Pco2: wat is nog acceptabel?

01-07-2022 om 09:01 uur

Beste longarts,

De laatste tijd is er bij mij een aantal keer een bloedgas geprikt ivm hoofdpijn en misselijkheid.
Daarbij zijn telkens de ph en de po2 te laag en de pco2 te hoog. Po2 krijg ik wel bijgestuurd door de zuurstof hoger te zetten (die gebruik ik 24/7). Pco2 is lastiger.

Mijn vraag is welke waarde qua koolzuur nog acceptabel is. Ik weet dat die officieel onder de 45 mmhg zou moeten zijn, maar is daar ook een grijs gebied zoals bij saturatie? (hoort 94% of hoger, maar voor mij is 90% goed)

Nu wordt er gedacht aan niv om koolzuur naar beneden te krijgen (laatste meting 60mmhg). Wanneer is dat echt nodig en wat is nog grijs gebied?

Vr groeten,
Emma

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-07-2022 om 13:13 uur

beste Emma
welke PCO2 nog acceptabel is is niet zo makkelijk te beantwoorden. het ligt vooral ook aan de context. nu is 60 mmHg wel erg hoog dus dat valt zeker buiten het grijze tussengebied. belangrijk is dat we er van uit kunnen gaan dat dit een steady-state waarde is en dat het dus niet om een ongelukkige uitschieter gaat. als dat inderdaad zo is (steady-state) zie je dat ook aan het bicarbonaat dat verhoogd zal zijn. dat betekent dat je ademhaling chronisch tekort schiet. zuursrtof hoger zetten is dan voor de zuurstofspanning wel gunstig maar maakt de CO2 stijging vaak erger. dat is een aanslag op je longen en op je hart en bloedvaten met name. op zich is dat wel een indicatie om in de nacht de ademhaling steun te geven, je wordt dan uitgeruster wakker en vaak is de verbetering overdag ook merkbaar.

Login of registreer om te reageren