Bevindingen radioloog wat betekent het in Jip en Janneke taal?

03-06-2022 om 12:52 uur

Goedemiddag,

Ik heb nu de uitslag van een Cat scan van mijn hart in mijn medisch dossier staan. Het hart was in orde maar nu hebben ze dingen gezien in dat stuk van mijn longen dat zichtbaar was. Ik heb astma sinds mijn 42ste. Gerookt, vijf jaar geleden gestopt met roken. Vaker longontstekingen gehad en bronchitis en ik heb twee keer Corona gehad. Ben nu 51. Nu moet ik voor een tweede catscan gaan 7 juni maar dan van mijn longen. Ik snap veel dingen niet. Wat zijn fijne nodulaire matglasafwijkingen en wat zijn atelectasen, artefacten distale RCA of solide nodus 4 mm? Kan dat kanker zijn? Wat betekent dit verslag in Jip en Janneke taal? (zie verslag hieronder) Heb geen klachten momenteel wel veel last van maagzuur. Ik ben vreselijk ongerust!

Met vriendelijke groeten, Ine

Cardiologie (24-05-2022 15:33)
Verslaglegging
TC:

Lab: Hb 8.2, kreat 48, LDL 3.2, TSH 1.8

Extracardiale bevindingen:
Enkele kleine atelectasen in de beperkt afgebeelde longvelden met gebieden van fijn nodulaire matglasafwijkingen in de linkeronderkwab, rechteronderkwab, middenkwab en in mindere mate de linkerbovenkwab. Aspecifieke meer solide nodus van 4 mm in de linkeronderkwab. Iets vergrote lymfeklier van 12 mm in station 7, verder geen duidelijk vergrote lymfeklieren, echter mediastinum zeer beperkt afgebeeld. Enkele klieren met verkalkingen. Kliniek/voorgeschiedenis? Verder in de weke delen geen duidelijke afwijkingen zichtbaar. Geringe degeneratieve skeletveranderingen.

Conclusie:
Agatston score: 0 /Calcium Mass 0
Artefacten distale RCA, hier focaal niet goed beoordeelbaar, geen verkalkingen alhier. Verder geen afwijkingen in de coronairen zichtbaar.
In de longvelden meerdere fijn nodulaire matglasafwijkingen beiderzijds met tevens iets vergrote lymfeklieren station 7. Kliniek? Doorgemaakt infect? Solide nodus 4 mm.

Conclusie en beleid
Iom ass longgeneeskunde:
Graag afbeelden van volledige thorax middels CT met contrast. Nadien overleg over verwijzing nodig is. Probleem is dat niet de volledige thorax afgebeeld is.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-06-2022 om 06:55 uur

Beste Ine

Om te beginnen dit is geen kanker. De CT scans zijn tegenwoordig heel goed en laten daarom heel vaak kleine afwijkingen zien in de longen. Dit zijn littekens van een keer een longontsteking of bronchitis en kan verder geen kwaad. Wat we wel altijd doen om daar echt zekerheid over te hebben is CT scan herhalen na 3 maanden en dan nog een keer na 6 maanden om te zien om deze kleine afwijkingen niet groeien.
Vertaling van het verslag
Wat zijn fijne nodulaire matglasafwijkingen en wat zijn atelectasen, artefacten distale RCA of solide nodus 4 mm?
nodulair = ronde bolletjes, matglasafwijkingen betekend dat het niet helemaal wit is op de CT, dat wil zeggen het is geen vast weefsel maar je kan er als het ware half doorheen kijken. Atelectasen zijn stukjes long die niet helemaal gevuld zijn met lucht. Dat komt omdat de CT gericht was op het hart en niet de longen. De CT is niet verricht bij volledige inademing. Dat is normaal bij dit type CT. Artefacten distale RCA, dat betekend dat bij de rechter kransslagader een storing in de beelden zit en dat dat stukje niet goed te beoordelen is. Waarom dat is weet ik niet. Kan ik niet goed uit het verlag opmaken. En solide nodus 4 mm, betekend dat er 1 rond bolletje is die wel wit is, waar je niet half doorheen kan kijken. Ook dat is vrijwel altijd een litteken van een infect eerder. Dat suggereert de radioloog ook die het verslag schrijft.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
25-06-2022 om 20:41 uur

Hartelijk dank voor uw uitleg. Ik heb inmiddels de tweede scan gehad maar dan van de hele longen. En ook de uitslag daarvan. Het beeld was hetzelfde. De longarts wil over een klein half jaar nog eens een scan maken. Ik ben nu meer gerustgesteld.

Maar ik heb ontzettend veel spijt dat ik gerookt heb. Gelukkig heb ik een zoon en man die niet roken en blij zijn dat ik vijf jaar geleden gestopt ben. Beter laat dan nooit.... Zoon is zelfs anti-rook wat ik zeer goed van hem vind. Als ik nu jonge mensen zie roken gaat me dat aan het hart. Temeer omdat zij wel op de hoogte zijn dat roken ontzettend schadelijk voor de longen is! Een pakje sigaretten moest niet 10 euro kosten maar 50 euro!

Vriendelijke groeten van Ine

Login of registreer om te reageren