korte vraag

20-05-2022 om 12:12 uur

Hoi ik heb matige astma(histamine) long inhoud is 95% . Ik heb blijkbaar al jaren astma zonder dat ik het wist of echt last had. is het nodig om astma medicatie te nemen Foster? ik heb jaren nooit iets gebruikt en het gaat gewoon goed omdat toen nog niet wist dat ik astma had en niks merk?. wat zijn gevolgen als je nooit medicatie in neemt? als je nergens last van hebt?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-05-2022 om 14:01 uur

Astma is bij veel mensen een ziekte die veel last met zich meebrengt, gelukkig niet bij iedereen. In het geval van jouw persoonlijk kan ik het volgende zeggen.
Er bestaat een astma controle test ACT. Als je deze invult en je komt uit op een goed gecontroleerd astma dan is het prima om alleen zo nodig de ICS formoterol te nemen (bij jou de Foster).
Ik zou wel na een paar jaar zonder klachten de longfunctie eens laten controleren om te bekijken of je niet preventief dient te voorkomen dat er lange termijn schade optreedt.
Nog belangrijker is voor je dit doet het met je eigen arts te bespreken! Dan weet deze ook dat je niets gebruikt en kan samen met jou een plan opstellen.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren