Herstel na longaanval? Astma en zingen?

11-07-2022 om 11:32 uur

Hallo!
Twee jaar geleden is bij mij (vrouw, 53) astma vastgesteld. Twee maanden geleden heb ik griep gekregen, geen corona volgens de zelftest. Een week daarna begon ik ernstiger benauwd te worden, onbedaarlijk te hoesten en voelde me beroerd. Het bleek een longaanval. Na drie weken kreeg ik twee stootkuren prednison (totaal 10 dagen), waarna ik me helaas niet herboren voelde, zoals ik hier wel lees. Dat is nu 3,5 week geleden. Het hoesten en de benauwdheid zijn stukken minder en ook het "wheezen" gelukkig. Maar ik voel me nog steeds niet goed. Vorige week is er een longfoto gemaakt en bloedonderzoek gedaan, maar alles is goed, er is geen ontsteking meer gelukkig. Ik gebruik nu de dubbele hoeveelheid van mijn normale medicatie pufs (atimos en alvesco) en ventolin als ik weer extra benauwd ben. In overleg met de huisarts ga ik die dubbele hoeveelheid langzaam afbouwen vanaf komende week.
Maar ik ben nog heel moe, voel me weer ziek na inspanning, zoals wandelen of boodschappen doen bijvoorbeeld, en ga dan ook weer meer hoesten (waarbij er ook slijm loskomt). Ik krijg dan ook weer koorts/verhoging. Na een uur slapen is dat weer weg, maar kan ik voor de rest van de dag niet veel meer. Daarnaast ben ik amateur koorzanger (fanatiek), maar ik heb dus nu al 8 weken niet kunnen zingen zonder enorm te gaan hoesten en hees te worden. En ik mis het!
Ik heb nu een paar vragen:
Hoe lang duurt het voor je na de prednison kuur weer meer energie krijgt en je je weer beter voelt? Ik baal dat ik maar hooguit 1 ding per dag kan doen en zo snel alweer moet rusten. Ik probeer het nu op te bouwen met bewegen, om de paar dagen een klein beetje langer, maar dat gaat nog niet echt denderend. Op vakantie gaan trekt me nu dus ook niet, omdat ik geen energie heb. Hoe bouwen jullie het weer op na een aanval?
Heeft iemand ervaring met zingen en astma? Kan ik weer gaan oefenen nu de infectie weg is, tot ik merk dat ik hees wordt of ga hoesten? Of is het beter om nog wat langer te wachten?
Kan ik zelf nog meer doen, behalve naar mijn lijf luisteren en gezond leven? Iemand ervaring met probiotica kuur na de prednison om je weerstand weer te verhogen bijvoorbeeld?

Het zijn veel vragen, maar ik moet zeggen dat ik ook wel wat geschrokken ben. Ik heb, voor de diagnose twee jaar geleden, nog nooit astmatische klachten gehad, dus het is even wennen zogezegd ;).
Ik hoor graag jullie tips of verhalen. Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
11-07-2022 om 14:59 uur

Hoi
Ja een longaanval is naar en zeker als je er nu soort van voor t eerst mee kennismaakt
Je klachten en dat t zo lang duurt, is waarschijnlijk niet vreemd want veel astma patiënten zullen herkennen dat. 6 weken mag je zeker rekenen… is niet leuk om te horen maar helpt misschien het een beetje in perspectief te zien…

En zingen: ja als je zo gaat hoesten lukt t gewoon niet natuurlijk, maar in principe is het het een hele goede bezigheid en oefening voor je ademhaling. Dus zsm weer oppakken kan zeker geen kwaad maar je zult t zelf aanvoelen.
Persoonlijk probeer ik het ook zo lang mogelijk vol te houden en weer te beginnen, maar hangt af van hoeveelheid lucht natuurlijk. Maar is fijn om te doen :)!
Hopelijk lukt het je gauw weer.

Login of registreer om te reageren
11-07-2022 om 17:30 uur

Edelweiss heeft al wijze woorden geschreven.
Als je prednisolon hebt gebruikt, zou ik er rustig tot wel 8 weken herstel van maken. Zeker met de dingen die je schrijft. Als je na 8 weken niet alles kan doen, dan kun je een longfysio inschakelen. Na die 8 weken kan het nog wel zo zijn dat je nog niet optima forma bent, dat duurt soms nog wel 8 weken. Maar dan merk je wel dat alles steeds makkelijker en makkelijker gaat.

