Spiriva via voorzet kamer gebruiken?

30-05-2022 om 08:14 uur

Ik gebruik al Foster 100/6 via de voorzet kamer en heb er sinds twee maanden Spiriva erbij gekregen, op de bijsluiter van de Spiriva staat dat ik het meteen in de mond moet doen. Ik krijg daar vreselijke hoestbuien van als ik het naar binnen adem van dus heeft het geen effect. Is het mogelijk om de Spiriva ook via de voorzet kamer te doen of is het dan te weinig wat ik naar binnen krijg?
Het lukt me gewoon niet om via de afbeeldingen van de bijsluiter het te doen.. en sinds ik de Spiriva gebruik is mijn mond nog droger geworden. 😧

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 10:03 uur

Als je de respimat hebt kan die inderdaad op je voorzetkamer, is niet gebruikelijk, maar ik ken meerdere mensen die het op advies van de longarts of lvk zo gebruiken

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 10:15 uur

Ik zou het btw wel overleggen met je eigen behandelaar!

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 13:21 uur

Ik heb inmiddels met de long verpleeg kundige contact gehad en ze heeft me ook geadviseerd om het via de voorzet kamer te gebruiken. Idd is het niet gebruikelijk omvat de onderzoeken alleen via de rechtstreekse methode is onderzocht en niet via de voorzet kamer. We gaan ervoor...

Login of registreer om te reageren
30-05-2022 om 13:48 uur

Maar toch een goed idee. Al krijg je wellicht iets minder binnen dan gebruikelijk zou moeten zijn,
Tis altijd beter dan de hele dosis weghoesten! Hopelijk is het de oplossing voor je

Login of registreer om te reageren
07-01-2023 om 18:38 uur

Vreemd! Ik herken je klachten en heb ook Foster met voorzetkamer en Spiriva. Tegen mij is gezegd dat Spiriva niet via de voorzetkamer kan omdat het vloeistof is en die slaat te veel aan in de voorzetkamer. De Foster is een poeder en kan daarom wel.

Gr, Wil

Login of registreer om te reageren
08-01-2023 om 09:52 uur

@Amarettoo het is ook zeker niet gebruikelijk, in een enkel geval wordt dit voorgesteld. Ik ken het vanuit een astma-expertisecentrum waar ze dit een enkele keer voorstellen.
Wel interessant dat de een zegt dat het niet kan en de ander wel en dat het in de praktijk wel degelijk blijkt te werken.

Login of registreer om te reageren
23-03-2023 om 12:47 uur

Ik gebruik voor mijn astma Flutiform en daarnaast Spiriva. Maar sinds ik daarbij Spiriva gebruik heb ik vaak last van heesheid. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? En zou dat met het gebruik van de voorzetkamer minder worden?

Login of registreer om te reageren
23-03-2023 om 12:56 uur

Misschien toch overleggen met de arts, wellicht is er een vervangend middel voor Spiriva. Het is jammer wanneer het medicijn niet ten volle kan worden geabsorbeerd en dus een optimale werking uitblijft

Login of registreer om te reageren
23-12-2023 om 16:23 uur

Hoi, ik ben de Spiriva ook via de voorzetkamer gaan gebruiken, ik kreeg het afdrukken van de dosering en het inademen niet goed getimed, ging steeds over m’n nek. Mijn huisarts stelde voor om het gewoon te proberen, ik heb nu alle tijd om rustig alles in te ademen. 

Groetjes Mieke

Login of registreer om te reageren