Aanhoudende pleuritis

18-05-2022 om 14:59 uur

hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. In juni 2021 kreeg ik voor het eerst uit het niets pleuritis. Herstel duurde ongeveer 6 weken. Sinds november 2021 voor de tweede keer, opnieuw rechterlong. Geen oorzaak gevonden, zoals auto-immuunaandoening (via onderzoek reumatoloog). Het wil maar niet genezen, nu al 6 maanden hetzelfde beeld.
Voorstel is nu een VATS- onderzoek.
Ik twijfel erg of ik die operatie wil of nog af wil wachten en ben op zoek naar lotgenoten met ervaringen met langdurige pleuritis waar (eerst) geen oorzaak voor gevonden werd.

hartelijke groeten,
Hermien

Login of registreer om te reageren
18-05-2022 om 18:11 uur

Hallo Hermien,

Welkom en wat ontzettend vervelend (en pijnlijk)!

Ik heb ook al meerdere keren langdurig pleuritis(nu ook weer sinds november), bij mij is de oorzaak telkens wel (bijna) meteen duidelijk. Bij mij is het wel door een auto immuunaandoening(reuma) waardoor ik noduli (knobbels) in de longen heb die tegen de longvliezen aandrukken en dat veroorzaakt dus pleuritis in mijn geval. Als er noduli in je longen zitten, dan kunnen ze dat gewoon zien op een x-thorax (foto van je borstkas). Alleen als de noduli erg klein zijn, dan is het niet altijd op een x-thorax te zien, maar dan wel op een CT-scan. Ik neem aan dat ze dat al gedaan hebben en dat zoiets dus al is uitgesloten? En heftig dat ze nu een vats hebben voorgesteld zeg! Weet je al wat ze precies willen doen met de vats? En heb je een droge pleuritis of juist met veel vocht tussen je longvliezen?
In elk geval heel veel sterkte en hopelijk weten ze snel wat de oorzaak is en nog beter: kom je van je klachten af!

Groetjes, Crissie

Login of registreer om te reageren
18-05-2022 om 18:50 uur

Oh jeetje wat enorm naar! Heb 3 jaar geleden een acute pleuritis gehad door een virale infectie, ik had een droge pleuritis, maar enorm pijnlijk. Lijkt me enorm naar als het al zolang duurt!

Ik hoop dat ze toch snel een oorzaak vinden waar wat aan te doen valt en je snel van je klachten afkomt!!! Heel veel sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
20-05-2022 om 17:07 uur

hallo Crissie, bij jou ook al zo lang dus! Bij mij hebben ze geen noduli op de CT gezien.
Ik heb colchicine, meloxicam en prednison gehad en nog steeds geen verbetering. Dus ik ga toch maar het VATS onderzoek laten doen. Ze gaan dan een stuk longvlies weghalen voor onderzoek. Er zit iets vocht bij de long, niet veel. Te weinig om een punctie van te nemen.

Ook voor jou beterschap!

Login of registreer om te reageren
20-05-2022 om 17:08 uur
Reactie op Juno92

Oh jeetje wat enorm naar! Heb 3 jaar geleden een acute pleuritis gehad door een virale infectie, ik had een droge pleuritis, maar enorm pijnlijk. Lijkt me enorm naar als het al zolang duurt!

Ik hoop dat ze toch snel een oorzaak vinden waar wat aan te doen valt en je snel van je klachten afkomt!!! Heel veel sterkte en beterschap!

Dankjewel voor je reactie!
groeten, Hermien

Login of registreer om te reageren
29-01-2024 om 00:15 uur

Mijn jongste broer heeft nu voor de tweede keer pleuritis. Soms zijn er andere klachten die er helemaal niets mee te maken lijken te hebben. Zo kon hij plotseling door een oog maar deels zien, Hoofdpijn achteraf door een ontstoken bloedvat. Ondanks dat dit enorm lijkt op een auto-immuunziekte konden ze toch geen diagnose stellen. Ook nu weer niet maar ik vraag mij af of in een perifeer ziekenhuis de materialen en de kennis aanwezig is? Om doorgestuurd te worden naar een academisch ziekenhuis heeft hij nog geen toestemming gehad. Zelfde verhaal dus helaas.. een bijzonder pijnlijke en toch ook wel gevaarlijke aandoening waar ze naar mijn mening toch te makkelijk mee omgaan. Ik heb sterk het idee dat het past bij een reumatische aandoening. 

Login of registreer om te reageren
29-01-2024 om 00:17 uur

Crissie, jouw verhaal lijkt hier enorm op. Weet jij nog hoe zij er bij jou achter gekomen zijn? welke bloedonderzoeken o.i.d.

 

Groet Rob

Login of registreer om te reageren