Twee vraagjes.

31-05-2022 om 12:38 uur

Hallo. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Elma, sinds vandaag 66 jaar en heb COPD 3/4. Mijn eerste vraag is, kan HV, waar ik erg veel last van heb invloed hebben op de longfunctietest, waardoor de inhoud lager wordt. Vraag twee, ik heb Foster en zonodig Berodual. Nu kan ik met de Foster overdag aardig functioneren maar in de avond met de zelfde dosis Foster is dit een stuk minder. Mijn eigen longarts heeft hier zelf niet echt een verklaring voor dus ben benieuwd of ik hier wat wijzer word??

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-07-2022 om 14:34 uur

Beste Elma

tav de eerste vraag:
Als je hyperventileert, blaas je jezelf als het ware op bij COPD, dat wil zeggen er blijft steeds meer lucht achter in de longen na uitademen, omdat je bij snel ademen te weinig tijd hebt om alle lucht er weer uit ge krijgen die je hebt ingeademd. Immers, bij COPD is de uitademing het probleem, de luchtwegen vernauwen bij uitademen, waardoor het meer tijd kost om de lucht eruit te krijgen. (door een rietje blazen). Dus als je een longfunctie onderzoek gaat doen in een opgeblazen toestand, kan er maar weinig lucht bij bij inademen, daardoor meet je een kleinere longinhoud.

Tweede vraag.
De foster werkt in de avond hetzelfde als in de ochtend, maar in de avond ben je meer vermoeid, dan is de energie op en lijkt de foster minder goed te werken.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren