Uitleg uitslag CT

07-07-2022 om 17:30 uur

Goedenavond,

Ik hoop dat jullie wat uitleg kunnen geven met betrekking tot de uitslagen van een CT.
Om een lang verhaal zo kort mogelijk te maken:
Ik ben in augustus 2020 geopereerd aan mijn linkerlong na meerdere klaplongen te hebben gehad. Ik ben een vrouw, 29 jaar oud en lang en slank(1.76 55 kg) Rook niet meer sinds mijn eerste klaplong in 2018, daarvoor een jaar of 8 middelmatig gerookt. In eerste instantie dachten ze dat het kwam door mijn slanke bouw. Maar bij de operatie is er ook een bullectomie verricht waarbij er bullae zijn verwijderd. Tevens een pleurectomie.
Na de operatie voelde ik me vrij snel goed. Een half jaar wat ongemakken maar daarna zo goed als de oude. Sinds een aantal maanden heb ik echter steeds vaker de welbekende steken, en 4 weken geleden kwam daar ook het 'ploppen' tijdens de ademhaling bij. De röntgen was goed, maar toen ik op de poli was heeft mijn longarts geluisterd naar het geplop wat op dat moment nog steeds aanwezig was en hij vertrouwde het niet omdat het toch wel op het geluid van een pneu leek. Daarom kreeg ik anderhalve week later een CT scan (toen was het geplop echter al over)

Voor de uitslag zou ik deze week terug moeten voor de uitslag maar helaas was de longarts ziek. Nu heeft hij vakantie en wacht ik nog steeds op bericht van het ziekenhuis. Heb de uitslag zelf online opgezocht en hoop dat jullie me verder uitleg kunnen geven omdat ik me nogal zorgen maak omdat ik over 3,5 week ga vliegen. Verder nu nog wel wat pijn, vermoeid en kortademig maar het ergste lijkt achter de rug.
Bijgaand de uitslag:

Bekend paraseptaal emfyseem met bullae met name apicaal rechts meer dan links. In het longparenchym verder geen bijzonderheden behoudens de restafwijkingen links apicaal en wat bulleuze afwijkingen rechts apicaal Bekende status na wigexcisie linkerbovenkwab en pleurectomie links met postoperatieve veranderingen. Geen pneumothorax. Verder heldere longvelden. Geen aanwijzingen voor pulmonale haarden of circumscripte infiltraten. Geen pleuravocht of pericardvocht. Geen aanwijzingen voor lymfadenopathie. Normale schildklier. Scoliosestand waardoor er een wat afwijkende vorm van de thorax is ten nadele van links, de rechterthoraxhelft is hierdoor wat groter. Het is excavatum. Verder geen bijzonderheden ten aanzien van de ossale structuren. Niersteen rechts van 4 mm, HU waarde 418, op de rand van de scan. Geen bijzonderheden ten aanzien van de overige bovenbuik organen voor zover te beoordelen.
Conclusie: Geen aanwijzingen voor pneumothorax. Zou er mogelijk een relatie kunnen bestaan met de vorm van de thorax en het klinische beeld? Gaarne overweging.

Een aantal vragen:
-Wat is paraseptaal emfyseem? Dit is nieuw voor mij ik wist niet dat ik dit had. Is dat ernstig en kan ik hier oud mee worden? Heb namelijk al eerder ct scans gehad en hier is nooit wat over gezegd. Alleen dat ik wat bullae had wat vaak voorkomt..
-Kan het zo zijn dat door dat mijn wervelkolom gedraaid is, die bullae sneller knappen of ik meer pijn heb door littekenweefsel? Want de pijn zit links maar uit het rapport begrijp ik dat rechts meer afwijkingen te zien zijn dan links. En dan had ik die pijn toch sinds de operatie moeten hebben en niet nu pas?
-Kan ik gewoon vliegen? De longarts gaf aan dat als het een kleine pneu zou zijn er waarschijnlijk niks te zien zou zijn op de scan maar hij wilde het toch uitsluiten vanwege het geplop. Als ik ga vliegen is het geplop ongeveer 8 weken geleden.

Hoop dat jullie wat advies kunnen geven zodat ik wat geruster richting mijn vakantie gaan! Alvast bedankt voor het lezen.

Login of registreer om te reageren
07-07-2022 om 17:40 uur

@Marielx Na wat google en op de link geklikt te hebben, heb ik dit gevonden: Paraseptaal emfyseem gaat over de anatomische locatie van het emfyseem. Het zit aan de buitenste rand van de longen, tegen de borstkas aan. De longen zijn heel mooi opgebouwd. Een groepje longblaasjes bij elkaar noemen we een acinus. Die liggen dan weer bij elkaar verpakt met zo'n 12 stuks. Dat noemen we een secundaire pulmonale nodus. Dat groepje van 12 dat bij elkaar verpakt is daar zit was bindweefsel omheen. Dat bindweefsel heet een septum. Wat je vaak hebt is dat het groepje van 12 afgestorven is en dat alleen nog de verpakking, het septum staat. Dat groepje van 12 is 1 tot 2 cm groot. Je krijgt dan een patroon op een CT scan van de longen van lucht, een septum en weer lucht en weer een septum met afstand van 1 tot 2 cm van elkaar, met name aan de buitenrand van de longen. Omdat het zo'n typisch beeld is wordt het vaak apart benoemd. Verder geeft het een hogere kans op het krijgen van een klaplong omdat het zo aan de buitenkant van de long zit. Als dan de het longvlies ook kapot gaat zit er gelijk een vrij groot gat in de long waardoor er een klaplong kan ontstaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? Verder kan het misschien wat duren voor een lonarts reageerd, maar toevallig was dit ook een reactie van een longarts die ik hier op het forum vond.

Maar wat een verhaal, sterkte meis.

Login of registreer om te reageren
08-07-2022 om 15:29 uur

@Scorpiors lief dat je de moeite hebt genomen even te reageren op mijn verhaal! Ik kon er zelf via Google nauwelijks iets over vinden dus hiermee heb ik in ieder geval al wat verheldering. Bedankt daarvoor!

Login of registreer om te reageren
08-07-2022 om 17:06 uur

Graag gedaan, en succes verder. Mocht je vragen hebben kan altijd wel vragen stellen hoor.
Maar deze topic vond ik toevallig ff voor je.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-07-2022 om 12:59 uur

beste
de uitleg over paraseptaal emfyseem heb ik niets aan toe te voegen, mooi verwoord. de wervelkolom heeft hier geen invloed. ik weet overigens niet of het een relevante bevinding is want bij veel mensen is de wervelkolom niet 100% recht.
gezien er geen pneumothorax is te zien kun je vliegen. een kleine pneumothorax is op een gewone longfoto soms niet te zien maar wel op een scan.
de pijn links heeft waarschijnlijk met verklevingen te maken na de operatie die trekken aan het buitenste longvlies.

Login of registreer om te reageren