Alvesco, hoestvariant astma

17-05-2022 om 20:21 uur

Lieve mensen,

Sinds een maand ben ik nu Alvesco aan het gebruiken omdat ik na een jaar heftig hoesten, de diagnose hoestvariant astma gekregen heb.
Echter, de hoest lijkt echt te zijn verergerd door de Alvesco, zou dat kunnen? Ik lijd ontzettend ondee het hoesten en kan niet eens normaal een gesprek voeren zonder een aanval te krijgen. De nachten zijn al helemaal een ramp; ik hoest zo erg dat ik vaak moet kokhalzen.
Ik heb pas 1-6 voor het eerst een gesprek met de longverpleegkundige, tot die tijd zit ik met een hoop vragen!

Login of registreer om te reageren
17-05-2022 om 21:11 uur

Hoest komt veel voor bij astma. En het is ook een mogelijke bijwerking van veel puffers. Het kan inderdaad heel hinderlijk zijn, zoals je zegt. Vermoeiend vaak ook.
Dus zeker de moeite waard om het met je longverpleegkundige te bespreken.

Enkele tips, voor zover je ze nog niet kent. Misschien kun je er iets mee:
- 's nachts je hoofdeinde hoger zetten
- bewust het hoesten stoppen (kan moeilijk zijn). Zodat het geen gewoonte wordt, en je er niet onnodig lang in blijft hangen.
- zodra je hoest, stoppen waarmee je bezig bent. Uithoesten, even tot rust komen en verder gaan met waar je mee bezig was.
- een par keer per dag huffen. Dat is een hoesttechniek die een longfysio je kan leren.
- je bewust worden van welke prikkels hoest uitlokken. Voorafgaand aan die prikkels een luchtwegverwijder nemen.

En (preventief) rekken en strekken en zo nodig paracetamol tegen spierpijn.

Succes!

Login of registreer om te reageren
18-05-2022 om 11:52 uur

Puf je de Alvesco met of zonder voorzetkamer?
Zonder spuit je waarschijnlijk t grootste gedeelte op je keel waardoor het irriteert en je gaat hoesten…
Als je goed inhaleert met voorzetkamer kan t idd zijn dat een andere Puffer beter is, dat is dan uitproberen
En t kost wel een week of 6 voor de werking optimaal is, dus misschien moeten je hoestklachten ook gewoon eerst nog beter worden omdat ze nu behandeld worden en dat is niet van de ene op andere dag allemaal weg helaas.
Succes

Login of registreer om te reageren
25-05-2022 om 21:18 uur

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik heb een voorzetkamer bij de alvesco. Heb vreselijke hoestaanvallen en blijf overgeven en kokhalzen, kan nu niet eens meer naar mn werk. Ik lijd er echt onder. Vandaag heeft de longarts me spiriva voorgeschreven. Ik ben daar mee begonnen vandaag en moet verder gaan met alvesco. Ik lees dat spiriva ook weer (net als alvesco) als bijwerking hoest kan hebben. Daar schiet ik dan toch echt niets mee op??

Login of registreer om te reageren
25-05-2022 om 21:20 uur
Reactie op Suus01

Hoest komt veel voor bij astma. En het is ook een mogelijke bijwerking van veel puffers. Het kan inderdaad heel hinderlijk zijn, zoals je zegt. Vermoeiend vaak ook.
Dus zeker de moeite waard om het met je longverpleegkundige te bespreken.

Enkele tips, voor zover je ze nog niet kent. Misschien kun je er iets mee:
- 's nachts je hoofdeinde hoger zetten
- bewust het hoesten stoppen (kan moeilijk zijn). Zodat het geen gewoonte wordt, en je er niet onnodig lang in blijft hangen.
- zodra je hoest, stoppen waarmee je bezig bent. Uithoesten, even tot rust komen en verder gaan met waar je mee bezig was.
- een par keer per dag huffen. Dat is een hoesttechniek die een longfysio je kan leren.
- je bewust worden van welke prikkels hoest uitlokken. Voorafgaand aan die prikkels een luchtwegverwijder nemen.

En (preventief) rekken en strekken en zo nodig paracetamol tegen spierpijn.

Succes!

Suus, ik heb alle bovenstaande tips al gebruikt. Ben nu echt ten einde raad. Ik slaap nier, rust niet, houd mijn eten niet binnen, heb geen fut voor mijn werk of mijn kinderen en een oplossing lijkt ee nog lang niet te zijn…

Login of registreer om te reageren
26-05-2022 om 04:39 uur

Alle inhalatiemedicatie heeft hoesten en benauwdheid als mogelijke bijwerking wat heel stom klinkt, maar hoe iemand erop reageert is zo wisselend en vaak hebben mensen er gelukkig geen last van. De spiriva zet de luchtwegen open dus ik zou hem zeker proberen, wellicht helpt het hierdoor juist heel goed tegen het hoesten.
De oplossing is helaas vaak niet zo 1,2,3 gevonden, ook bij andere vormen van astma is her vaak even zoeken naar de juiste medicatiecombinatie. Dit kan enorm voelen als waarom duurt het zo lang en veel meer gedachtes, maar echt na de diagnose is het een grote puzzel die soms heel snel wordt opgelost en soms duurt het even.

Hoest je minder als je zit? Probeer dan desnoods zittend te slapen, ik heb ook een variant waarbij hoesten een van de kenmerken is bij verslechtering en rechtop zitten helpt. Als je een productieve hoest hebt, dus een hoest met slijm, dan wil fluimucil nog wel eens helpen. Dit maakt het slijm wat losser. Bij een droge hoest wordt heel soms codeïne voorgeschreven om de hoestprikkel te dempen, hier zijn ze wel enorm voorzichtig mee.

