Vraagje over lage saturatie

11-06-2022 om 22:19 uur

Recent heb ik een onderzoek (metingen) laten doen naar apneu. Hieruit is gebleken dat ik matig apneu heb. Verder is ook de zuurstofgehalte gemeten en die is gemiddeld dus 's nachts 91 %. Hierbij bleek dat deze ook enige keren onder de 80 % kwam. Ik weet niet hoe deze overdag is. Ik heb overgewicht en denk dat dit deels het probleem is 's nachts omdat door buikvet (ook rond maag)mogelijk weinig ruimte overblijft voor de longen.
Mijn hartslag is 's nachts ook erg laag en zit tussen 42 en 58 met af en toe pieken naar de 80 en 90 (eigen meting). Overdag zit ik tussen de 50 en 60 in rust. Dit werd ook geconstateerd tijdens een 24 uurs meting bloeddruk (die bleek toen veel te hoog gemiddeld 220/110). Ik slik al enige jaren medicatie waardoor de bloeddruk onder controle blijft.
Ongeveer 5 รก 6 jaar gelden is astma geconstateerd. Voornamelijk omdat ik behoorlijk allergisch ben voor pollen, huisstofmijt en nog een aantal zaken. Ook hier slik ik medicatie voor en inmiddels het hele jaar door. Ik kan niet stoppen omdat dan direct de klachten weer erger worden. Ik heb vooral dan veel last van mijn ogen, benauwdheid, duizeligheid etc.
In februari heb ik een blaastest gedaan en mijn longfunctie is 70%. Ik krijg vanaf die tijd een pufje Foster
Mogelijk heb ik in februari 2020 net na carnaval Covid gehad (griep nog weken hoesten en benauwd). In februari 2021 en februari 2022 ook weer (beide keren positief getest). Toevallig maar wel 3 keer dus. Niet ziek van geweest maar wel benauwd en erg moe, heel moe. Sindsdien heb ik klachten als benauwdheid borstkast en rug (gevoel strakke band), soms duizeligheid en vaak moe. Vooral 's nachts waardoor ik vaker wakker wordt en even rechtop moet zitten. Tijdens corona periode heb ik vaak lichaamstemperatuur gemeten mn voordat er testen waren. Ik heb heel snel verhoging of koorts die ook weer snel weg kan zijn.

Ik fiets veel (elektrische fiets maar zeker niet de hoogste stand) ongeveer 120 tot 180 km per week (naar het werk en dagelijks ontspanning). Ik sport 2 keren per week krachttraining en matig cardio (aangepast). Ik wandel veel.
Dit gaat allemaal goed totdat ik een steile helling tegenkom, trappen moet lopen e.d dan ben ik meteen weg / buiten adem en duizelig (zwart voor de ogen).

Een heel verhaal en nee, ik vraag geen diagnose. Mijn vraag is wat mag ik verwachten van een huisarts welke onderzoeken er gedaan kunnen worden. Is het raar om verder onderzoeken te vragen bijvoorbeeld of het wel helemaal goed zit met mijn longen. Soms doet de benauwdheid ook echt pijn en dan vraag ik mij af of er niet iets zit. Ook de moeheid is soms letterlijk om te janken omdat ik echt zo moe ben dat ik mijn ogen niet meer kan open houden.

Een andere vraag is of het toch niet heel erg gerelateerd is aan Covid. Ondanks dat ik dus niet erg ziek ben geweest van deze besmettingen.

Alvast bedankt. Al is het alleen maar de bereidheid om het hele verhaal te lezen.

Wilma

Login of registreer om te reageren
12-06-2022 om 03:18 uur

Word je behandeld voor je apneu? Dat doet waarschijnlijk je longen, hart en bloeddruk goed.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-06-2022 om 12:36 uur

Dit is meer dan een vraagje-over-lage-saturatie.
Bij obstructieve slaap apneu (OSA) en overgewicht is vaak sprake van desaturaties, ook dalingen van de saturatie tot rond de 80%.
Behandeling daarvan is naast algemene leefstijladviezen een gebitsbeugel (MRA) of CPAP. Dat zijn doorgaans effectieve manieren om ademstops en daarmee desaturaties tegen te gaan.
Dat de hartslag 's nachts vertraagt is ook niet ongewoon. Dat kan gerelateerd zijn aan de slaap apneu, maar ook het gevolg zijn van bloeddrukverlagers zoals beta-blokkers. Is daarvan hier misschien sprake?
Bij astma is inhalatiemedicatie zinvol. Foster is daarvan een voorbeeld. Meestal voldoende effectief om het astma onder controle te brengen. Zo niet, dan kan de dokter (huisarts of longarts) aanvullende adviezen of medicatie geven.
Langdurige klachten na Covid-infecties zijn helaas geen uitzondering. Die kunnen bestaan uit pijn, moeheid, benauwdheid, geheugen- en concentratiestoornissen. Dat wordt long-Covid genoemd, of liever post-Covid.
Zelfs bij mensen bij wie de klachten in de acute fase van de besmetting leken mee te vallen, kunnen die klachten lang aanhouden en soms zelfs in de loop van de tijd ernstiger worden.
Bij onderzoek is voor die persisterende klachten vaak geen bevredigende verklaring te vinden. Het advies is wat u eigenlijk al doet, bewegen, gezonde voeding, niet roken en geduld hebben.
Van de (een) dokter mag u verwachten dat de klachten serieus worden genomen. Matig OSA dient behandeld te worden. Een trage pols gedurende de nacht hoeft niet per se behandeld te worden, maar misschien kan er aan de bloeddrukmedicatie wat veranderen. Als het astma onvoldoende gecontroleerd is kan de dokter de medicatie aanpassen of andere adviezen geven. De moeheid is lastiger te behandelen, maar als die samenhangt met de OSA, zal behandeling daarvan overdag waarschijnlijk ook verlichting geven. Als die moeheid het gevolg is van de doorgemaakte Covid, zijn Coronalongplein.nl misschien hulp bieden.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-06-2022 om 13:50 uur

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het is duidelijk en hier kan ik wat me!! Nogmaals bedankt!

Login of registreer om te reageren