enig copd?

20-07-2022 om 08:02 uur

Hoi. tijdens mijn covid opname in het voorjaar is er een rontgenfoto gemaakt, en de conclusie is oa dat er 'enig COPD' te zien is. COPD is nog nooit eerder genoemd bij mij, ben astma patient.
Nu bouw ik ontzettend moeilijk mijn conditie weer op na de covid, ben bij teveel inspanning kortademig (sneller dan normaal).

wie weet wat er bedoeld wordt met 'enig copd'?

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 08:29 uur

Dan zijn er toch wat longblaasjes weg of kapot.

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 08:34 uur

Volgens mij kan je dat niet stellen naar aanleiding van een foto. Het beeld kan erbij passen maar om het te bevestigen heb je longfunctie onderzoek nodig.

Van astma kan je uiteindelijk ook COPD krijgen.

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 08:57 uur
Reactie op Daantje

Volgens mij kan je dat niet stellen naar aanleiding van een foto. Het beeld kan erbij passen maar om het te bevestigen heb je longfunctie onderzoek nodig.

Van astma kan je uiteindelijk ook COPD krijgen.

Dat dacht ik ook Daantje, op dit forum werd het verteld, maar waarom staat het dan in de conclusie van de arts?

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 09:11 uur

Ben het met @Daantje eens, er is ooit al eens eerder een vraag over geweest (november 2013)

Antwoord toen (door @Aruba):
De vorm van je thorax (borstkast) verandert nog wel eens bij mensen met copd, dit is te zien op de foto.
Verder kan copd niet worden vastgesteld op een foto.
Dus de radioloog heeft misschien daarom het vermeld in zijn rontgenverslag.

Ooit heeft een arts eens tegen mij gezegd, dat het middenrif een iets andere stand kan aannemen bij COPD. Wellicht is dat inderdaad zichtbaar op een thorax-foto.

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 09:16 uur

@emsepems, ik denk dat heel ervaren artsen en radiologen, dit sterk kunnen vermoeden, door jarenlange ervaring zien ze misschien overeenkomsten... Ik las dat zelfs bij covid met mri/scans het niet altijd aan het licht komt, nu worden er mri met xenon gebruikt, maar dit is nog in Engeland vlgs mij nog niet standaard, ik zelf zou wel meer uitleg vragen, evt longfunctie met diffusie meting en scan, door covid kunnen er wat longblaasjes kapot gaan.
Copd, vooral in lichte mate, wat ik hoop en van uit ga natuurlijk, is vaak best lastig te diagnotiseren, zoveel overeenkomsten met astma vaak.
Pas bij ernstig copd ga je duidelijker de verschillen merken en zien.
Indd kan astma, copd worden, covid zal dit kunnen triggered...
Moeilijk om te lezen dan wil je toch meer weten, want is het enig copd, dat is niet te herstellen, dit is iets wat belangrijk is om te weten voor je opbouw en herstel...
Sterkte en nogmaals ik zelf zou de longarts /lvk even bellen, belangrijk genoeg!
Knuffel voor jou 🤗

Login of registreer om te reageren
21-07-2022 om 06:54 uur

Wat fijn, jullie reacties, bedankt.
In de herfst ga ik weer naar mijn longarts en dan ook longfunctie, ben er na de röntgenfoto ook geweest maar toen hebben we het niet over 'enig copd' gehad. Qua medicatie zal het allemaal niet uitmaken, ook tijdens opname covid is dit opnieuw bekeken.
Ik ga het morgen met de fysio overleggen of we er ivm conditieopbouw wat mee moe

En mocht het zo zijn dan is het een hele lichte mate.

Login of registreer om te reageren
21-07-2022 om 07:08 uur

Als het erg belangrijk is, dan had de arts het zeker wel verteld. Maar zeker slim om het tijdens de volgende afspraak te vragen. Zoiets zou ik ook willen weten.

Astma en covid gaan slecht samen. Voor herstel mag je best twee zomers uittrekken. Er vanuit gaande dat je komende winter weer (wat) terug zult vallen. Na twee jaar weet je ongeveer waar je staat. Na die periode heb je wel zo'n beetje bereikt wat je kunt bereiken. Alles daarna is meegenomen, want ook dat kan.
Twee jaar na infectie/ongeval/ ... is een redelijk gangbare termijn in de revalidatiegeneeskunde. Maar: het eerste jaar na (ernstig) ziek / ongeval / ... sla je in principe de grootste slag.
Dus heb je veel geduld nodig. Heel veel geduld.

Login of registreer om te reageren
21-07-2022 om 18:03 uur

Het is inderdaad wel te zien op een de thoraxfoto's, ik zie mijn foto's en scannen minstens ieder half jaar met de uitleg van de longarts er bij. Op de foto of scan zie je de longblaasjes als hij die uitvergroot op het scherm als een soort ruis, als je longen geen kapotte blaasjes of destructie heeft zijn de longen vol met ruis in de kwabben van onder tot boven enz. Als ik bij mij zelf de foto of scan zie is er alleen nog maar ik de onderste kwabben wat ruis te zien en voor de rest is alles weg. Vandaar ook goed aan de zuurstof dag en nacht en bij inspanning 6l/per min. en dat is bij zware inspanning nog te weinig.

Vr.gr.Henk.

Login of registreer om te reageren
22-07-2022 om 11:04 uur

Inmiddels ook met de fysio overlegd, en die gaat er van uit dat er idd enig COPD te zien is. In t vervolg sporten met zuurstofmeting. Dit ook omdat ik nu zo moeizaam opbouw.

Login of registreer om te reageren