vliegen met copd 3

22-07-2022 om 07:20 uur

hallo, ik heb een vraag ik ga vliegen naar canada maar het copd3 met astma ik heb met de longarts overlegd en hij zei dat het goed kon.
de vliegreis duurt ongeveer 7 uur heeft iemand ervaring met lang vliegen of tips? mijn inhoud is 23 procent gebruik nog geen zuurstof wel de pufjes natuurlijk!

Login of registreer om te reageren
22-07-2022 om 12:09 uur

Hoi, ik zie dat je je vraag in meerdere topics hebt gesteld.
Het kan even duren voordat de longartsen hier antwoord geven, zeker nu het vakantie is.

Zelf geen tips qua ervaring ik zou ze aan uw eigen longarts stellen en eventueel de longverpleegkundige, huisarts of praktijkondersteuner.
Wel als tip als je het spannend vindt, zorg dat je afleiding hebt, download muziek zodat je dat bijvoorbeeld kan luisteren of een luisterboek oid.

Login of registreer om te reageren
24-07-2022 om 07:27 uur

Beste avo1800,

In een vliegtuig is de luchtdruk lager en is het droger. Om hydratatie te vermijden, kan je best veel drinken en vermijd je best alcohol en koffie.

Ik merk persoonlijk wel (als ik een FFP2 draag) dat ademen iets zwaarder wordt in een vliegtuig door de lagere luchtdruk tegenover zeehoogte, maar dat is niet zo abnormaal. Vliegen komt overeen met op een 2000m hoge berg te staan. Ben je de laatste tijd nog in de bergen geweest? Je longarts kan in principe testen of je extra zuurstof nodig hebt in een vliegtuig. Je longarts kent ook het effect van vliegen op je longen, dus ik veronderstel dat je geen problemen moet ervaren als hij je fit genoeg vindt.

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
25-07-2022 om 19:35 uur

Dag avo1800,

Een vliegrreis (of reizen in het algemeen) brengt spanning met zich mee. En door spanning kun je meer/sneller benauwd worden. Ik tenminste wel.
Ik los dit op door ontspanningsoefeningen te doen, oxazepam te slikken en extra te puffen voor ik t vliegtuig instap.
Maar misschien werkt een flinke borrel ook goed. :)

Login of registreer om te reageren
27-07-2022 om 20:48 uur

zorg dat je genoeg water drinkt vnwege de droge lucht en je aat inderdaad wat zwaardere ademen maar goed te doen hoor!

Login of registreer om te reageren