Benauwd door persen

19-07-2022 om 14:04 uur

Kun je benauwd worden als je perst op de wc?
Zo ja kan dit met astma te maken hebben? Of wat anders?

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 14:10 uur

Misschien doordat je tijdens persen je adem inhoudt?
En als je benauwd wordt van inspanning zou t ook dat kunnen zijn, tis een behoorlijk karwei soms ;)
Probeer je ontlasting soepel te houden door vezelrijk te eten en naar vermogen voldoende te bewegen.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 14:35 uur

Het kan ook bij lichte pers optreden

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 15:55 uur

Het klinkt als verkeerd ademhalen/ademdysregulatie.
Zeker als je op die dagen dat je benauwd wordt wel gewoon kan lopen of id
Maar ik ben geen deskundige 😉

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 16:16 uur

Het kan zijn dat je je middenrif vast zet.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 16:43 uur

Nog een tip dat persen eigenlijk niet hoeft. Pak een krukje of iets waar je je voeten op zet dan zit je in een natuurlijkere houding. De squathouding noemen ze het ook wel. Als je regelmatig hebt van obstipatie zou ik het eens met de huisarts bespreken, magnesium hydroxide is een redelijk natuurlijk middel wat kan bijdragen naast allerlei gewoon leefregels zoals vezelrijk eten, voldoende eten en drinken etc.
Maar de huisarts weet meer erover te vertellen wat bij u past en de oorzaak te achterhalen uiteraard, want wellicht is het simpel op te lossen.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 17:08 uur

Benauwd door persen tijdens toiletgang heb ik nooit gehoord.
Met meedenken kom ik op twee opties.
- Als persen een prikkel is, zou je 10-15 minuten vooraf een luchtwegverwijder kunnen nemen. Dan zou je geen of minder benauwdheid moeten ervaren.
- Eerder zou ik denken om een bekkenfysio te raadplegen. Die kan je een goede toiletgang aanleren.

Login of registreer om te reageren
19-07-2022 om 21:44 uur

Stoelgang is verder wel goed. Het is alleen bij het druk zetten dat ik zo nu en dan benauwd kan worden. Net of mijn longen dan samen knijpen. Overigens kan ik dit ook krijgen bij lichte beweging of gaan zitten Schrik daar dan flink van omdat ik niet weet wat het is

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 07:25 uur

Hallo Yosh,

Helaas zijn op dit moment bijna alle longartsen op vakantie, waardoor we je vraag niet door kunnen sturen.
Het lijkt ons goed dat als je hier last van blijft houden je contact opneemt met de huisarts. Maar wellicht heb je al wat aan de tips en opmerkingen hierboven.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 09:23 uur
Reactie op Yosh

Stoelgang is verder wel goed. Het is alleen bij het druk zetten dat ik zo nu en dan benauwd kan worden. Net of mijn longen dan samen knijpen. Overigens kan ik dit ook krijgen bij lichte beweging of gaan zitten Schrik daar dan flink van omdat ik niet weet wat het is

Ik herken wel het bij sommige bewegingen en gaan zitten, dit omdat m'n maag dan tegen m'n longen aan drukt, dit omdat mijn longen erg groot zijn en op m'n maag rusten zo ongeveer, maar ik heb copd, denk dat bij astma dit niet zo is maar misschien met een te volle maag wel meer last? Bij persen of druk uit oefenen denk ik ook eerder dat je je adem vast zet, belangrijk om dan juist goed en lang uit te ademen, zodra je druk zet... Kan een fysio je in begeleiden, succes

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 11:20 uur
Reactie op goudvisje
Reactie op Yosh
Stoelgang is verder wel goed. Het is alleen bij het druk zetten dat ik zo nu en dan benauwd kan worden. Net of mijn longen dan samen knijpen. Overigens kan ik dit ook krijgen bij lichte beweging of gaan zitten Schrik daar dan flink van omdat ik niet weet wat het is

Ik herken wel het bij sommige bewegingen en gaan zitten, dit omdat m'n maag dan tegen m'n longen aan drukt, dit omdat mijn longen erg groot zijn en op m'n maag rusten zo ongeveer, maar ik heb copd, denk dat bij astma dit niet zo is maar misschien met een te volle maag wel meer last? Bij persen of druk uit oefenen denk ik ook eerder dat je je adem vast zet, belangrijk om dan juist goed en lang uit te ademen, zodra je druk zet... Kan een fysio je in begeleiden, succes

Zou dit komen door mijn 30 kilo overgewicht, voornamelijk op m'n buik?

Login of registreer om te reageren