Lage Fev1 bij astma

14-06-2022 om 15:09 uur

Geachte longarts, sorry voor mijn vraag, maar ik blijf er maar mee zitten.
Mijn longfunctie die vorig jaar naar voren kwam, waar ook mijn vorige vraag, milde astma over ging,
dat mijn fev1 waarde wel goed geblazen was en de rest niet, en die zat tussen de 40 en 50 %.
Mijn vraag aan u is het volgende, kan een longarts op alleen fev1 een indicatie geven hoe erg iemand zijn astma is, of zijn daar meer gegevens voor nodig, want eerste instantie word aan milde astma gedacht, maar klopt naar mij weten niet geheel met mijn klachten en de fev1 waarde! Wat is uw mening hier over?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-06-2022 om 06:50 uur

dag beste
de FEV1 is een belangrijke waarde, want die heeft een rol bij het stellen van de juiste diagnose en ook een rol bij de meting van de astma controle. bij astma hoort in principe een fev1 die ook in periodes of na een bronchusverwijder geheel normaal is. is de fev1 chronisch verlaagd dan speelt er iets anders mee bijvoorbeeld copd en astma of iemand met CF die ook astma heeft. ook is een astma dat jarenlang vervelend doet wel eens een reden dat de fev1 niet meer normaliseert. maar voor de controle van astma zijn er meer meetinstrumenten: de klachten en het functioneren van iemand, de mate waarin salbutamio nodig is, het aantal exacerbaties en sinds een aantal jaren gebruiken we ook NO(stikstofmonoxide) in de uitademingslucht. is bij astma de fev1 blijvend afgenomen is dat niet per se rampzalig ; soms krijg je dat niet voor elkaar met max medicatie terwijl er wel voor de rest een bevredigende toestand bestaat. het moet alleen niet zo zo zijn dat de FEV1 jaar in jaar uit afneemt maar gelukkig gebeurt dat meestal niet.

Login of registreer om te reageren
17-06-2022 om 08:51 uur

Dank u voor Uw reactie, Dr Willems,
Echter is bij mij alleen de diagnose Astma, de rest is onderzocht en op copd na geheel uitgesloten.
Copd niet aanwezig maar ook nog niet geheel uitgesloten.
Mijn fev1 is in zeker 12 jaar van 70 % gezakt naar een waarde tussen 40 en 50%, maar moet ik der ook bij vertellen dat die ook het enige is van de gehele longfunctie het beste geblazen is.
En ik heb Ademdysregulatie er bij, en krijg daar alleen last van na een astma aanval.
Ik gebruik momenteel 2 x 3 pufjes foster 200/6 en vernevel ik daar voor met combivent vanwege extra benauwdheids- klachten in combi met hooi koorts, waar ik nu momenteel al een week mee kamp.
Kunt U hier iets meer mee?
Graag hoor ik nog van U?

Login of registreer om te reageren
17-06-2022 om 18:43 uur

Laat maar je hebt hem al geplaatst zie ik:)

Login of registreer om te reageren
17-06-2022 om 19:18 uur

Ja, dank je wel. Kwam er zelf ook te laat achter was nog niet wakker! :\">

Login of registreer om te reageren
18-06-2022 om 00:52 uur

Haha kan gebeuren, de hitte helpt niet om sneller te denken😅

Login of registreer om te reageren