Zo enorm hoesten tot overgeven aan toe heb ik alleen gehad toen ik influenza had en dat is enorm slopend, vervelend en dit is nog zacht uitgedrukt.

Wellicht nog een late tip: probeer als je nog wat energie hebt te kijken of er een patroon in zit, hoest je bijvoorbeeld na het eten meer of alleen bij koud of warm eten, is het erger als het vochtig is of juist als het droog weer is. Houdt een dagboekje bij met wanneer je klachten erger zijn en minder erg en wat je hebt gedaan, wellicht na gezellig kletsen dat het erger wordt. Houd ook het weer bij, qua temperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk, luchtvervuiling. Dan ben je heel goed voorbereid en heb je wellicht een patroon ontdekt wat helpend kan zijn voor de behandeling/preventie.

Sterkte van een mede zeehond (zo noem ik mezelf als ik weer eens enorme hoestbuien heb)

Login of registreer om te reageren
26-05-2022 om 07:50 uur

Wat rot, dat je zo lijdt onder het hoesten.

Weet je waarom je geen vervanging krijgt voor Alvesco?

De tips die ik en anderen gaven om minder last te hebben van hoesten, gelden jammer genoeg eigenlijk altijd. Je "moet" het je net zo eigen maken als tanden poetsen of je luchtwegverwijder altijd mee naar buiten nemen. Echt gedragsverandering. Wat super moeilijk is, of kan zijn.
Het zijn ook adviezen die je tijdens een revalidatie zou krijgen. Zeker het stoppen van hoesten. Als je "te lang" hoest, dan zitten ze er bovenop dat je het hoesten stopt.
Ja, het het is helaas heel vervelend, dat ik dit zo schrijf. Maar vanuit mijn eigen ervaring kan ik er niks leukers van maken.
Vaak bij een hinderlijke bijwerkingen, en je bent met het medicijn wel stabiel(er), dan moet je het inderdaad toch blijven gebruiken. Omdat er dan gekozen wordt voor stabiliteit boven bijwerkingen. De moeite waard om het na te vragen bij je longarts.
Soms helpt het om geen bijsluiter te lezen. Of pas als je denkt: Verhip, wat een vervelende klacht, kan het een bijwerking zijn?

Verder sluit ik me aan bij Nckiie. Het kan een enorme puzzel zijn, om de juiste medicatie te vinden waarbij de bijwerkingen acceptabel zijn.
Soms heb je weken, maanden of jaren last van een bijwerking, en neemt die alsnog af of gaat het over. Ook je levensfase of -omstandigheden kunnen een rol spelen bij klachten en bijwerkingen.
Wat betreft het bijhouden van prikkels: voor het leren kennen van je astma, mag je een jaar uittrekken. Dan heb je alle seizoenen gehad, en kun je goed inschatten wat de prikkels zijn waar jij last van hebt. Dan kun je steeds beter preventief handelen, met een luchtwegverwijder voorafgaand aan de prikkel.

Heb je een longverpleegkundige? Want die heeft vaak een eindeloze reeks adviezen en ideeën om de astma zo te integreren in je leven, dat je er minder of niet onder lijdt.

Ik hoop van harte dat Spiriva je snel afdoende helpt tegen het hoesten.
Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
26-05-2022 om 08:19 uur

@NoelleC , misschien staat deze tip er al bij , ben te moe om alles te lezen dus indien dubbel dan sorry :)
Misschien eens vragen aan je huisarts of longarts of je een paar dagen codeïne tabletjes kunt slikken, zodat je eerst wat kunt bijkomen en slapen, dit kan alleen bij een niet productieve hoest,.
Ik heb vroeger toen ik nog alleen astma had, ook heel erg gehoest en kreeg dan 1 week codeïne voorgeschreven omdat ik kapot was, zo kon ik eerst bijkomen en sterker worden. daarnaast kunnen de pufjes dan misschien ook beter hun werk doen.
Sterkte en succes 🍀

Login of registreer om te reageren
26-05-2022 om 09:20 uur

[/quote]
Ben nu echt ten einde raad. Ik slaap nier, rust niet, houd mijn eten niet binnen, heb geen fut voor mijn werk of mijn kinderen en een oplossing lijkt ee nog lang niet te zijn…[/quote]

Hup naar de huisarts voor uitleg. Hij/zij kent jou en weet hoe je reageert op medicatie. Misschien geeft bij jou alvesco wel hoest.
of is er wat anders aan de hand, als je gene eten meer binnenhoud...
******

oh lees nu dat je volgende week een gesprek met de longverpleegkundige hebt.
schrijf vanaf nu alles op:
wanneer hoest je
wat eet je en wanneer geef je over, wat geef je over
hoeveel slaap je
wat doe je op een dag etc.
zo heeft de verpleegkundige een goed beeld hoe het met je gaat.

en als laatste, alle medicatie heeft bijwerkingen, maar vaak heb je geen last van de bijwerkingen, dus maar geen bijsluiters meer bij voorbaat lezen.

Heel veel sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren
26-05-2022 om 13:52 uur

Ik heb ook niet het hele verhaal goed gelezen, maar wat naar

Hoe zit het met je Sinussen? Slijm in je keel kan ook hoestklachten geven.
Ben je al eens bij een kno arts geweest. Sommige vormen van astma geven neuspoliepen en hoestklachten.

Er bestaan in Nederland ook speciale hoest poliklinieken.

Heel veel sterkte en probeer een beetje door te pakken, al dat wachten is ook zo slopend.
Wat @ goudvisje zegt even wat codeine? Hoesten is net als jeuk als je eenmaal gaat hoesten of krabben🥲

Sterkte jippie

Login of registreer om te reageren