijgt op je vragen. Sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 13:42 uur

Hallo Hermien,

Wat vervelend dat nog steeds de oorzaak niet bekend is van de pleuritis!

Toen ik voor langere tijd een hoge dosering prednison kreeg, kreeg ik ook preventief cotrimoxazol erbij. Mijn longarts had toen uitgelegd dat dat was omdat als je langere tijd een hogere dosering prednison krijgt, je een bepaald soort ernstige longontsteking kunt krijgen. PJP heette die longontsteking geloof ik. Dat komt omdat een bepaalde gist dan de kans krijgt omdat de prednison je weerstand verlaagd. Dit antibioticum werkt preventief daartegen. Als het goed is heb je ook maar een lage dosering cotrimoxazol gekregen. Als de prednison verlaagd is onder een bepaalde dosering dan mag de cotrimoxazol er als het goed is weer vanaf.

Heel veel sterkte en beterschap nog!

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 14:52 uur

Dat klopt Crissie, de longontsteking heet PCP
Pneumocystis-Pneumomie
Kan gevaarlijk zijn
bij mensen met lage weerstand en dat kan je idd ook krijgen bij langdurig hoog prednisongebruik.

Maar t is de vraag of dat bij Hermien nu aan de orde is of om de pleuritis te bestrijden en daarna te voorkomen. Maar als er geen bacterie gevonden is, snap ik dat zij zich afvraagt of antibiotica zin heeft. Maar dat is idd vraag voor eigen longarts of ziekenhuis omdat dat best specifieke vraag is die niet algemeen te beantwoorden is

Beterschap @Herminius

Login of registreer om te reageren