Rust is de gouden regel. Samen met tijd en geduld.
Als je koortsig bent na inspanning ben je eigenlijk ver over je grens gegaan. Je kunt overwegen om een goede dagplanning te maken. Een planning zoals je nu doet. En alle activiteiten dan halveren qua duur of intensiteit. Bijvoorbeeld: moet je naar de winkel? Heb je per se alles nodig of kun je de helft minder kopen? De helft minder kopen is minder lopen in de winkel, minder tillen, minder in- en uitpakken. Vooraf een lijstje maken en in gedachten je route in de winkel lopen. Dat scheelt weer onnodig geloop in de winkel.

Zingen: blijven doen, zo lang als mogelijk. Je kunt meer adempauzes inlassen, zeker als je de stukken al kent, weet je wel waar je dat kunt doen. En blijven zorgen voor goede ademsteun en dat de stukken niet te hoog of te laag zijn. Als je teveel moeite moet doen, dan heb je kans dat je last krijgt van heesheid. Dat wil je niet. Dus eigenlijk vooral de stukken meezingen die goed en makkelijk binnen je bereik liggen.

Opbouw na een longaanval met prednisolon? Bij mij is dat de eerste 3 weken heel weinig. Vanaf week 4 ga ik werken en daarna voeg ik iedere week een activiteit toe.

Je schrijft dat je op het forum leest over je herboren voelen na prednisolon. Geen idee in welk topic je dat las. Ik ken het niet. Wat ik wel ken is dat ik tijdens prednisolon hartstikke hyper kan zijn. Een enorme valkuil. Want als je dan relatief veel doet, dan krijg je dat vaak als een boemerang terug na de kuur.

Van probiotica weet ik niks. Maar ik hoop dat ik je met de rest van mijn antwoord al op weg geholpen heb.

Beterschap en succes met herstel!

Login of registreer om te reageren
12-07-2022 om 13:26 uur

Beste edelweiss en suus01, dank jullie wel voor jullie uitgebreide reactie. Al is het niet leuk om te horen, het geeft me wel rust om te weten dat dit er dus bij hoort. Geduld is niet mijn sterkste eigenschap, maar ik ga er maar gewoon mee oefenen 😉
Bedankt voor de tips en wijze raad! Daar kan ik wel wat mee.

Login of registreer om te reageren
12-07-2022 om 13:55 uur

We zijn er hier om elkaar te helpen, dus fijn te horen dat t idd zo werkt en dus graag gedaan!

Login of registreer om te reageren
12-07-2022 om 14:39 uur

Ja zo is dat, en vragen staat vrij, dus voel je niet bezwaard om die dan ook te stellen.
Er worden hier en daar ook tips gedeelt, en dat kan misschien ook voor jou handig zijn.
Heel veel sterkte en succes, en hoop dat je hier dan ook vinden kan wat je zoekt.

Login of registreer om te reageren
13-10-2022 om 20:02 uur

Hallo Poetsing,
Erg frustrerend he, als zingen een van je passies is! Helaas ook ervaring mee. Ik ben wel gewend om na een verkoudheid langer dan gemiddeld klachten als benauwdheid en hoesten te houden, maar het lijkt steeds langer te duren. Mijn stem is dan heel snel overbelast. Eigenlijk zodanig dat ik de afgelopen 2 jaar meer niet dan wel heb kunnen zingen, wat me best verdrietig maakt. In maart 2020 kreeg ik corona, echt heftig, en zeer langzaam herstel. Toen ik daar eenmaal van was opgeknapt kon ik minder lang een toon aanhouden (bv in liedjes die ik eerst wel kon zingen, heb ik nu lucht tekort). Ik had gehoopt dat dat langzaamaan wel zou verbeteren en ik had dan mijn stem tenminste nog wel.
Sinds juni/juli een aantal luchtweginfecties gehad (weer een keer corona, minder heftig dan de 1e keer maar toch...) en daarna bijna continu hees. De benauwdheid hindert me met dagelijkse bezigheden (frustrerend) maar wat me mentaal echt raakt is dat ik niet meer kan zingen. Zit echt zwaar te balen... Heb mijn hele leven al astma, maar dit went niet.
Je bericht is al weer een paar maanden oud, ik hoop dat je inmiddels weer voluit kan zingen!

Login of registreer om te reageren
13-10-2022 om 20:21 uur

[
Je bericht is al weer een paar maanden oud, ik hoop dat je inmiddels weer voluit kan zingen! [/quote]

Hoi Grietje ,
Ja gelukkig ben ik weer hersteld en kan ik weer zingen. Maar het blijft gevoelig. Nu met de kou in de lucht heb ik weer sneller last en heb ik af en toe hoestbuien bij het zingen. Ik lees in jouw verhaal ook hoe vervelend jij het vindt dat je zo'n last hebt. Sterkte daarmee!
Groetjes

Login of registreer om te reageren